پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۳
پاسخ وزیر خارجه سعودی به مقاله محمد جواد ظریف
در تازه ترین اقدامات رسانه ای عربستان سعودی بر علیه جمهوری اسلامی ایران، عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور امروز در نشریه وال استریت ژورنال اقدام به انتشار مقاله ای کرده است که در واقع پاسخی به مقاله چندی پیش محمد جواد ظریف در نشریه نیویورک تایمز است. در این مقاله وزیر خارجه سعودی با تکرار اتهامات و توهمات سابق سران سعودی در رابطه با ایران، جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از تروریسم و اشاعه فرقه گرایی در منطقه و جهان کرده است.
این مقاله که تحت عنوان «ایران نمی تواند سابقه حمایت خود از تروریسم را پاک کند!» تلاش کرده است پاسخ انتقادات ظریف به سیاست های عربستان سعودی در روزنامه نیویورک تایمز را با طرح اتهامات مشابه و انتقاد از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ارایه کند. محمد جواد ظریف در بخشی از مقاله خود  در نیویورک تایمز نوشته بود: تلاش عربستان سعودی برای متقاعد ساختن ولی نعمتان غربی اش به حمایت از سیاستهای کوته بینانه اش برمبنایی باطل استوار شده که فرو بردن جهان عرب در آشوب بیشتر به نحوی به جمهوری اسلامی ایران ضربه می زند. این توهم که بی ثباتی منطقه به مهار ایران کمک خواهد نمود و یا دشمنی ادعایی میان شیعه و سنی به درگیری در منطقه دامن زده، با این واقعیت در تضادی آشکار است که هولناک‌ترین خونریزی‌ها در منطقه ما به دلیل کشتار برادران عرب و سنی به دست وهابی‌ها شکل گرفته است. 
وزیر خارجه عربستان مدعی است: زمانی که محمد جواد ظریف نظراتش را درباره مبارزه با افراط گرایی عیان ساخت به مضحک ترین شیوه ممکن و در قالبی تبلیغاتی و ریاکارانه این موضوع را مطرح کرد. واقعیت آن است که ایران پیشرو در حمایت از تروریسم بوده است. مقام های دولتی ایران از زمان پیروزی انقلاب در آن کشور در سال ۱۹۷۹ میلادی در اقدامات تروریستی از جمله در بمبگذاری های سفارت امریکا در لبنان در بمبگذاری در پادگان نیروی دریایی در فرودگاه بین المللی بیروت و در انفجار برج های خبر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ میلادی و در حملاتی علیه سفارتخانه ها در بریتانیا، ایالات متحده و عربستان سعودی و ترور دیپلمات های جهان نقش داشته اند. هیچ کسی نمی تواند این واقعیات را انکار کند. در این میان سپاه در ایران تامین مالی و نظامی لازم برای تروریسم را فراهم می کند. اگر ایران می خواهد صداقت خود را در کمک به جنگ جهانی علیه تروریسم نشان دهد می تواند جزئیات اطلاعات مربوط به رهبران القاعده که در ایران مخفی شده بودند را فاش کند از جمله سعد پسر اسامه بن لادن و سیف العدل و همراه با عوامل متعدد دیگر که به جرم حملات علیه عربستان سعودی و ایالات متحده و دیگر اهداف در دادگاه ها محکوم شده اند. سیف العدل در مه سال ۲۰۰۳ میلادی برای بمبگذرای در ریاض با ایران در تماس بوده است. او هنوز هم تحت حفاظت تهران به سر می برد.
الجبیر در ادامه ادعاهای خود حزب الله لبنان را نیز گروهی تروریستی خوانده و می نویسد: ایران اگر می خواهد علیه تروریسم گام بردارد کمک های مالی به گروه تروریستی حزب الله را متوقف کند.
وی در بخش دیگری از مقاله خود به شعار مرگ بر آمریکا اشاره کرده و می نویسد: شعار دائمی ایران مرگ بر امریکا و صدور انقلاب و گسترش ایدئولوژی خود از طریق درگیری های مذهبی و فرقه ای بوده است. سپاه در زمینه صدور انقلاب در بسیاری از کشورها در سودان، نیجریه، لبنان، یمن و جزایر کومور فعال است. هدف گسترش ایدئولوژی در میان مسلمانان شیعه در خارج از ایران است. این دخالتی در امور کشورهای دیگر است. ایدئولوژی ایران آمیخته با نفرت ضد غربی و انگیزه های فرقه گرایانه است.
موقعیت عربستان سعودی در قبال ایران ثابت مانده است. پادشاهی ما از روابط بهتر با ایران استقبال می کند آن هم براساس اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران. 
این بخش از نوشته های الجبیر به این بخش از مقاله ظریف اشاره دارد که نوشته بود:  طی سه دهه گذشته ریاض دهها میلیارد دلار برای صدور وهابیت از طریق هزاران مسجد و مدرسه دینی در سراسر جهان هزینه کرده است. از آسیا تا آفریقا و از اروپا تا آمریکا این عقیده منحرف ویرانی عظیمی بر جای گذشته است. همانگونه که یکی از افراطیون سابق در کوزوو به نیویورک تایمز گفت، «سعودیها با پولهایشان اسلام را در این منطقه (بالکان) کاملا تغییر داده‌اند».
وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از مقاله خود می نویسد:  تا زمانی که (امام) خمینی در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی را به جریان نینداخته بود، جهان با وجود ایران در آرامش به سر می‌برد. بعد از این انقلاب، شعار مرگ بر آمریکا به قدرت رسید و همان‌طور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است انقلاب و ایدئولوژی آن باید صادر شود. ایدئولوژی (امام )خمینی با «نفرت از غرب» آغشته است و افراطی‌گری را تقویت کرده است. تنها با زدودن جهان از این تفکر مسموم و افراطی، تروریسم شکست خواهد خورد. ایران بود که فتوای اعدام سلمان رشدی را که یک نویسنده بود، صادر کرد و این تهدید به قتل همچنان برقرار است.
وی در بخش دیگری می نویسد: از زمان حصول برجام در سال گذشته به این سو رهبران ایرانی سایرین را متهم به ایجاد مشکلات و بحران های منطقه ای می کنند. اما قبل از هر چیزی آنان باید به شعارهای خود توجه کنند.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ادامه بدون اشاره به حملات کشورش به یمن می نویسد: عربستان سعودی رهبری جنگ علیه تروریسم را برعهده دارد و کشور من در سال ۲۰۰۵ میلادی در کنفرانسی بین المللی در کنار دیگر کشورها برای مبارزه با تروریسم در نظر گرفت.
وی در پایان می نویسد: موقعیت عربستان سعودی در قبال ایران ثابت مانده است. پادشاهی ما از روابط بهتر با ایران استقبال می کند آن هم براساس اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران. این بدان معناست که ایران باید اقدامات خرابکارانه و خصمانه خود را کنار گذاشته و حمایت از تروریسم را متوقف کند.
همسویی روزنامه الحیات برای تکمیل سناریو
این در حالی است که امروز روزنامه الحیات نیز همصدا با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، سرمقاله‌ای با موضوع «اگر فتوای خمینی درباره سلمان رشدی نبود» منتشر کرده است و در آن به طرح اتهامات مشابهی در خصوص حمایت ایران از تروریسم و اشاعه آن آورده است تا سناریوی تبلیغاتی سعودی ها بر علیه ایران در این روز تکمیل شود.
الحیات مدعی شده که  فتوای امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی نه تنها وی را منزوی نکرد، بلکه چنان تأثیر مثبتی در جایگاه رشدی گذاشت که از جایزه نوبل رشدی هم تأثیرش بیشتر بود.
 عادل الجبیر هم برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه ایران حامی افراطی گری و تروریسم است، به فتوای امام خمینی برای نویسنده آیات شیطانی که سراسر اهانت به قرآن کریم بود، نوشت: «ایران بود که فتوای اعدام سلمان رشدی را که یک نویسنده بود، صادر کرد و این تهدید به قتل همچنان برقرار است.»
ادعاهای مقامات سعودی به ویژه وزیر خارجه این کشور در مورد حمایت ایران از تروریسم در حالی صورت میگیرد که تقریبا همه تحلیلگران و آگاهان عرصه روابط بین الملل به وضوح میدانند که عربستان سعودی طی سالهای اخیر یکی از منابع بزرگ و عظیم تغذیه تروریسم در منطقه بوده است.
حمایت های این کشور از القاعده و اسامه بن لادن که به واسطه افراد خاندان سلطنتی این کشور صورت گرفته است و دخالت مستقیم سران سعودی در وقایع یازده سپتامبر که خود مادر تروریسم جدید در منطقه خاورمیانه بوده است و اخیرا مستندات آن از سوی کنگره آمریکا و همچنین اظهارات زندانیان در گوانتانامو منتشر شده است، به خوبی پرده از لاف و دروغ سران سعودی بر میدارد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: