جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
حمایت تمام‌قد باراک اوباما از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری
روز گذشته (سه‌شنبه) و در دومین روز کنوانسیون ملی حزب دموکرات در آمریکا، هیأت‌های انتخاباتی رسماً هیلاری کلینتون را برای حضور در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ انتخاب کردند. کلینتون اولین زن در تاریخ آمریکاست که موفق شده نامزد یکی از ۲ حزب بزرگ این کشور برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شود. پیش از این و در همایش جمهوریخواهان، دونالد ترامپ، نامزد جنجالی این حزب به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده بود. بنابراین، رقابت اصلی انتخابات سال ۲۰۱۶ میان هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه خواهد بود. یکی از نکات و مهم و قابل توجه در این میان، حمایت همه‌جانبه و تمام قد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از کلینتون است. «نیویورک تایمز» معتقد است نگرانی اوباما از به خطر افتادن میراث ۸ ساله ریاست‌جمهوری‌اش در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، او را برانگیخته تا از هیلاری کلینتون حمایت کند.

به نوشته این روزنامه، هیچ‌کس بهتر از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به این موضوع واقف نیست که تا چه اندازه تغییر سیاست‌های هشت سال گذشته دوران ریاست‌‌اش در صورت شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، برای دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان، ساده است. اوباما به این مسئله واقف است زیرا خودش ۸ سال پیش همین کار را کرد. در همان هفته‌های اولی که اوباما در سال ۲۰۰۸ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد، با مشاوران ارشد حقوقی، استراتژیست‌های سیاسی و نامزدهای کابینه به منظور طراحی یک طرح جدی به منظور کمرنگ کردن اقدامات ریاست‌جمهوری جرج بوش دیدار کرد. آن‌ها ده‌ها حکم اجرایی در همان سال اول ریاست‌جمهوری اوباما آماده کردند.

چند روز بعد از آنکه اوباما مسئولیت ریاست‌جمهوری در کاخ‌‌سفید را برعهده گرفت، به استفاده از شکنجه پایان داد، ممنوعیت بوش در زمینه تحقیقات در خصوص سلول‌های بنیادین را لغو کرد، اجرای قوانین مرتبط با ماری‌جوانا را تسهیل بخشید، و اجاره نفت و گاز در زمین‌های دولتی را ممنوع کرد و موضوع تعطیلی زندان گوانتانامو را مطرح کرد. اریک هولدر، اولین دادستان کل دولت اوباما اعلام کرد: «این‌ها مکالماتی بود که ما سازمان به سازمان درباره آنها بحث می‌کردیم تا بررسی کنیم که در چه بخش‌هایی باید اصلاحات به وجود آوریم. تردیدی وجود ندارد که رئیس‌جمهور می‌تواند بر اساس پایه‌های قانونی یک سیاست خاص، شیوه و مسیر را تغییر دهد».

نیویورک‌تایمز سپس با اشاره به این موارد می‌نویسد هشت سال از زمان ریاست‌جمهوری اوباما گذشته است و دولت اوباما در تلاش است تا هیلاری کلینتون به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برگزیده شود و انگیزه دولت او از این کار این است که این احتمال وجود دارد که ترامپ نیز همچون اوباما تمامی سیاست‌های رئیس‌جمهور قبلی را معکوس کند. با توجه به نگرانی‌های موجود درباره این مسئله، اوباما در صدد است در پاییز سال جاری میلادی، کمپینی را برای هیلاری کلینتون به راه اندازد. مشاوران اوباما، برنامه‌های ماه اکتبر وی را خالی کرده‌اند و قرار است اوباما تا روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در کمپین حمایت از کلینتون قرار گیرد. ترامپ بر اساس آنچه که در مبارزات انتخاباتی خود گفته، در صدد است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از قدرت خود برای از بین بردن اقدامات اوباما در زمینه مهاجران استفاده کند و قانون خدمات درمانی مقرون به صرفه را از هم بپاشد، از سازمان محافظت از محیط زیست بخواهد قوانین تعیین شده برای نیروگاههای ذغال سنگ را لغو کنند، محدودیت‌ برای سقط جنین در داخل و خارج را مجدداً وضع کند و تمرکز را از سیاست خارجی آمریکا بردارد و ساخت دیوار در امتداد مرز آمریکا با مکزیک را آغاز کند و مانع از ورود افراد به آمریکا از کشورهایی شود که به اعتقاد ترامپ تاریخچه تروریسم دارند. 

برخی از نزدیک‌ترین مشاوران اوباما، این اقدامات ترامپ را به عنوان بدترین کابوس تلقی می‌کنند. دن فایفر، مشاور سابق اوباما در در این زمینه می‌گوید: «من فکر می‌کنم او درباره اولین ۱۰۰ روزه ریاست‌جمهوری ترامپ همانطوری فکر می‌کند که ما فکر می‌کنیم. شما هر روز از خواب بیدار می‌شوید و شاهد آن هستید که یک اقدام دیگری که شما و تیمتان به سختی بر روی آن کار و تلاش کرده‌اید، لغو شده است و این دردناک‌تر از چیزی است که رئیس‌جمهور و هرکدام از ما تصور می‌کنیم». نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت، در حال حاضر، اوباما و مشاورانش نگران اقداماتی هستند که ترامپ برای به عقب بازگرداندن اقدامات ۸ ساله دولت کنونی آمریکا انجام خواهد داد. گریگوری کریگ، اولین مشاور اوباما در کاخ سفید می‌گوید:‌ «میراث اوباما، ویژگی‌های پایدار و دائمی دارد. اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، بسیاری از مهم‌ترین دستاوردهای او (اوباما) در همان یکصد روز اول در معرض خطر قرار می‌گیرد».

گفتنی است در تازه‌ترین نشانه حمایت از کلینتون، اوباما در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» اظهار داشت که روسیه ممکن است به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کند. این اظهارات اوباما پس از آن مطرح می‌شود که رسانه های آمریکا مدعی شده‌اند که هکرهای روسی موفق شده‌اند ایمیلهای مربوط به همایش ملی حزب دموکرات را هک و به آنها دسترسی پیدا کنند. اوباما در واکنش به انتشار ۱۹ هزار ایمیل از همایش سراسری دموکرات‌ها گفت: «انگیزه اصلی این مسئله را من مستقیماً نمی‌توانم بگویم و درباره آن مطمئن نیستم. چیزی که من می‌دانم، این است که دونالد ترامپ تا کنون بارها از ولادیمیر پوتین تمجید کرده است». اوباما می‌گوید ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دونالد ترامپ در هک کردن ایمیل‌ها کمک کرده باشد. البته در واکنش به این اظهارات، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین امروز در اظهاراتی هر گونه مداخله و نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرد. گفتنی است پیش از این نیز مقامات ارشد روسیه اعلام کرده بودند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک امر داخلی است و برای آن‌ها فرقی ندارد کدام نامزد در این رقابت‌ها پیروز شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: