چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
سفر چند روز پیش یک هیأت عربستانی به ریاست انور عشقی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقامات اسرائیلی، بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی داشت و در سوی دیگر، توجهات را در جهان اسلام و به ویژه جهان عرب به خود جلب نمود. در همین زمینه، پایگاه خبری «عرب نیوز» به بررسی سطح روابط کشورهای عربی و چرایی تلاش این کشورها برای برقراری روابط با اسرائیل پرداخته و می‌نویسد در حالی که روزانه به صورت مداوم در سطح جهان تجاوزات و اقدامات اسرائیل محکوم می‌شود و برخی کشورهای به آرامی به سمت تحریم اسرائیل پیش می‌روند، دولت‌های عربی و مقامات آن‌ها مشتاق به برقراری رابطه با آن هستند.
 
در این میان، گزارش‌ها از سفر و دیدار انور عشقی، ژنرال بازنشسته سعودی با مقامات، تجار و دانشگاهیان اسرائیلی، جدیدترین «زیارت» (دیدار) ادامه‌دار مقامات عربی از یک دولت مهاجر استعمارگر است. بسیاری از ناظران معتقدند، دیدار عشقی با مقامات اسرائیل، آن هم در سرزمین‌های اشغالی، نشانه‌ای از ایجاد روابط آشکار میان این دو دولت است، چون انور عشقی ـ به عنوان کسی که ارتباط نزدیکی با هیأت حاکمه و تصمیم گیرندگان سعودی دارد ـ نمی‌تواند بدون مجوز آن‌ها با مقامات اسرائلی در این سطح دیدار کند. پیش از این نیز عشقی و «دوری گولد»، مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل در ماه ژوئن ۲۰۱۵ در واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده بودند.
 
 البته عربستان تنها کشور عربی منطقه نیست که به سوی اسرائیل گام برداشته است. قطر و امارات نیز پیش از این با اسرائیل روابطی برقرار کردند؛ هرچند قطری‌ها می گویند بعد از حمله اسرائیل به غزه در سال ۲۰۰۹ تمام روابط خود با تل آویو را قطع کرده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: