دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به جریان ضدایرانی پیوسته است
در پی برگزاری نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس و شرکت یکی از اعضای ارشد خاندان سعودی در آن، روز گذشته خبر رسید که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز به جریان ضدایرانی پیوسته و با مریم رجوی، سرکرده گروهک مذکور دیدار و گفت‌وگو کرده است. خبرگزاری «صفا» نزدیک به جنبش حماس اعلام کرد که «در دیداری نادر، محمود عباس شامگاه شنبه در محل اقامتش در پاریس، پایتخت فرانسه، با مریم رجوی دیدار کرد». طبق این گزارش، محمود عباس، سرکرده منافقین را از آخرین تحولات منطقه خاورمیانه بخصوص مسائل فلسطین از جمله طرح فرانسه برای سازش مطلع کرد. در مقابل، مریم رجوی نیز عباس را در جریان اجلاس سالانه منافقین که اخیراً در پاریس و برای اولین بار با حضور گسترده و علنی مسئولانی از دولت‌های عربی، همچون ترکی الفیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان برگزار شد، قرار داد. در این خبر به جزئیات بیشتری اشاره نشده بود.

از روز گذشته تاکنون، انتشار این خبر، واکنش‌های گوناگونی را برانگیخته است. به عنوان مثال، روزنامه «رأی الیوم» دیدار محمود عباس با سرکرده گروهک منافقین را ادامه اشتباهات عباس خوانده و گفته وی به سراشیبی سقوط رسیده است. این روزنامه در سرمقاله خود اشاره کرد که دیدار محمود عباس در شامگاه شنبه با مریم رجوی، رهبر «سازمان مجاهدین خلق»، دیداری منحصر به فرد و نادر در نوع خود بود؛ دیداری که منابع نزدیک به دو طرف، هدف آن را بحث درباره اوضاع و تحولات خاورمیانه به خصوص موضوع فلسطین ذکر کرده‌اند. رأی الیوم می‌نویسد: «نمی‌دانیم که آیا این دیدار به تصمیم خود محمود عباس بوده یا با فشار و توصیه عربستان سعودی انجام گرفته است. عربستانی که «ترکی الفیصل را به نشست معارضان ایرانی فرستاد و همراه با آنان فریاد سقوط نظام ایران را سر داد. او که در سخنان خود حماس و جهاد اسلامی را گروه‌هایی تروریستی خواند که از سوی ایران حمایت می‌شوند».

به عقیده رأی الیوم، دیدار محمود عباس با رجوی صرفاً یک حمایت معنوی و سیاسی بزرگ از معارضان ایرانی محسوب نمی‌شود، بلکه این نکته را تأکید می‌کند که تشکیلات خودگردان و فتح، تصمیم گرفته‌اند تا در محور سعودی علیه ایران قرار گیرند. موضوعی که بی طرفی را از بین می‌برد و موضوع فلسطین را به یک موضوع سطح پایین تنزل می‌دهد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «درگیری فعلی بین ایران و عربستان که در عراق، سوریه و یمن تجلی یافته، رنگ و بوی طائفه‌ای دارد و آیا به مصلحت فلسطین است که وارد این دعوای طائفه‌ای شود و آیا زمان مناسبی برای این کار است؟ و آیا محمود عباس در رابطه با این دیدار نماینده مردم فلسطین محسوب می‌شود؟ این دیدار در حالی صورت گرفت که چندی پیش، سازمان آزادی بخش فلسطین که محمود عباس در رأس آن قرار دارد، به شدت اخبار مبنی بر شرکت در نشست مجاهدین خلق در پاریس را تکذیب و خبرگزاری رسمی فلسطینی (وفا) نیز بیانیه "ساف" را منتشر کرد».

رأی الیوم در انتها می‌نویسد: «ما در این روزنامه تا کنون نقدی نمانده است که به سیاست‌ها و مواضع محمود عباس در طول سال‌های سال‌های گذشته نکرده باشیم و با این وجود، وی به اشتباهات خود در قبال مردم فلسطین و موضوع فلسطین ادامه می‌دهد و اکنون به این سراشیبی رسیده است. این روزها از هیچ یک از کارهای محمود عباس متعجب نمی‌شویم؛ کسی که با اسرائیلی‌ها علیه مقاومت و مردم خودش هماهنگی امنیتی دارد و نیروهایش را برای بازداشت آن‌ها اعزام می‌کند یا اطلاعات آن‌ها را به اشغالگران می‌دهد تردیدی در دیگر اقدامات اشتباه به خود راه نمی‌دهد و تصمیماتش را با توجه به تهی بودنش می‌گیرد و سیاست‌هایش در تناقض با منافع مردم فلسطین پیگیری می‌کند و تخصصش ایجاد دشمنی بی مورد برای مردم فلسطین است».

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه ایران نیز در موضعی رسمی در این زمینه گفت: «یک خط و جریان فکری به نام منافقین از اول پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل جمهوری اسلامی ایران مواضع خصمانه‌ای را اتخاذ کرد که این رویکرد تا به امروز نیز وجود دارد. این جریان فکری، رویکرد و برنامه‌های خود را با حمایت عناصر آمریکایی، اسرائیلی و سعودی طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند. چنانکه شاهد بودیم، گروهک منافقین بعد از انقلاب حملات تروریستی متعددی را علیه مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران انجام دادند که ترور شهید رجایی و باهنر یکی از موارد آن محسوب می‌شود». مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه گروهک منافقین قصد نابودی انقلاب ایران را دارد، تأکید کرد: «شاهد بودیم که عناصر این گروهک تروریستی در زمان جنگ تحمیلی نیز به آغوش صدام رفتند و علیه ملت ایران جنگیدند. از این رو دشمنی آن‌ها با ایران با حمایت غرب هنوز ادامه دارد». 

شیخ الاسلام تصریح کرد: «اینکه یک جناح فلسطینی سازشکار با صهیونیست‌ها که با فشار آمریکایی‌ها تسلیم اسرائیل شده است، امروز در مقابل خط مقاومت ایستادگی می‌کند و با عنانصر تروریستی دیدار می‌کند، دور از انتظار نیست». وی تأکید کرد: «محمود عباس با توجه به رویکرد و سابقه‌ای که از خود نشان داده، به خوبی ثابت کرده که دست نشانده آمریکا است به گونه‌ای که اسنادهمکاری وی با آمریکا در لانه جاسوسی پیش از انقلاب کشف شد و مشخص شد که وی مأمور CIA است». وی با بیان اینکه درعرصه روابط بین کشورها با برخی جریانات و گروه‌های تروریستی روابط پنهانی وجود دارد، گفت: «شاهد هستیم که بسیاری از جریانات تروریستی و سیاسی، روابط پنهانی مخفی را طی سال‌های متمادی با کشورهای مختلف برقرار می‌کند که در مقطعی از زمان، این روابط علنی و آشکار می‌شود، به گونه‌ای که در حال حاضر به طور مثال روابط پنهانی آل سعود و رژیم صهیونیستی به شکل علنی صورت می‌گیرد». مشاور وزیر امور خارجه پیرامون اینکه ایران چه موضعی را باید درباره این موضوع اتخاذ کند تأکید کرد: «با توجه به شخصیت متزلزل و ضعیفی که از محمود عباس وجود دارد بدون شک جمهوری اسلامی ایران نباید در باب این موضوع وارد عمل شود».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: