پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
درگیری‌های شدید میان نیروهای ارتش سوریه و کردها در «حسکه»
طی دو سه روز اخیر، شهر حسکه به کانون جدید درگیری‌ها در سوریه تبدیل شده و حملات هوایی جنگنده‌های ارتش سوریه به مواضع کردها در این شهر، خبر از وارد شدن تحولات میدانی به فازی جدید می‌دهد. در همین راستا، روزنامه «الاخبار» لبنان امروز گزارش داد که یگان‌های پشتیبانی مردمی کُرد و گروه موسوم به «آسایش» در حسکه واقع در شرق سوریه با ارتش این کشور درگیر شدند. این درگیری‌ها برای چهارمین روز پیاپی ادامه دارد و در مرکز این شهر و شماری از مناطق اطراف آن صورت گرفت. به گزارش این روزنامه، این درگیری‌ها تاکنون هیچ گونه تغییری در محدوده کنترل نیروهای کُرد و ارتش سوریه نداشته است. از بامداد جمعه (روز گذشته) نیز شدت درگیری در مرکز شهر، منطقه «النشوه» و مناطق نزدیک به راه «الفیلات الحمر» افزایش یافته است. بنا بر این گزارش، شامگاه روز گذشته نیز زمزمه‌هایی از آتش‌بس تازه‌ای به گوش می‌رسید که می‌تواند تنش موجود درشهر را کاهش دهد.

در همین راستا، جنگنده‌های سوری چندین مقر و مرکز تجمع نظامی یگان‌های مردمی و آسایش را در مدرسه «السیاحه» ، چهار راه «صباغ» و مناطق «مرشو، البانوراما و تل حجر» هدف قرار دادند. برخی از منابع میدانی حاضر در حسکه نیز اخبار نیروهای آسایش درباره حمله جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش آمریکا به مواضع ارتش سوریه را تکذیب کردند. به گفته این منابع، نیروهای سوری در آماده باش کامل هستند تا پاسخ هر گونه حمله و تجاوزی را بدهند. در همین راستا، ارتش سوریه در بیانیه‌ای بسیار متفاوت، اعلام کرد که اقدامات شاخه نظامی حزب کارگران کردستان (آسایش) با محاصره شهر حسکه و بمباران آن و حمله به مواضع ارتش سوریه در این شهر خطرناک است و باعث شده که چند غیر نظامی کشته شوند. ارتش سوریه در این بیانیه تأکید کرد که نیروهای آسایش همگام با تلاش‌هایی که برای کنترل این وضعیت و بازگرداندن ثبات صورت گرفت، حرکت نکردند و این مسئله سبب شد که ارتش نیز با پاسخ مناسب، مراکز تجمع افراد مسلحی را هدف قرار دهد که مسئول چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای هستند.

الاخبار در پایان گزارش داد که در گیری در منطقه النشوان، العمران، اطراف البرید الجدید و میدان مرشو به کشته شدن ۱۷ غیر نظامی منجر شد و در پی آن ۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. این درگیری‌ها همچنین سبب شد که ۱۶۵۰ تُن پنبه در انبارهای «غویران» نیز طعمه حریق شود. برخی از منابع حاضر در الحسکه اعلام کردند که نیروهای آسایش زمین‌های کشاورزی را به آتش کشیده‌اند و سعی دارند تنش ایجاد کنند. از این رو، مردم این مناطق، در حال فرار از مناطق درگیری هستند. ولی از شامگاه روز گذشته آرامش نسبی در جبهه‌های درگیری برقرار شد.

گفتنی است روز گذشته بود که خبر رسید شبه نظامیان جدایی‌طلب کُرد در حسکه به منظور متشنج کردن دوباره اوضاع امنیتی این شهر، ادوات و تجهیزات نظامی جدیدی به این شهر وارد کرده‌اند. با وجود اینکه توافق آتش‌بس بین نیروهای پشتیبان ارتش سوریه و جدایی طلبان کُرد در حسکه به مرحله اجرا درآمده تا زمینه مذاکره سیاسی و پایان دادن به تنش‌ روزهای اخیر در این شهر فراهم شود اما منابع میدانی خبر دادند یگان‌های کُرد تجهیزاتی نظامی را از نزدیکی مرز عراق به داخل حسکه وارد کردند. همان‌گونه که اشاره شد، درگیری‌ها در حسکه در پی حمله نیروهای آسایش به مواضع نیروهای دفاع وطنی در این شهر آغاز شد آن هم به بهانه اینکه مقامات سوری پنج تن از افراد تحت تعقیب کُرد آسایش را در خصوص پرونده‌های جنایی دستگیر کرده بود.حزب جدایی‌طلب اتحاد دموکراتیک یک شاخه نظامی با نام واحدهای دفاع از خلق و یک نیروی پلیس محلی به نام آسایش ایجاد کرده و بیش از بیست هزار نفر از جوانان مسلح کُرد در این دو نیرو فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که پیش از این نیز رفتارهای نیروهای آسایش در حسکه موجبات ناامنی و تنش در روابط با نیروهای دفاع وطنی ایجاد کرده بود. برای مثال، نیروهای آسایش از خانواده‌های نیروهای دفاع وطنی ساکن در محله‌های کرد نشین خواسته بودند خانه‌های استیجاری یا شخصی خود را خالی کنند و سپس ۲۲ کارمند از جمله مدیرانی از چهار نهاد دولتی در حسکه را ربوده بودند تا بدین ترتیب دولت سوریه را برای آزادی عناصر بازداشتی خود تحت فشار قرار بدهند. پیش از وقوع درگیری‌ها، نمایندگانی از دولت سوریه نشستی امنیتی با حضور طرف‌های مناقشه برای آتش‌بس و پایان دادن به تنش‌های فیمابین برگزار کردند اما نیروهای آسایش با آزادی گروگان‌ها مخالفت کرد کما اینکه حاضر نشدند قاتلان یکی از افسران سوری را سپتامبر گذشته به ضرب گلوله گروهی از نیروهای کرد کشته شده بود نیز تحویل بدهند. گروه‌های وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک همچنین با تحویل دادن قاتل یکی از نیروهای گردان‌های بعث که اواخر ماه گذشته به ضرب گلوله نیروهای آسایش کشته شده بود مخالفت کردند.

در همین حال، نیروهای دفاع وطنی نیز با خواسته نیروهای آسایش برای تخلیه مواضع خود در حی النشوه شرقی و تحویل این منطقه به یگان‌های کرد مخالفت کرد چون یگان‌های کرد می‌خواهند با محدود کردن حضور نیروهای طرفدار ارتش سوریه در محله غویران حسکه را کاملا تحت سیطره خود گرفته و آن را به پایتخت اتحادیه فدرالی کردستان سوریه مبدل کنند. در حالی که نیروهای آسایش محله‌های مسکونی و مواضع نیروهای دفاع وطنی را هدف حملات توپخانه‌ای و تیراندازی قرار می‌دهند، برخی رسانه‌های وابسته به اقلیم کردستان عراق پاسخ نیروهای دفاع وطنی به این حملات را ظلم به کردهای حسکه از سوی اعراب این منطقه توصیف کردند. در پی برقراری آتش‌بس در حسکه طی روزهای پنجشنبه و جمعه بزرگان عشایر عرب و کردهای حسکه نشستی بلندپایه با حضور شخصیت‌های  سیاسی نماینده طیف‌های مختلف این استانی برگزار کردند تا به توافقی نهایی برای پایان دادن به تنش‌ها در این منطقه دست یابند. شهرهای قامشلی و حسکه در آوریل گذشته نیز شاهد درگیری بین نیروهای جدایی طلب کُرد با نیروهای دفاع وطنی بود که با توافق برای پایان دادن به تنش ها همراه بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: