دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۳
جدیدترین نظرسنجی‌ها از برتری ترامپ بر کلینتون حکایت دارد
با نزدیک شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظرسنجی‌های انتخاباتی که نشان از جایگاه و وضعیت نامزدهای هر یک از دو حزب این کشور دارد، بیش از پیش اهمیت یافته و مورد توجه قرار می‌گیرد. در این میان، نتایج یکی از جدیدترین نظرسنجی‌ها که امروز منتشر شد، حکایت از آن دارد که دونالد ترامپ، نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه، توانسته ضمن جبران عقب‌ماندگی پیشین نسبت به هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود، با اختلافی اندکی از وی پیشی بگیرد. امری که می‌تواند نگرانی‌ها را نسبت به آینده آمریکا، نه تنها در میان محافل سیاسی در داخل این کشور، بلکه همچنین در بسیاری از دیگر کشورها تشدید نماید. پیش افتادن ترامپ از رقیب خود در شرایطی اتفاق می‌افتد که همین چند روز پیش، وی در جدیدترین جنجال خود، در جریان سفر به مکزیک مباحثی را درباره ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک و مسائل دیگر مطرح کرد که به حاشیه‌ها پیرامون وی بیش از پیش دامن زد.

به هر ترتیب، بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی «رویترز» که امروز منتشر شد، دونالد ترامپ با جبران عقب‌ماندگی خود توانسته با یک درصد اختلاف از هیلاری کلینتون پیشی بگیرد. نتایج این نظرسنجی روز ۱۲ شهریور منتشر شد و بر اساس آن، ۴۰ درصد رأی‌دهندگان احتمالی به ترامپ و ۳۹ درصد آنان به کلینتون رأی می دهند. نظرسنجی پیشین رویترز نشان می داد که کلینتون ۸ درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش بود. در هفته گذشته، جمهوری‌خواهان بیشتری از ترامپ حمایت کرده و تعداد آنان به ۷۸ درصد رسید. با این حال، ترامپ هنوز از میت رامنی که در انتخابات سال ۲۰۱۲ حمایت ۸۵ درصد جمهوری‌خواهان را کسب کرده بود عقب است. این نظرسنجی را موسسه افکارسنجی ایپسوس به سفارش رویترز به صورت اینترنتی انجام داده و دارای جامعه آماری آن ۱۸۰۴ رای دهنده احتمالی ۵۰ ایالت آمریکا است. با توجه به حاشیه خطای ۳ درصدی این نظرسنجی، اختلاف یک درصدی دو نامزد به تساوی تعبیر می‌شود. 

در هفته‌های اخیر، کلینتون هدف انتقادهای گسترده‌ای در مورد نحوه نگهداری اطلاعات طبقه‌بندی شده در زمان وزارت امور خارجه و همچنین کمک‌هایی که در آن دوران به بنیاد خیریه خانواده کلینتون شده بود، قرار گرفت. علاوه بر این، کلینتون به اندازه ترامپ فعالیت انتخاباتی نداشت. از سوی دیگر، ترامپ در کادر مدیریتی ستاد خود تغییرات اساسی ایجاد و عزم خود را جزم کرد تا رأی سیاهپوستان و دیگر اقلیت‌ها را جذب کند. او به تازگی اعلام کرده که در قیاس با کلینتون، رئیس‌جمهور بهتری برای سیاهان خواهد بود و در راستای جلب حمایت مهاجران مکزیکی با پذیرش دعوت رئیس‌جمهوری مکزیک ساعاتی با او دیدار کرد. باید دید این اقدامات سودی برای ترامپ خواهند داشت یا خیر.نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد در حالیکه هواداران جمهوریخواه ترامپ رو به افزایش هستند، تعداد رأی‌دهندگان احتمالی که دید منفی نسبت به کلینتون دارند، اوج گرفت و از ترامپ ۵۴ درصدی پیش افتاد و به ۵۷ درصد رسید که در یک ماه اخیر سابقه نداشته است. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز ۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۸ آبان ۹۵) برگزار می‌شود.

این برتری شکننده ترامپ در شرایطی اتفاق می‌افتد که دیدار اخیر وی و انریکه پینا نی‌یه‌تو، رئیس‌جمهوری مکزیک، به یک جنجال جدید خبری تبدیل شد. دیدار این دو روز چهارشنبه (۳۱ اوت - دهم شهریور) پشت درهای بسته برگزار شد و ترامپ و پینا نی‌یه‌تو در مورد آنچه بیشتر نگرانی‌های مشترک مکزیک و آمریکا در زمینه مهاجرت غیرقانونی و قاچاق موادمخدر عنوان شده گفتگو کردند. ساعتی بعد از این دیدار، هر دو نفر در برابر خبرنگاران حاضر شدند. ترامپ بعد از این دیدار باز هم از کشیدن دیوار میان دو کشور سخن به میان آورد؛ اما این بار احداث این دیوار را راه‌حلی برای مواجهه با مشکلات هر دو کشور در زمینه قاچاق موادمخدر و مهاجرت غیرقانونی خواند و در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او پرسیدند: «آیا مقرر شد کدام کشور هزینه ساخت چنین دیواری را خواهد پرداخت»؟ پاسخ داد در این مورد حرفی با رئیس‌جمهوری مکزیک نزده است.

اما ساعتی بعد از این کنفرانس خبری، انریکه پینا نی‌یه‌تو، درتوییتی نوشت: «من در همان اول گفتگو برای آقای ترامپ روشن کردم که مکزیک هزینه احداث چنین دیواری را نخواهد پرداخت». با این حال، ترامپ ساعاتی بعد پس از بازگشت به آمریکا در یک سخنرانی درباره مهاجرت گفت که «مکزیک صد در صد هزینه ساخت دیوار را خواهد داد». ترامپ بارها طی اظهارات جنجالی‌اش درباره مهاجرت گفته بود او دولت مکزیک را وادار خواهد کرد هزینه ساخت دیوار حائل میان دوکشور را تقبل کند. او حتی تهدید کرده بود تا زمانی که مکزیک هزینه ساخت دیوار را ندهد، به عنوان رئيس‌جمهور مانع فرستادن پول نقد از سوی مکزیکی‌ها به کشورشان خواهد شد.

ترامپ بارها مکزیک را از عوامل «رکود اقتصادی و تضعیف بازار کار» در آمریکا خوانده و گفته شرکت‌های آمریکایی کارخانه‌هایشان را برای کار ارزان در جنوب مرز (هم‌جوار با مکزیک) مستقر می‌کنند. او حتی در ماه فوریه گذشته گفته بود:‌ «مکزیک تقریباً بیش از هر کشور دیگری ما را تیغ می‌زند». با وجود این، ترامپ در مکزیک و در برابر خبرنگاران بسیار محتاطانه حرف زد و بارها از احترام خود برای «کارگران زحمتکش» مکزیکی سخن به میان آورد و تأکید کرد او مکزیکی‌های فراوانی را با افتخار استخدام کرده است. او در کنفرانس خبری بعد از این دیدار مردم مکزیک را با القابی چون «فوق‌العاده» و «شگفت‌انگیز» خطاب کرد؛ صفاتی در تضاد با آنچه پیش‌تر در توصیف مهاجران مکزیکی‌تبار به کار برده بود و آنها را «تبهکار، قاتل و تجاوزگر جنسی» خوانده بود. با وجود این، او محتوای گفت‌و‌گوی خود با رئیس جمهوری مکزیک را «جدی و رک و راست» توصیف کرده است. با این حال، هیلاری کلینتون روز پنجشنبه درباره سفر دونالد ترامپ به مکزیک اظهار نظر کرد. وی گفت ترامپ مهارت‌های دیپلماتیک بسیار ضعیفی دارد و در نخستین امتحان سیاست خارجی خود شکست خورده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: