پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶
در روزهای اخیر اتاق عملیات سلفی- اسرائیلی اقدام به توزیع نیروها در چهار محور پیچیده کرده است
در شرایطی که از یک سو توافق آمریکا و روسیه بر سر برقراری آتش‌بس در سوریه، احتمال وقوع تحولاتی جدید در عرصه میدانی این کشور را مطرح ساخته و از سوی دیگر، شمار جدیدی از نیروهای ویژه آمریکایی برای قرار گرفتن کنار نیروهای نظامی ترکیه وارد شمال سوریه شده‌اند، به نظر می‌رسد جنوب سوریه نیز دستخوش تحولات تازه‌ای است. در همین راستا، یک روزنامه لبنانی از ائتلاف تل آویو با گروه‌های تروریستی جهت انجام عملیات گسترده در جنوب سوریه خبر داد. روزنامه «السفیر» نوشت اذعان جان کری، وزیر خارجه آمریکا در رابطه با سرکوب گروه‌های مسلح از سوی ارتش سوریه و نیروهای روس خلاصه حوادثی بود که در جنوب سوریه رخ می دهد، این در شرایطی است که همگرایی محرمانه بین جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی با اسرائیل به ائتلاف علنی تبدیل شده و ماجراجویی نظامی بیهوده را آغاز کرده که به نظر می‌رسد با کشته و زخمی شدن ۵۰۰ نفر از نیروهای مهاجم به پایان ‌رسید.

حدود ۱۲۰ روستا در مرزهای جولان با عمق ۱۰ کیلومتر در داخل اراضی سوریه و طول ۷۵ کیلومتر تحت سلطه گروه‌های مسلح قرار دارد. آن‌ها با آزادی کامل در مجاورت مرزهای اسرائیل تردد می‌کنند. محاسبات انجام شده بر این محور استوار است که این تحرکات در سمت شمال با نظارت مستقیم اسرائیل افزایش پیدا کند تا ایده کمربند امنیتی که اشغالگران در جنوب لبنان ایجاد کردند، این بار با استفاده از ارتش آنطوان لحد سوری شکل بگیرد. این موضوع نیازمند دقت نظر فراوان در زمینه درک میزان تداخل بین مطالبات و تحرکات اسرائیل در جولان سوریه و موجودیت اتاق عملیات الموک در اردن در درگیری‌های روزهای گذشته در حاشیه توافق آمریکا و روسیه برای آتش‌بس در سوریه است. منابع میدانی مطلع اعلام می‌کنند که هدف اساسی این حمله ناامیدانه که آمادگی‌ها برای آن از دو ماه پیش آغاز شده، تلاش برای تکمیل کردن این کمربند است. این تلاش در درجه اول با تلاش برای تسلط بر شهر الحضر و تلول فاطمه و ایجاد ارتباط بین بیت جن با جباتا الخشب دنبال می‌شود و هدف دوم آن بازگرداندن شهر شیخ مسکین و ایجاد ارتباط مجدد بین حومه قنیطره با حومه درعا و قطع کردن مسیر بین‌المللی درعا است. 

مواضع ارتش سوریه و متحدانش از جمله حزب‌الله لبنان بسیار مستحکم است و عملیات مشارکت تأثیرگذار بین این نیروها و خندق‌های حفرشده در اطراف مناطق هم بعلاوه تجربه متراکم ایجاد شده در جبهه درگیری‌های سوریه به ویژه در اطراف حلب امنیت این مواضع را بیشتر کرده است. به احتمال فراوان اتاق عملیات مشترک اسراییلی‌ سلفی در تکیه به پشتیبانی هوایی اسرائیل برای نفوذ به جبهه جنوبی سوریه بیش از حد دچار خوش بینی شده است. این در حالی است که ارتش استحکامات خود را برای آماده سازی جهت مقابله با این حمله از چند هفته پیش به منطقه اعزام کرده است. این موضوع سوالات و تردیدها در رابطه با هدف حمله مذکور که از سوی  مقامات دمشق کاملاً شناخته شده است را افزایش می‌دهد. حال این سؤال مطرح است که آیا واقعاً اسرائیلی‌ها اعتقاد دارند که با جمع‌آوری ۱۵۰۰ فرد مسلح از گروه‌هایی که مجدداً تشکیل شده و صدها نفر از مبارزان آنها از بیمارستان‌های نهاریا و صفد بعد از مداوا به دست صهیونیست‌ها بازگشتند ، می‌تواند یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین جبهه‌های جنوبی سوریه را در هم بشکند. به نظر می‌رسد هدف مورد نظر با تعداد نیروهای بکار گرفته شده با این عملیات تناسبی ندارد، حتی با پوشش و پشتیبانی نیروی هوایی اسرائیل و انجام حملات گسترده نیز جبران کمبود تعداد نیروهای سلفی قابل تصور نیست.

اتاق عملیات سلفی- اسرائیلی که جایگزین اتاق عملیات امان در مدیریت جبهه جنوبی سوریه شده است، اقدام به توزیع نیروها در چهار محور پیچیده کرده است. اول مثلث مرگ در کفرناسج و دیرالعدس است، منطقه‌ای که نیروهای ارتش سوریه به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محور مقاومت تعداد بالایی از نیروهای خود را برای جلوگیری از تسلط گروه‌های مسلح به نقاط ارتباطی استراتژیک بین حومه های قنیطره، درعا و دمشق مستقر کرده‌اند. مأموریتی نیروها این است که جلوی قطع مسیرهای امدادرسانی به ارتش سوریه  در درعا و قنیطره به سمت دمشق گرفته شود. محور دیگر محور شهر البعث است که نیروهای ارتش سوریه استحکامات خود را با بیش از ۱۰۰۰ نیرو در این منطقه تقویت کردند. محور دیگر محور السرایا و بویژه منطقه چهارم آن در شمال قنیطره است، جبهه چهارم نیز محور جباتا الخشب است. تا چند روز پیش منطقه جبهه جنوبی شاهد آرامش بود که نشان دهنده شکست گروه‌های مسلح به دست ارتش سوریه در عملیات قادسیه جنوب است. این در حالی است که بعد از شکست در محاصره حضر یا نفوذ به شهر البعث یا پیشروی در مثلث مرگ اسرائیلی‌ها در گذرگاه الرفید جنازه ۱۸ تن از عناصر مسلح زخمی شده را که در بیمارستان‌های نهاریا و صفد جان خود را از دست داده اند، به عناصر تروریست تحویل دادند.

با وجود اینکه ارتش اسرائیل تمام تلاش‌های خود را برای پشتیبانی هوایی از گروه‌های مسلح سلفی از طریق ایجاد پارازیت و اختلال و شنود تماس‌های ارتش سوریه از طریق یگان ۸۲۰۰ مستقر در ارتفاعات اشغالی ابو الندی و مقر اتاق عملیات مشترک سلفی اسرائیلی به کار گرفته، اما در حال حاضر امکان انجام اقداماتی فراتر از این موارد و ارسال نیروی زمینی برای پشتیبانی از این گروه‌ها را ندارد. اسرائیلی‌ها در تلاش بیهوده خواستند سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را تحریک کنند تا بتوانند رادارهای آنها در منطقه جولان را هدف قرار دهند. این حرکات با پروازهای طولانی مدت شبانه بر فراز مواضع ارتش سوریه و موشک باران یکی از مراکز توپ‌خانه‌ای در منطقه قلعة جندل صورت گرفته است. راه‌اندازی و فعال سازی شبکه‌های موشکی سوریه برای ایستادگی و تهدید هواپیماهای اسرائیلی که چند روز پیش اتفاق افتاد ، عاملی برای سرخوردگی بیشتر اسرائیل جهت توقف این عملیات بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: