سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۸
سوژه روز
هفته گذشته خلیج فارس شاهد تنش هایی میان شناورهای ایرانی و آمریکایی بود. حالا دو تن از مقامات نظامی کشور به این موضوع واکنش نشان داده اند.  
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تنش‌ های اخیر میان شناورهای ایرانی و آمریکایی در منطقه خلیج فارس اظهار کرد: شناورهای ایرانی به دلیل اینکه آموزش کافی دیده‌اند و هم‌چنین با قوانین و استانداردهای بین‌المللی آشنا هستند تا کنون حتی یک تخلف نیز انجام نداده‌اند و در چارچوب مقررات دریایی که مورد قبول سازمان‌های دولتی است عمل می‌کنند.
رضایی با بیان اینکه امریکایی‌ها آموزش‌های کافی برای حضور در منطقه خلیج فارس را ندارند ، خاطر نشان کرد: خلیج فارس منطقه‌ای پیچیده است که معمولا هم از حریم هوایی و هم از حریم دریایی مورد تجاوز قرار می‌گیرد. دولت امریکا باید در این زمینه به نظامیان خود آموزش بیشتری بدهد تا استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز در این خصوص گفت: رفتار جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد در چارچوب مقررات بین‌المللی است.
سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری برخی ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر رفتارهای پرخطر شناورها و قایق های نیروی دریایی سپاه در مواجهه با ناوهای آنها را رد کرد و گفت: شناورهای جمهوری اسلامی ایران با اشراف کامل بر قوانین و مقررات بین المللی همواره بر اساس استانداردهای تعریف شده عمل می کنند، بنابراین ادعاهای مطرح شده نه تنها واقعیت ندارد، بلکه ناشی از ترس آنها از اقتدار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران است.
این مقام مسئول در نیروهای مسلح با اشاره به اینکه حضور شناورهای ایرانی در آبهای خلیج فارس نیز براساس تامین منافع اقتصادی کشور و با رعایت حقوق بین الملل صورت می گیرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری منافع خود و بر اساس اصول شناخته شده دریاها تحت تاثیر هیچ قدرتی قرار نمی گیرد.
سردار جزایری تاکید کرد، آمریکایی ها هنگامی که ناوهای جدید را به منطقه خلیج فارس می فرستند بایستی آنها را نسبت به قواعد و حقوق دریایی و اختیارات و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توجیه کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: