پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰
برای اولین بار ناوهای روسیه اقدام به حمله موشکی به سوریه کردند
ناوهای جنگی روسیه مستقر در دریای مدیترانه برای اولین بار اقدام به شلیک موشک های کروز برای هدف قرار دادن مواضع داعش در نزدیکی حلب استفاده کرده اند. بر اساس دیدگاه تحلیلگران این موضوع بعد از استفاده روسیه از خاک ایران برای حمله به مواضع داعش در سوریه، نشانه ای دیگر از عمق بخشیدن و در عین حال گسترده کردن دایره حضور نظامی در خاورمیانه و سوریه است.
از زمان دخالت مستقیم نظامی روسیه در سوریه در حدود یک سال قبل این کشور بارها با پشتیبانی های لجستیک و حملات مستقیم نظامی دولت بشار اسد را برای مقابله با شورشیان و تروریست های داعش یاری کرده است اما اقدامات اخیر روسیه به خوبی نشان میدهد که حضور این کشور در خاورمیانه چیزی بیش از کمک های لجستیک و مقابله با داعش است.
موضوع حملات موشکی روسیه از مدیترانه در حالی رخ میدهد که این کشور پیش از این به خوبی نشان داده است که به لحاظ نظامی قابلیت انجام عملیات از زاویه ها و جهات مختلف را دارد: از خاک ایران، از دریای خزر، از پایگاه های مستقر خود در سوریه و همچنین از مدیترانه. 
در حالی که پیش از این روسیه اقدام به انجام حملات موشکی بر علیه اهدافی در سوریه از دل دریای خزر کرده بود اما این برای اولین بار است که این اتفاق از دریای مدیترانه صورت میگیرد. وزیر دفاع روسیه در این باره گفته است که این حملات موشکی گروه های شورشی و تروریست های جبهه فتح شام را هدف گرفته است. گروهی که پیش از این با عنوان جبهه النصره خوانده میشد و ماه گذشته با گسستن پیوندهای اسمی خود با القاعده، نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داد. این گروه نقش مهمی را در تحولات نظامی در خاک روسیه ایفا میکند.
این در حالی است که عملیات های روسیه از دریا به همین مورد نیز ختم نمیشود.. منابع خبری وابسته به معارضان سوریه مدعی شدند که ۵ کشتی حامل سلاح روسیه طی هفته گذشته وارد بندرگاه طرطوس سوریه شده است. روزنامه «الوطن» سوریه نوشت: رسانه‌های معارضان سوری اعلام کردند که به همراه هر یک از این کشتیها سه قایق جنگی روس حضور داشته است که وظیفه اسکورت آن را بر عهده داشته است.
به گزارش این رسانه‌ها، به محض پهلو گرفتن هر کشتی، وضعیت فوق العاده در شهر طرطوس اعلام شده تا محموله این کشتی‌ها تخلیه و جابه‌جا شود. معارضان همچنین اعلام کردند که این کشتیها حامل مهمات بوده و همزمان با تخلیه محموله، دو بالگرد روسی «Mi-۲۸» و«Mi-۲۴» بر فراز این کشتیها در حال پرواز و گشت زنی بوده‌اند.

افزایش تعداد تلفات غیر نظامی در حلب

این همه در حالی است که درگیریهای شورشیان و تروریست های مستقر شده در خاک سوریه با نیروهای دولتی بشار اسد پیرامون شهر حلب به شدت بالا گرفته است و منجر به تلفات بالای غیرنظامی در این منطقه از خاک سوریه شده. موضوعی که از هفته گذشته تا کنون منجر به بروز برخی نگرانی های بین المللی نیز شده است. شهروندان محاصره شده در حلب صرف نظر از موضوع جنگ با تهدید های جدی تری از جمله عدم دسترسی به منابع غذایی برای زندگی روزانه خود مواجه هستند. این امر منجر به آن شده است که نهاد برنامه غذایی سازمان ملل متحده در مورد بروز یک وضعیت «کابوس وار» انسانی در این شهر هشدار جدی بدهد.
روز پنج شنبه هفته گذشته روسیه که اکنون به عنوان مهمترین متحد نظامی دولت بشار اسد شناخته میشود خبر داد که اقدام به یک توقف ۴۸ ساعته در نبردهای حلب خواهد کرد تا آذوقه و مواد حیاتی برای شهروندان حلب از طریق کمک های بشر دوستانه به این منطقه راه پیدا کند. 

پیشروی نیروهای کرد و درگیری در حسکه

در عین حال اخیرا نیروهای نظامی کرد وابسته به شاخه نظامی حزب کارگران کرد، که مهمترین نیروهای داخلی متحد آمریکا در سوریه محسوب میشوند، اقدام به پیشروی هایی در استان حسکه کرده اند و موفق به آزاد سازی بخشهایی استراتژیک در این استان از چنگ نیروهای تروریست داعش شده اند. 
این در حالی است که نیروهای ائتلاف آمریکایی در سوریه اعلام کرده اند که حملات هوایی نیروهای دولتی بشار اسد به مواضع داعش در این منطقه بسیار نزدیک به مواضع نیروهای ائتلاف بوده است که این موضوع منجر به بروز درگیریهایی نیز شده است. از جمله درگیریهای سنگین نیروهای کرد با نیروهای دولتی بشار اسد که روز گذشته در صدر اخبار قرار گرفت.
اکنون استان حسکه به دو منطقه تحت کنترل کردها و نیروهای دولتی سوریه در آمده است و جنگ و درگیری در این منطقه همچنان ادامه دارد. این دو تا پیش از این برای جلوگیری از گسترش جنگ در سوریه و تبدیل آن به یک جنگ داخلی تمام عیار از درگیریهای مستقیم پرهیز میکردند اما مواجهه اخیر نشان داده است که از بروز یک چنین درگیریهایی در سوریه نیز گریز نیست.
نیروهای دولتی سوریه اعلام کرده است که تلاش نیروهای کرد برای به دست گیری کامل کنترل استان حسکه منجر به بروز این درگیریها شده. در همین حال نیروهای کرد تلاش خود را برای کنترل قسمت های کرد نشین سوریه ادامه میدهند. در حالی که نیروهای کرد بخش های وسیعی از شمال سوریه را به کنترل خود در آورده اند هنوز دولت سوریه کنترل بخش های مهمی از شهرهای استان حسکه از جمله قامیشلی را در اختیار دارند.

تهدید نیروی هوایی سوریه توسط آمریکا

در همین حال گفته میشود که آمریکا با بیان اینکه تقابل نزدیکی بین جنگنده های آمریکایی و سوریه بوجود آمده است، دمشق را در صورت روی دادن دوباره چنین حادثه ای، به از دست دادن جنگنده های خود تهدید کرد. مقامات دفاعی آمریکا (پنتاگون) روز یکشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفتند جمعه گذشته دو جنگنده اف-۲۲ آمریکایی هنگام پرواز بر فراز شهر حسکه سوریه در فاصله نزدیک به یک مایلی با دو جنگنده سوخو-۲۴ سوریه روبرو شدند که آنها را متقاعد به ترک منطقه کردند.
سی ان ان گزارش داد تقابل جنگنده های سوری و آمریکایی دو روز پس از آن صورت می گیرد که دو جنگنده سوری به مواضع کردها که از متحدان آمریکا به شمار می روند، حمله کردند و باعث شدند نیروهای ویژه آمریکایی ناگزیر به عقب نشینی از مواضع خود از شمال سوریه شوند.
سی ان ان توضیح داد: بنا بر اعلام پنتاگون و به دنبال حملات پنجشنبه گذشته، گشت زنی های رزمی جنگنده های آمریکایی بر فراز این بخش از سوریه افزایش یافته است. این شبکه خبری افزود: مقامات آمریکایی گفتند در این رو در رویی، خلبان های دو جنگنده اف - ۲۲ آمریکایی تلاش کردند با دو جنگنده سوری تماس 'کابین با کابین' برقرار کنند که پاسخی از طرف مقابل دریافت نکردند. یک مقام ارشد پنتاگون به سی ان ان گفت: اگر سوری ها این کار را بار دیگر تکرار کنند، آنها در خطر از دست دادن جنگنده های خود قرار خواهند گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: