دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵
دلایل فعالیت گروه تروریستی داعش در جنوب یمن
مسئولین بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز، تعداد قربانیان حمله انتحاری با خودروی بمبگذاری شده در محله شیخ عثمان را۵۴ کشته و ۶۷ زخمی اعلام کردند. گفته شده به دلیل وخامت وضعیت برخی از مجروحان احتمال دارد تعداد قربانیان افزایش یابد.
براساس گزارش‌ها عوامل انتحاری داعش ابتدا سوار بر خودروی بمب‌گذاری شده به مرکز ویژه نیروهای امنیتی اماراتی و یمنی وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی در بندر عدن حمله کرده و خودروهای خود را یکی پس از دیگری در مقابل درب ورودی آن منهدم کردند. این حملات موجب تخریب درب ورودی این مرکز و کشته شدن محافظین ساختمان شد. بلافاصله پس از این دو انفجار ۴ تروریست انتحاری دیگر با حمله به نیروهای نظامی و امدادی که برای جمع آوری اجساد و کمک به مجروحان تجمع کرده بودند تیراندازی کرده و وارد مرکز مذکور شدند. در نهایت کلیه مهاجمین در درگیری با شبه نظامیان وابسته به منصور هادی به هلاکت رسیده اند.
به گزارش المسیره، پس از این حادثه، یک وب‌سایت وابسته به داعش در بیانیه‌ای مدعی شد که این حمله انتحاری توسط شخصی به نام ابوحنیفه آل هلندی انجام شده است. به نظر می‌رسد نام مستعار این حمله کننده به علت تابعیت هلندی او انتخاب شده است.
این نخستین بار نیست که داعش مسئولیت عملیات تروریستی در یمن و بویژه بندر عدن را برعهده می‌گیرد، اما عملیات تروریستی اخیر کمتر از یک هفته پس از عملیات ترور یک نظامی یمنی بدست داعش در همین شهر صورت می‌گیرد.
توالی تحرکات تروریستی داعش در عدن، موضوعی نیست که بتوان تنها در چارچوب بحران امنیتی جاری ناشی از تجاوز عربستان به یمن تفسیر کرد. به استثنای دو عملیات تروریستی اخیر داعش در عدن، از آخرین انفجار تروریستی داعش در این شهر بیش از پنج ماه می‌گذرد، اما توالی دو عملیات تروریستی در کمتر از یک هفته می‌تواند خبر از سناریوهای جدید در تحولات یمن باشد.

 شکست و فشار بر داعش در عراق و سوریه، دلیل تحرکات تروریستی در یمن:

در نخستین نگاه به نظر می‌رسد شکست‌ها و عقب نشینی داعش در مناطق تحت اشغال خود در عراق و سوریه طی چند ماه گذشته، بی تاثیر بر تحرکات داعش در خارج از مرزهای سوریه و عراق نباشد. بر اساس این تحلیل وقوع عملیات تروریستی داعش در یمن نیز به مانند سایر عملیات تروریستی داعش در دیگر کشورها تفسیر می‌شود و از آن‌جا که بخش قابل توجهی از مناطق تحت سیطره داعش در عراق و سوریه و حتی لیبی به تازگی از اشغال این گروه آزاد شده است، تحرکات اعضای داعش در سایر مناطق از اروپا و خاورمیانه شدت بیشتری به خود گرفته است. طبیعی است که با توجه به زمینه مساعد رشد جریان‌های تکفیری در برخی مناطق از جمله شمال افغانستان و جنوب یمن، فعالیت داعش نیز در این مناطق با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و اقدامات تروریستی اخیر نیز در جنوب یمن در راستای افزایش فعالیت داعش در خارج از مرزهای سوریه و عراق توصیف می‌‎شود.

 خلا امنیتی در یمن

از طرف دیگر افزایش تحرکات داعش در یمن را می‌توان نتیجه بیش از هفده ماه تجاوز بی نتیجه و مرگبار ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن تفسیر کرد. از آن‌جا که اقدامات تروریستی اخیر داعش نیز در منطقه تحت اشغال نیروهای وابسته به عربستان سعودی صورت گرفته است، بیش از هرچیز خلا امنیتی در مناطق اشغالی یمن نمایان است. مناطقی که با وجود ادعای عربستان در مورد کنترل امنیتی آن، اما این روزها صحنه عرض اندام داعش شده است. پیش از این نیز در مناطق تحت اشغال نیروهای وابسته به عربستان سعودی، جریان‌های وابسته به القاعده تحرکات قابل توجهی را دنبال می‌کردند و حال به نظر می‌رسد پس از تضعیف القاعده، این مناطق زمینه حضور داعش را فراهم ساخته است. مناطقی که تداوم ناامنی و بی‌ثباتی در آن ناتوانی ائتلاف سعودی را در کنترل اوضاع پس از هفده ماه نشان می‌دهد.

 پیامی به عربستان

برخی دیگر از تحلیل‌گران مسائل منطقه تحرکات گروه تروریستی داعش در عدن را پیامی از سوی این گروه تروریستی به عربستان ارزیابی می‌کنند. از نگاه این دسته از کارشناسان، مجموع تحولات اخیر در پرونده سوریه که متاثر از تغییر روابط ترکیه با روسیه و ایران صورت گرفت، بدون تاثیر بر جهت‌گیری‌های عربستان در موضوع سوریه نبوده است و به میزان مشخصی نوعی سکوت معنا دار و یا کنارزدگی عربستان در پرونده سوریه را به همراه داشته است. کنار زدن و فاصله عربستان از پرونده سوریه از طرف دیگر می‌تواند به معنای فاصله یابی این کشور با متحد  خود در سوریه یعنی گروه تروریستی داعش منجر شود و این گروه با هدف فشار بر عربستان برای تداوم حمایت‌ها، مواضع این کشور را در یمن مور هدف قرار می‌دهد.

 سناریوی عربستان

در تحلیل بدبینانه‌تری، برخی دیگر اقدامات داعش علیه مواضع تحت اشغال عربستان در یمن را سناریو از پیش طراحی شده رهبران سعودی با هدف ناامن جلوه دادن اوضاع در یمن تبیین می‌کنند. براین اساس از آن‌جا که فشارها بر عربستان برای پایان بخشیدن به بیش از هفده ماه تجاوز در یمن هر روز بیش از گذشته از جانب مجامع بین‌المللی حقوق بشری و حتی محافل داخلی عربستان دنبال می‌‌شود، ایجاد ناامنی مصنوعی و بی‌ثبات جلوه دادن اوضاع بویژه در جنوب یمن می‌تواند دلیل سعودی‌ها را برای تداوم حضور نظامی و تجاوز در یمن توجیه کند. بر این اساس نه تنها عملیات‌های اخیر داعش در عدن بلکه بطور کلی انفجارها و اقدامات تروریستی که در سراسر یمن به وقوع می‌پیوندد، بخشی از طراحی و سناریو از پیش تعیین شده سعودی‌ها برای ایجاد شرایط مورد نظر و بی‌ثبات جلوه دادن اوضاع می‌باشد که با هدف تداوم اشغال و تجاوز در یمن از سوی سعودی‌ها دنبال می‌شود.
 با این حال دلایل انفجارهای تروریستی داعش در یمن هر چه باشد، اما یک مسئله بطور کامل مشخص و بدون ابهام است و آن هزینه سنگین استقلال برای مردم یمن است. استقلالی که چندان خوشایند همسایه شمالی نیست و سعودی‌ها برای جلوگیری از آن حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای می‍‌باشند. حتی اگر این هزینه به قیمت باز گذاشتن دست داعش در یمن تمام شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: