سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۸
هاشمی رفسنجانی در آیین افتتاحیه اولین دوره تربیت استاد با موضوع آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به اهمیت موضوع کرسی های آزاد اندیشی ادامه داد: این مساله بسیار مهمی است و خیلی خوب است که این جلسات برگزار شود تا کسانی که می توانند حرف تازه ای داشته باشند آن را ابراز کنند.
وی با بیان این که در دانشگاه ها محدودیتی برای این مسائل وجود ندارد اظهار کرد: آنچه که مشکل درست کرده است تفکرات مذهبی است که آن را به صورت دگم در آورده است. این روش در کلیساهای قرون وسطی جریان داشت و در آن دوره دادگاه های تفتیش عقاید برگزار می شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما می خواهیم بگوییم ادیان این گونه نیست بلکه متولیان ادیان در دوره های بعد برای خود دکان درست می کنند.

لااکراه فی‌الدین، اصلی مهم در آزاداندیشی دینی است

وی با اشاره به آیه شریفه "لااکراه فی الدین" آن را یک اصل بسیار مهم در آزاد اندیشی دینی دانست و افزود: این آیه یعنی هیچ اکراهی در زندگی نیست که خداوند آن را جزء دین بداند یعنی اگر کسی نخواهد مطلبی را قبول کند در این امر آزاد است.
هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: بشر را خداوند اینگونه خلق کرده و به او عقل و اختیار داده است، بنابراین این‌ها مسائلی فطری است.
وی تصریح کرد: این ماهیت هویت انسان است و پس از آن است که عده ای راه درست و عده ای راه نادرست را انتخاب خواهد کرد اما آنجایی که مردم بتوانند قانونی وضع کنند باید طبق آن عمل شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر ما در حوزه تفکرات دینی بحث می‌کنیم، گفت: به عنوان نمونه اگر کسی نتوانست به خداوند و معاد اعتقادی پیدا کند به دلیل این که مسائل تعبدی نیست مشکلی وجود ندارد، این در حالی است که ما به حقانیت وجود خداوند اعتقاد داریم و علما و روحانیون باید استنباط کنند که خداوند وجود دارد.
وی ادامه داد: با تمام واقعیاتی که خداوند در عالم آفریده است اما در کتاب خود می‌فرماید هیچ اکراهی در پذیرش آن وجود ندارد و سپس می‌گوید هر کس آن را پذیرفت سرنوشتی متفاوت خواهد داشت. این لطف خداوند است که راه سعادت و شقاوت را نشان می‌دهد.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: این کرسی ها ممکن است هر جایی به صورت خود به خود برگزار شود اما دانشگاه وضع دیگری دارد. مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیدند که کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها اجرا شود و ما هم آن را پذیرفتیم.
وی با اشاره به تاکید قرآن کریم بر مجادله نیکو گفت: هر مطلبی باید با حکمت و موعظه نیکو مطرح شود. حکمت یعنی عقلایی مطرح کردن یک مساله به طوری که فلسفه آن روشن باشد. باید این گونه مردم را دعوت کرد. موعظه حسنه نیز به این معناست که ادبیات در بحث رعایت شده و به صورت یک مکالمه ادامه یابد. در واقع مباحثات باید به بهترین شیوه ممکن انجام شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: