پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۱۰ آگوست ۲۰۱۶حریت- اردوغان چگونه از پوتین عذرخواهی کرد؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نامه‌ای که به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نوشته بود، از وی به زبان روسی عذرخواهی کرده است. این روزنامه به نقش تجار ترکیه در از سرگیری روابط بین دو کشور بعد از سرنگونی جنگنده روس توسط ترکیه بر فراز آسمان سوریه اشاره کرد و نوشت که تاجران ترکیه در این زمینه نقش کلیدی داشته‌اند. منابع دیپلماتیک گفته‌اند که مقامات روسیه و ترکیه جلساتی در ماه‌های می، ژوئن و جولای جهت آماده کردن متن نامه داشتند و سرانجام دولت ترکیه به جای sorry یا apologize انگلیسی، معادل روسی آن را انتخاب کرده است.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۱۰ آگوست ۲۰۱۶اسپوتنیک- تحویل نیمی از سامانه «اس ۳۰۰» به ایران

دیمیتری روگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه گفته این کشور نیمی از سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ را طبق قرارداد به ایران تحویل داده است. سرگئی چمزوف، رئیس شرکت «روستک»، ماه ژوئیه اعلام کرده بود روسیه قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی همه سامانه‌های دفاع موشکی اس-۳۰۰ را به ایران تحویل دهد. قرارداد سامانه‌های اس-۳۰۰ بین تهران و مسکو که ارزش آن ۸۰۰ میلیون دلار است، در سال ۲۰۰۷ میلادی منعقد شد. پس از اعلام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در اواسط سال ۲۰۱۰ میلادی این قرارداد به حالت تعلیق درآمد. اما رئیس‌جمهوری روسیه، در آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی ممنوعیت تحویل سامانه‌های اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۱۰ آگوست ۲۰۱۶بی بی سی- نخستین تصاویر از حضور نظامیان انگلیسی در سوریه

شبکه بی بی سی به تصاویری اختصاصی دست یافته که برای اولین بار نشان می‌دهد نیروهای ویژه انگلیسی در داخل سوریه مشغول فعالیت هستند. این تصاویر، اولین تصاویری است که نشان‌دهنده عملیات مخفی زمینی انگلیس در داخل سوریه است. نیروهای عملیات ویژه انگلیس در این تصاویر در حالی دیده می‌شوند که کمک می‌کنند از یک پایگاه معارضین سوری درمقابل گروه داعش دفاع شود. تصاویر اختصاصی که بی بی سی به آن دسترسی پیدا کرده، در ماه ژوئن به دست آمد؛ یعنی درست پس از حمله داعش به پایگاه شبه‌نظامیان به اصطلاح میانه‌رو سوری که به کشته شدن نه نفر از این افراد منجر شد.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۱۰ آگوست ۲۰۱۶رویترز- انعقاد یک قرارداد کلان تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد وزارت امور خارجه این کشور با فروش بیش از ۱۳۰ دستگاه تانک جنگی «آبرامز»، ۲۰ دستگاه خودروی زرهی بازیابی و سایر مهمات جنگی به ارزش ۱.۱۵ میلیارد دلار به عربستان موافقت کرده است. اداره همکاری امنیتی- دفاعی آمریکا که بر فروش تسلیحات به کشورهای دیگر نظارت دارد، روز سه شنبه اعلام کرد «جنرال داینامیکس» پیمانکار اصلی این فروش خواهد بود و با بهبود امنیت یک شریک منطقه ای، در تأمین امنیت ملی آمریکا مشارکت خواهد کرد. بر اساس این گزارش، قانونگداران آمریکایی ۳۰ روز برای لغو این قرارداد فرصت دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: