سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
سوژه روز
روز گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس حضور یافت و در جلسه ای غیرعلنی اظهارات نمایندگان موافق و مخالف قردادهای نفتی را شنید و به انتقادات پاسخ داد. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس پس از جلسه دیروز اعلام کرد: اصلاحات مورد نظر امروز توسط رییس مجلس به رئیس جمهور اعلام می‌شود.
با این حال حرف و حدیث ها درخصوص این قراردادها همچنان ادامه دارد، حرف و حدیث هایی که به باور بسیاری بیش از هر چیز رنگ و بویی سیاسی دارند. آن ها در عین حال نسبت به ضررهای اقتصادی در هر روز تاخیر در برداشت ذخایر نفتی هشدار می دهند. 
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس ممانعت از اجرای قراردادهای جدید نفتی را غرض‌ورزی سیاسی توصیف کرد و  گفت: کسانی که اکنون نسبت به قراردادهای نفتی حساسیت نشان می‌دهند در دوره قبل که قراردادهای یک طرفه و یک جانبه‌ای منعقد شد و منابع کشور را هدر داد و ضرر و زیانی به کشور وارد کرد در مجلس حضور داشتند و جا داشت آن موقع به این قراردادهای ناعادلانه واکنش نشان می‌دادند و می‌پرسیدند این همه درآمد نفتی در کجا هزینه شده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: در این شرایط هر روز و هر ساعت تاخیر در برداشت از ذخایر نفتی مخصوصا در میادین مشترک با کشورهای عربی ظلم به کشور و مردم است و هر گونه ایجاد چالش و کارشکنی در این کار با هر هدفی که باشد بی انصافی است.
غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: این قراردادها هر چه زودتر اجرایی شود بهتر خواهد بود؛ چراکه ما امروز بابت عدم راه اندازی یک فاز پارس جنوبی ۵/۳ میلیارد دلار در سال ضرر می‌کنیم و اگر بتوانیم یک درصد برداشت از ذخایر را افزایش دهیم می‌توانیم ۵/۸میلیارد بشکه به ارزش ۴۶۱ میلیارد دلار اضافه کنیم، این‌ها چیزهایی است که ۱۰ تا۱۲ سال است نتوانستیم کاری برای آن انجام دهیم.
تاجگردون در پایان با اشاره به اظهارات مخالفان قراردادهای نفتی خاطر نشان کرد: منتقدانی که منصفانه به این موضوع نگاه می‌کنند، در مورد قراردادهای نفتی قانع شدند، اما بعضی‌ها هم خیلی سیاسی به موضوع نگاه می‌کنند و متاسفانه موضوع قراردادهای نفتی قدری سیاسی شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: