دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
ستوان دیوید نارتکر، افسر نیروی دریای آمریکا که به دلیل عملکرد خود در جریان ورود قایق‌های آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران و بازداشت سربازان تحت فرمانش از ارتش آمریکا اخراج شد، در گفت و گویی اختصاصی با فارین پالیسی از نقش خود در حادثه دوازده ژانویه دفاع کرده و مدعی شده است که جان نیروهایش را حفظ و از بروز جنگ احتمالی بین دو کشور بر سر یک خطای ناوبری پیش‌گیری کرده است.

در حالی که نیروی دریایی آمریکا تاکنون مدعی شده که نارتکر به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه از خدمت معلق شده است، نارتکر در اولین اظهار نظر عمومی خود در این باره به فارین پالیسی روایتی متفاوت ارائه داده و از برخورد دلهره‌آور با دو قایق ایرانی مسلح به تیربار در اطراف جزیره فارسی سخن گفته است. به گفته نارتکر، وی تنها چند ثانیه فرصت داشته است تا تصمیم بگیرد، نیروهایش دست به سلاح ببرند یا این که راهی برای خروج از ماجرا پیدا کند.

به گفته فرمانده قایق‌های آمریکایی، با نزدیک شدن قایق‌های گشتی سپاه، نیروهای آمریکایی فرصتی برای اجتناب از برخورد نداشته‌اند و وی در حالی که از فاصله سه متری مسلسل خود را به سوی یکی از نظامیان ایرانی هدف گرفته است، امکان شلیک و کشتن یکی از نظامیان ایرانی را داشته است. نارتکر با مردود دانستن این اقدام در این باره به فارین پالیسی گفته که «قرار نیست به دلیل یک خطای لعنتی ناوبری، یک نفر را بکشم.» «در آن صورت یک ایرانی در آب‌های ایران کشته شده بود و هیچ راهی هم وجود نداشت که بتوان ادعا کرد این اتفاق در آب‌های بین‌المللی افتاده است». 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: