دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
اوج‌گیری نبرد ارتش سوریه و تروریست‌ها برای کنترل حلب
درگیری‌های شدید میان نیروهای مردمی و ارتش سوریه با گروه‌های معارض و تروریستی در حلب، از روز گذشته وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای شده که می‌تواند در رقم زدن آینده سوریه نقشی مهم و اساسی داشته باشد. در این راستا، در حالی که درگیری‌های شدید جبهه جنوب غرب حلب با شدت تمام دنبال می‌شود، جنگنده‌های سوریه و روسیه مناطق دانشکده‌های نظامی را به شدت بمباران کردند. بر اساس گزارش پایگاه خبری «العهد»، در حملات هوایی، تجهیزات تروریست‌ها در مناطق کفرناها، الأتارب، خان طومان، أورم الکبرى، الزربه، خلصه، ومحوطه دانشکده‌های نظامی هدف قرار گرفت. 

خبرنگار شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد که درگیری‌های سنگین در جبهه جنوبی غربی در شهر حلب به شدت ادامه دارد. گروه‌های مسلح طی شب گذشته و بعد از ۶ روز حمله سنگین و دادن ۵۰۰ کشته منطقه دانشکده‌های نظامی در جنوب حلب را به دست گرفتند و توانستند یک گذرگاه نظامی باریک برای ارتباط به محله‌های شرق حلب باز کنند. ارتش سوریه بر این باریکه کنترل آتش دارد و تحرکات تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد. شبکه خبری الجزیره مدعی شد که اولین محموله کمک برای گروه‌های مسلح در محله‌های شرقی حلب، ارسال شده است. 

در چارچوب همین تحولات، صبح امروز ارتش سوریه منطقه جنوب غربی شهر حلب در شمال این کشور را که در معرض حمله شدید گروه‌های تروریستی قرار دارد، منطقه باز نظامی اعلام کرد. درگیری‌های شدید در جبهه «تسلیحات» و «الراموسه» در پی هفتمین حمله گروه‌های مسلح در روزهای اخیر از سر گرفته شد. این حمله گروه‌های مسلح بعد از دریافت پشتیبانی از گروه‌های تکفیری در مرز ترکیه و شهر ادلب صورت گرفت. یک خبرنگار میدانی در شهر حلب می‌گوید با وجود تهدید گروه‌های تروریستی علیه ساکنان محله‌های «الحمدانیه» و «الاکرمیه» و «الاعظمیه» در غرب شهر حلب، این محله‌ها در امنیت به سر می‌برد و جای نگرانی وجود ندارد. وی افزود: «عقب‌نشینی ارتش به نقاط معین، به‌معنای وجود خطری برای شهر حلب نیست؛ بلکه درگیری هم‌اکنون برای شکستن محاصره عناصر مسلح است. ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به‌زودی کار را یک‌سره خواهند کرد». 

در همین حال، یک کارشناس نظامی گفت: «حمله شدید کنونی گروه‌های تروریست از جبهه جنوب غربی شهر حلب، حمله‌ای با حمایت خارجی است که افسران و عناصر اطلاعاتی خارجی آن را طرح‌ریزی می‌کنند؛ اما در میدان نبرد، نیروهای دلاور ارتش و هم‌پیمانانشان تروریسم را زیر پا له خواهند کرد، حال هرچه می‌خواهند حملات و وحشیگری آنها افزایش یابد». وی تأکید کرد: «عملیات رزمی در اوج خود قرار دارد و پایان نخواهد یافت و تلاش برای بازپس‌گیری مواضعی که گروه‌های تروریست وارد آن شدند، در جریان است».

با توجه به اینکه دولت سوریه می‌تواند با پیروزی در نبرد حلب شرط‌های خود را بر همه تحمیل کند و نقطه عطفی در حل بحران سوریه به سود مردم و نظام رسمی این کشور به وجود آورد دشمنان تلاش می ‌کنند در مسیر پیروزی‌های نبرد حلب سنگ اندازی کنند. نمی توان این واقعیت را انکار کرد که نبرد استان حلب به طور ویژه و نبرد شمال سوریه به طور کلی برای کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که در جنگ سوریه نقش داشته‌اند، بسیار مهم است. نظام عربستان که در جنگ سوریه نقش داشت نمی خواهد که در این کشور با شکست دیگری روبرو شود. شکست‌های ریاض در مناطق غوطه شرقی دمشق بارها تکرار شده است. آزادسازی شهر حلب و حومه آن برای نظام عربستان به منزله ریزش مهره‌های بازی دومینوی است که زیان تازه‌ای را  برای عربستان سعودی و کشورهایی مانند ترکیه، قطر، فرانسه و آمریکا به دنبال خواهد داشت.

اکنون پیش‌بینی می‌شود که ارتش سوریه و همپیمانان آن روند جنگ را در سراسر حومه شمالی، جنوب غربی و شمالی حلب شدت بخشند و ماموریت آزاد سازی محله‌های شرقی حلب را تکمیل کنند. این مساله‌ای است که برای نظام ترکیه و عربستان خوشایند نیست. از این رو دیده می‌شود که این کشورها برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه و همپیمانان آن از گروه‌های تروریستی پشتیبانی می‌کنند. همه کشورهایی که در جنگ سوریه نقش داشتند، به خوبی به این مسئله پی برده‌اند که هدف ارتش سوریه و همپیمانان آن از ادامه نبرد، آزادسازی استان حلب به طور کلی و آزادسازی حومه شمالی آن به طور ویژه این است تا با این پیروزی بتوانند در هرگونه مذاکره ای برای حل بحران سوریه در آینده دست برتر را داشته باشد و شرایط مذاکره را به طور کلی تغییر دهد.

نبرد حلب و پیامدهای آن به حومه شرقی، جنوبی و غربی حلب محدود نخواهد شد بلکه این نبرد در همه پرونده‌های مربوط به جنگ سوریه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. اکنون آزادسازی حلب و حومه شمالی آن برای دولت سوریه و همپیمانان آن دستاورد بزرگ و برگ برنده‌ای در مذاکرات آینده است که می‌توان از آن در مذاکره با قدرت های جهانی که در جنگ علیه سوریه نقش داشتند، استفاده کند. با این پیروزی دولت سوریه می‌تواند شرط‌های خود را بر همه تحمیل کند. در چنین شرایطی هر گونه حل بحران سوریه با موافقت دولت و نظام رسمی این کشور صورت خواهد پذیرفت و منافع مردم و دولت سوریه را به همراه خواهد داشت. از این رو هیچ کس نمی تواند اهمیت راهبردی و نظامی استان حلب را انکار کند.

این شهر در طرح عملیات نظامی سوریه دارای اهمیت راهبردی است. زیرا این شهر کلید مناطقی است که در طول جغرافیای سوریه گسترده شده‌اند. همچنین این شهر حلقه اتصال میان مناطق شمال، شمال غرب، شمال شرق و شرق و مرکز سوریه است. این شهر که در امتداد مرز ترکیه گسترده شده است تقریبا یکی از بزرگ ترین مرکز حضور گروه‌های تروریستی است. تروریست‌های داعش و جبهه النصره به طور گسترده در حومه شمالی و غربی این شهر حضور دارند. به این ترتیب، میزان اهمیت راهبردی این استان در نقشه آینده جنگ در شمال و شمال شرق سوریه به طور کلی مشخص می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: