جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
با وجود مخالفت‌ها، دونالد ترامپ نامزد قطعی جمهوری‌خواهان شد
در دومین روز از گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در کلیولند، دونالد ترامپ، میلیاردر نیویورکی، با کسب آرای لازم رسماً به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا معرفی شد. به گزارش رویترز، پسر ترامپ با اعلام آرای نیویورک برای پدرش، گفت که عملاً دونالد ترامپ آرای لازم برای نامزدی حزب را کسب کرده است. دونالد ترامپ با کسب یک هزار و ۲۳۷ رأی حدنصاب لازم را به دست آورده است. فرزند این میلیاردر نیویورکی گفت: «باعث افتخار من است که امشب اعلام کنم با محاسبه آرا، دونالد ترامپ حدنصاب لازم را کسب کرده است». در دومین روز گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و بلندپایه‌ترین مقام منتخب حزب جمهوری‌خواه ریاست نشست و پروسه رأی‌گیری برای تعیین نامزد نهایی این حزب را به عهده داشت. در ادامه این مراسم و پس ازکسب حد نصاب، پل رایان در این گرهمایی دونالد ترامپ را نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر سال جاری اعلام کرد.

ترامپ در واکنش به این موضوع، در حساب توئیتری خود نوشت: «نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افتخار بزرگی برای من است. من سخت کار خواهم کرد و شما را ناامید نخواهم کرد. اول آمریکا!». قرار است دونالد ترامپ روز پنجشنبه در این گردهمایی سخنرانی کند. گفتنی است به دنبال شکست مخالفان دونالد ترامپ در روز دوشنبه، در دومین روز شمارش آرای ایالت‌های محتلف برای تعیین نامزد نهایی در دستور کار قرار گرفت. معترضان عصر دوشنبه در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان خواستار رأی‌گیری دوباره بودند، اما نتوانستند رأی لازم را کسب کنند.

تفنی ترامپ، دختر دونالد ترامپ، یکی دیگر از سخنرانان در دومین روز گردهمایی ملی جمهوریخواهان بود. وی در این سخنرانی به نقش دونالد ترامپ در زندگی شخصی‌اش پرداخت. در ادامه دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد ترامپ، نیز در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان سخنرانی کرد و گفت: «هیلاری کلینتون خطری است که آمریکایی‌ها قادر نخواهند بود بهای هزینه ریاست‌جمهوری او را بپردازنند». بر این اساس، حمله به هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دموکرات، محور اصلی اکثر سخنرانی‌ها در دومین روز از گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان بود. کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی و از نامزدها حزب جمهوری خواه در مرحله مقدماتی، در سخنرانی خود خواستار محاکمه هیلاری کلینتون شد. در همین حال، سناتور جف سشن از ایالت آلاباما در این مراسم دونالد ترامپ را «یک جنگجو و یک پیروز» خطاب کرده است. دونالد ترامپ پیش از آغاز گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه، مایک پنس، فرماندار ایالت ایندیانا را به عنوان معاون خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

این وقایع در حالی بود که پیشتر، نخستین روز گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه تحت‌الشعاع شکست تلاش مخالفان ترامپ برای رأی گیری مجدد و همچنین سخنرانی همسر نامزد حزب جمهوری‌خواه قرارگرفت. رسانه‌های آمریکا با پخش بخش‌هایی از سنخرانی ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ، در روز نخست گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان وی را به «سرقت ادبی» در سخنرانی‌اش متهم کردند. این رسانه‌ها با انتشار نطق میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا که در سال ۲۰۰۸ در گردهمایی دموکرات‌ها ایراد شده بود، خانم ترامپ را به «سرقت ادبی» متهم کردند. «سیان ان» بخشی از سخنان ملانیا ترامپ در نطق روز دوشنبه ۲۸ تیرماه، که کاملاً شبیه به سخنان میشل اوباما بوده را بارها نشان داده است. با این حال، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ این گزارش‌ها را رد کرده است.

گفتنی است در جبهه مقابل، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، در واکنش به انتخاب رسمی دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت اعضای حزب دموکرات برای اینکه پای ترامپ به کاخ سفید نرسد، تلاش خواهند کرد. در حال حاضر، مهم‌ترین بحث در رابطه با دموکرات‌ها، این است که کلینتون چه کسی را به عنوان معاون خود معرفی خواهد کرد. رسانه‌های آمریکا به گمانه زنی‌هایی در مورد گزینه‌های موجود به عنوان «یار انتخاباتی» کلینتون مطرح کرده‌اند؛ از جمله تام کین سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا و سناتور شرود براون از ایالت اوهایو. ایالت اوهایو می‌تواند در این انتخابات تعیین کننده باشد، چرا که از جمله ایالاتی است که رأی آن معمولاً هر بار به سمت یکی از دو حزب است و اگر حزبی رأی این ایالت و ایالت‌هایی مثل میشیگان و ویرجینیا را کسب کند، تقریباً پیروزی خود را قطعی کرده است.

از سناتور الیزابت وارن هم به عنوان یکی از گزینه‌های معاونت هیلاری کلینتون نام برده شده است. وارن حامی برنی سندرز بود و انتصاب او می‌تواند رأی حامیان سناتور سندرز را بیشتر به سمت کلینتون سرازیر کند. در حال حاضر تعداد کمی از حامیان سندرز حاضر هستند از کلینتون حمایت کنند. به هر حال، انتخاب یار انتخاباتی در آمریکا مسئله‌ای مهم به شمار می‌رود، چون درصورت پیروزی نامزد حزب، او به طور خودکار معاون رئیس جمهوری ایالات متحده خواهد شد. معاون رئیس جمهوری آمریکا در صورتی که رئیس جمهوری کشته یا ناتوان یا برکنار شود، عهده دار وظایف ریاست جمهوری می‌شود. اتفاقی که بعد از مرگ کندی یا برکناری نیکسون روی داد.

در نهایت، بد نیست به نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا نیز اشاره شود. یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد فاصله آرای نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری به یک درصد کاهش یافته و ترامپ به یک قدمی کلینتون رسیده است. بر این اساس، پس از آنکه دونالد ترامپ رسماً نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد، نظرسنجی تازه در آمریکا نشان می‌دهد او توانسته اختلاف آرایش را با رقیب دموکراتش به شدت کاهش دهد. نظرسنجی سراسری شبکه ان‌بی‌سی و یک موسسه دیگر رصد کننده آرای انتخاباتی در آمریکا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ توانسته فاصله خود با هیلاری کلینتون را به شدت کاهش دهد. ترامپ با ۴۵ درصد در برابر ۴۶ درصد آرای کلینتون، در تعقیب نامزد دموکرات‌ها است و خود را به یک قدمی وی رسانده است. این در حالی است که هفته گذشته، وزیر خارجه سابق سه درصد پیش بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: