دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
ادعاهای جدید رژیم صهیونیستی درباره «برجام»
در مدت بیش از یک سال که از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ (برجام) می‌گذرد، تأکید طرف‌های غربی بر ضرورت اجرای این توافق، سبب شده بود رژیم اسرائیل به عنوان مهمترین مخالف آن نیز کمتر در این زمینه موضع‌گیری علنی کرده و مخالفت خود را ابراز نماید. با این حال، اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و اشاره وی به اینکه اکنون حتی اسرائیلی‌ها نیز به مثبت بودن این توافق اذعان دارند، سبب شد رژیم اسرائیل در یک موضع‌گیری تند، بار دیگر مخالفت شدید خود را با برجام اعلام کند. امری که از یک سو نشانگر ادامه اختلاف‌نظرها و شکاف‌ها میان دولت اوباما و رژیم اسرائیل بر سر مسائل مختلف و از سوی دیگر، نمایانگر سرسختی صهیونیست‌ها در مواضع ضدایرانی خود و استمرار تلاش آن‌ها برای ضربه زدن به برجام از هر طریق ممکن است.

شب گذشته (جمعه شب) بود که وزارت جنگ رژیم اسرائیل در واکنشی تند به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره موضع مقام‌های اسرائیلی نسبت به توافق هسته‌ای ایران، این توافق را با موافقتنامه کشورهای اروپایی با هیتلر پیش از جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. وزارت جنگ رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای رسمی که رسانه‌های اسرائیلی لحن آن را کم‌سابقه و غیر معمول توصیف کرده‌اند، اعلام کرد همان‌طور که توافق مونیخ با هیتلر اشتباه بود و نتوانست مانع از بروز جنگ شود، توافق هسته‌ای ایران هم چنین نتیجه‌ای خواهد داشت. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در یک نشست خبری در وزارت دفاع آمریکا گفته بود که حتی مقام‌های ارشد اسرائیلی به نتایج مثبت توافق هسته‌ای با ایران اذعان کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های، اسرائیلی این نخستین بیانیه‌ وزارت جنگ رژیم اسرائیل از زمان اعلام توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است.

حدود دو ماه پیش، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل که به مواضع خصمانه علیه ایران و مخالفت سرسختانه‌اش با توافق هسته‌ای شهرت دارد، از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به عنوان وزیر جنگ رژیم اسرائیل منصوب شد. با این حال، شب گذشته و اندکی بعد از انتشار بیانیه وزارت جنگ، نتانیاهو در بیانیه‌ای جداگانه که رسانه‌های اسرائیلی آن را تلاش برای «محدود کردن تأثیر منفی» واکنش وزارت جنگ توصیف کرده‌اند، گفت که «اسرائیل متحدی مهم‌تر از آمریکا ندارد». گفتنی است وزارت جنگ رژیم اسرائیل در بیانیه‌اش مدعی شده توافق‌ها زمانی ارزش دارند که بر اساس واقعیت تنظیم شده باشند. در این بیانیه، توافق هسته‌ای ایران به توافق با هیتلر تشبیه شده و آمده است: «موافقتنامه مونیخ نتوانست مانع از جنگ جهانی دوم و هولوکاست شود، چون فرض اساسی آن که آلمان نازی می‌تواند شریک یک توافق باشد، اشتباه بود و رهبران جهان در آن زمان اظهارات آشکار هیتلر و رهبران نازی را نادیده گرفتند». به نوشته روزنامه «هاآرتص»، تاکنون مقامات وزارت جنگ رژیم اسرائیل می‌گفتند که ایران از توافق هسته‌ای عدول نکرده، اما درباره نیت این کشور در قبال این توافق ابراز نگرانی می‌کردند. به عقیده این روزنامه، وزارت جنگ رژیم اسرائیل با بیانیه تازه‌اش از مسیر قبلی فاصله گرفته است.

باید اشاره کرد که مخالفت‌ها با برجام، تنها به رژیم اسرائیل محدود نیست و در داخل آمریکا نیز این موضوع به یکی از محورهای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده است. در همین راستا، دو روز پیش، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در جمع هوادارانش در «دیتونا بیچ»، از شهرهای ایالت فلوریدا، به انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما پرداخت و گفت که برجام، واشنگتن را تحقیر کرده است. وی گفت: «سیاست‌های اوباما ما را تحقیر کرده است. توافق با ایران ما را تحقیر کرده است». نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه در ادامه اظهاراتش گفت: «ایران اکنون یک قدرت است و آن‌ها بسیار زودتر از آنچه ما فکر می‌کردیم، به سلاح دست پیدا خواهند کرد». ترامپ پیش از این نیز گفته بود در صورت ورود به کاخ سفید، بار دیگر با ایران بر سر بندهای توافق هسته‌ای یا برجام مذاکره خواهد کرد. 

وی در بخش دیگری از این سخنران، به گزارش ادعایی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال درباره انتقال ۴۰۰ میلیون دلار از طرف واشنگتن به تهران در ارتباط با آزادی زندانیان آمریکایی از ایران پرداخت. ترامپ گفت: «امروز صبح از خواب بیدار شدم، روزنامه‌ها را ورق زدم و دیدم که نصف‌شب ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران فرستاده شده؛ ما رئیس‌جمهوری داریم که واقعاً فاقد صلاحیت است». نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا تأکید کرد: «مثل این است که ما ۴۰۰ میلیون دلار برای گروگان‌ها پرداخته‌ایم و این رویه بسیار بدی است که اوباما راه انداخته است». 

این در حالی است که خود اوباما در جریان سخنرانی روز گذشته خود، بار دیگر درباره موضوع ۴۰۰ میلیون دلار توضیح داد. در جریان نشست خبری اوباما در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، یکی از خبرنگاران درباره اقدام دولت آمریکا در پرداخت پول نقد به ایران پرسید و گفت: «پاسخ شما به منتقدان چیست؟ آنها می‌گویند پول نقد به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار که شما به ایران فرستادید، پرداخت باج بود. آیا واقعاً یک همزمانی ساده رخ داد؟ یعنی به مدت چهار دهه پول پرداخت نشد؛ اما به طور ناگهانی در همان زمانی که اتباع آمریکایی از ایران آزاد شدند، این پول نیز آزاد شد؟ آیا به مردم آمریکا اطمینان می‌دهید که هیچ بخشی از این پول برای حمایت از تروریسم هزینه نخواهد شد»؟ 

اوباما در پاسخ به این خبرنگار گفت: «اینکه می‌بینم چنین ماجرایی مطرح می‌شود، برای من جالب است! شاید برخی از شما به یاد داشته باشید که این پرداخت‌ها را در ماه ژانویه اعلام کرده بودیم. ما این مسئله را مخفی نکردیم؛ بلکه آن را را برای همه شما اعلام کردیم. جاش ارنست (سخنگوی کاخ سفید) درباره این موضوع نشست خبری برگزار کرد». وی افزود: «مبلغ ۴۰۰ میلیون دلاری که آمریکا اوایل سال جاری میلادی از طریق پرواز هوایی به ایران فرستاد، باجی برای آزادی زندانیان امریکایی نبود. پرداخت نقدی پول به ایران، به خاطر قوانین دشوار تحریم‌های بانکی صورت گرفت. آمریکا هیچگاه باج پرداخت نمی‌کند». 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: