پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۱
حمله جنگنده های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه و نقض آتش بس
در حالی که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی طی چند روز گذشته با تجاوز به حریم هوایی سوریه، مواضعی از خاک این کشور را بمباران کردند که با واکنش متقابل دمشق روبرو شد، این بار جنگنده‌های آمریکایی در اقدامی بی‌سابقه مقر نظامیان سوری را هدف حملات سنگین خود قرار دادند.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای این حملات را تائید کرده است.  در این بیانیه مقام‌های نظامی آمریکایی ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت بمباران مواضع ارتش سوریه، مدعی شده‌اند که این رویداد اتفاقی بوده و نقض توافق آتش‌بس محسوب نمی‌شود.
روسیا الیوم به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش کرد که در این بمباران، ۸۰ نظامی سوری کشته و ۱۰۰ تن مجروح شدند. منابع روسی گفته‌اند بمباران نظامیان سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی در حالی بوده است که این نظامیان مشغول نبرد با واحدهایی از گروه تروریستی داعش در مناطق مشرف به  جبل الثرده بوده‌اند. گفته شده پس از این بمباران و تلفات سنگین نیروهای سوری، داعش موفق شده تا بر جبل الثرده در اطراف فرودگاه دیر الزور مسلط شود.
در همین ارتباط فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، این اقدام، یک تجاوز خطرناک و آشکار علیه سوریه و ارتش آن محسوب می‌شود و دلیل قاطعی بر حمایت آمریکا و هم‌پیمانانش از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است و دروغ بودن ادعاهای آمریکا در مبارزه با تروریسم را مشخص می کند. دمشق همچنین از شورای امنیت  سازمان ملل خواسته است اقدام اخیر نیروهای هوایی آمریکایی را علیه ارتش این کشور، محکوم کند.

 به انحراف کشیدن موضوع توسط مقام آمریکایی

این حملات تنها چند روز پس از آن صورت گرفته که آمریکا در توافق با روسیه آتش بس سوریه را مورد تائید قرار داده بود. یک مقام ارشد آمریکایی نیز به بی‌بی‌سی گفت "با وجود درگیری‌های پراکنده میان دو طرف مخاصمه در چند نقطه سوریه، آتش‌بس در مجموع همچنان برقرار است" این مقام آمریکایی با انحراف موضوع مورد بحث در گفتگو با بی بی سی به این مسئله اشاره کرد، که آنچه اکنون به آن نیاز است همکاری دولت سوریه در صدور مجوز حرکت کاروان امدادهای بشردوستانه است.
اشاره مقام آمریکایی به کمک‌های بشر دوستانه همزمان با نقض آتش بس در حالی است که عملا حملات سنگین علیه واحدهای ارتش سوریه در عمل به پیشروی و اشغال بخشی قابل توجه از فرودگاه دیرالزور و مناطقی منجر شده که به تازگی از اشغال این گروه تروریستی آزاد شده بود. با وجود این تحولات مقام‌های امریکایی همچنان اصرار بر عدم نقض آتش بس دارند.

 واکنش روسیه؛ آتش بس در معرض شکست است

از طرف دیگر در واکنش به این موضوع، مسکو ضمن محکومیت حملات مرگبار به ارتش سوریه، درخواست جلسه فوری شورای امنیت را مطرح کرده و مقرر شده نمایندگان پانزده عضو شورای امنیت شامگاه شنبه ۱۷ سپتامبر - ۲۷ شهریور در نیویورک تشکیل جلسه دهند. مسکو همچنین هشدار داده آتش‌بسی که از روز دوشنبه در سوریه آغاز شده در معرض شکست قرار گرفته و آمریکا در این رابطه مقصر است.
دستور این جلسه که احتمالا تحت تاثیر حملات هوایی امروز صبح قرار خواهد گرفت شکایت‌های روسیه از نقش آتش بس توسط واشنگتن و حمله به ارتش سوریه خواهد بود.
زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در همین ارتباط به خبرنگاران گفته است: اگر قبلاً این ظن را داشتیم که اعضای جبهه‌ النصره از چنین طریقی محافظت می‌شوند، اکنون پس از حملات هوایی به ارتش سوریه با این واقعیت وحشتناک روبه‌رو شدیم که آمریکا از داعش حمایت می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد: ما خواستار ارائه توضیحات کامل و توأم با جزئیات از سوی واشنگتن در این خصوص هستیم و این توضیحات باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است اگر مشخص شود نیروهای آمریکایی غیرعامدانه و از روی اشتباه چنین حملاتی را ترتیب داده‌اند، این موضوع گواهی بر لجاجت واشنگتن در امتناع از همکاری و هماهنگی با مسکو در سوریه است.
با این حال، سامانتا پاور، سفیر دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد، درخواست روسیه برای جلسه اضطراری شورای امنیت را مورد انتقاد قرار داده و گفته است در جنگ سوریه دست روسیه هم به خون آلوده است و حالا "آنها درخواست جلسه اضطراری می‌کنند؟ واقعا جالبه؟"
حملات جنگنده‌های آمریکایی به ارتش سوریه در حالی است که ائتلاف آمریکایی به طرف روسی و سوری تضمین داده بود که مواضع ارتش سوریه را در هیچ منطقه ای از سوریه هدف قرار ندهد.

 تجاوز و بمباران سوریه توسط رژیم صهیونیستی پس از آمریکا

علاوه بر این تنها دو ساعت پس از حملات هوایی آمریکا به مقر نظامیان سوری، مواضع نیروهای ارتش سوریه در استان قنیطره نیز برای چندمین بار طی هفته گذشته، هدف حملات هوایی اسراییل قرار گرفته است. حملات اسرائیل به سوریه توسط، خبرنگار پرس تی وی نیز تائید و گفته شده حملات پهپادهای رژیم صهیونیستی به سوریه با کشته و زخمی شدن حداقل هفت نفر، کمتر از دو ساعت پس از حملات آمریکا به نظامیان ارتش سوریه به وقوع پیوسته است.

 اوضاع سوریه پیچیده‌تر می‌شود

با وقوع این حملات انتظار می‌رود، اوضاع سوریه پیچیده‌تر از آن چه که پیشتر بود به پیش رود. بویژه آن که منابع روسی اعلام کرده‌اند حملات آمریکایی‌ها علیه ارتش سوریه تنها پس از هشدار به آمریکا بوده است که متوقف گردیده است.
مقامات آمریکایی نیز اگرچه بطور رسمی وقوع این حملات را اشتباهی اعلام کرده‌اند؛ اما آن چه می‌تواند به پیچیده‌تر شدن اوضاع در سوریه بیانجامد زمان وقوع این حملات در آستانه اتش بس جامع واشنگتن و مسکو می‌باشد که پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده وزرای خارجه دو طرف بدست آمده بود.
از طرف دیگر توجیه مقامات امریکایی برای انجام این حملات تحت عنوان پشتیبانی از ارتش سوریه در مبارزه با داعش، محل تردید است. در همین ارتباط مقامات آمریکایی حملات شب گذشته خود را با هدف بمباران مواضع داعش در دیرالزور عنوان کرده و گفته‌اند. "نیروهای ائتلاف ضد داعش (به رهبری آمریکا)  تصور کرده‌اند که به مواضع داعش حمله می‎کنند و "به محض این که از طرف روسیه مطلع شدند که ممکن است نیروها و ادوات دولت سوریه مورد هدف این حملات واقع شده باشند، دستور توقف حملات هوایی صادر شده است." این در حالی است که سال گذشته در جریان آزادسازی پالمیرا از عناصر داعش و پیشروی ارتش سوریه در آن مناطق، ائتلاف آمریکایی ضد داعش از هرگونه همکاری و هماهنگی با نظامیان روسی و سوری علیه داعش خودداری کرده بود. این موضوع از طرف "چورکین" نماینده روسیه در شورای امنیت نیز مورد توجه قرار گرفته است. چورکین در جمع خبرنگاران این سوال را مطرح کرد که چه اتفاقی رخ داده که دولت آمریکا اکنون به فکر کمک به ارتش سوریه برای دفاع از «دیرالزور» افتاده در حالی که آنها هنگام پیشروی داعش به سمت شهر «پالمیرا» تنها حرکات تروریست‌ها را نظاره کردند و هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام ندادند.
تا پیش از وقوع حملات روز گذشته قرار بود در صورت موفقیت و عدم نقض آتش بس، روسیه و امریکا عملیات مشترکی را علیه گروه‌های تروریستی از جمله "جبهه النصره" که اکنون با نام "فتح الشام" شناخته می‌شود، آغاز کنند که حال با نقض این آتش بس از جانب آمریکایی‌ها سرنوشت آتش بس سوریه نیز به مانند چند سال گذشته در ابهام طولانی مدتی فرو خواهد رفت. آتش بسی که در صورت عملی شدن آن می‌توانست، کورسویی به سوی پایان پنج سال بحران تروریستی و خون‌ریزی‌ها در سوریه باشد، اما حال با این اقدام آمریکایی همچنان ناامیدی بر حل بحران سوریه سایه خواهد افکند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: