سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
ادامه اختلاف میان اصلاح‌طلبان بر سر «شورای عالی سیاستگذاری»
«شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» چند وقتی است که اصلاح طلبان را به دو دسته تقسیم کرده است؛ موافقان ادامه کار این شورا و مخالفان آن.  اختلافی که روز به روز بالا می گیرد و تکذیب های گاه و بیگاه برخی اصلاح طلبان مبنی بر عدم وجود اختلاف نیز دیگر چاره ساز نیست. مخالفان می گویند شورای عالی سیاستگذاری فقط برای انتخابات مجلس تشکیل شده بود و حالا دیگر ماموریتش تمام شده است و باید برچیده شود، چراکه مخالف روح کار حزبی است. موافقان اما از موافقت اکثریت اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری با محوریت رئیس جمهور دولت اصلاحات و محمدرضا عارف سخن می گویند. اختلاف ها همچنان ادامه دارد و امروز جمعی از احزاب مخالف در بیانیه ای بار دیگر بر پایان کار شورای سیاستگذاری تاکید کرده اند. ضمن اینکه در متن این بیانیه انتقادهایی به رویه ائتلاف با غیر اصلاح طلبان به منظور ماندن در قدرت می بینیم که نشان از اختلاف هایی اساسی تر در میان اصلاح طلبان دارد.

از اصول اصلاحات عقب نخواهیم نشست

در بیانیه این احزاب اصلاح‌طلب آمده است: اختلاف نظرهای اخیر در بین عناصر و گروه‌های اصلاح‌طلب در خصوص ضرورت تداوم یا پایان کار شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، ما را بر آن داشت تا بار دیگر با مروری مختصر بر تبار شناسی اصلاحات از مقطع انقلاب اسلامی تاکنون هم به خود و هم به سایر دوستان و تشکل‌های اصلاح‌طلب، شرایطی را که گفتمان اصلاحات بر بستر آن شکل گرفت و بالید یادآور شویم. باشد تا اینگونه با مروری بر اهداف و آرمان‌های جریان اصلاح‌طلب، راه انحراف و تحریف، مسدود یا دست کم دشوار و پرهزینه شود. شاید در این صورت انصاف، همنشین تحلیل‌ها و قضاوت‌های برخی دوستان شود که این روزها بی‌محابا و محتملا با هدف شانتاژ و ارعاب، ما را به سهم خواهی و انشقاق طلبی متهم می‌کنند، غافل از آنکه ما به همان میزان که در برابر سخن حق و مبتنی بر منطق سیاسی خاشعیم در مواجهه با جوسازی‌های رسانه‌ای و شبکه‌ای هدایت شده از سوی جلسات محفلی با استعانت از خداوند و مستظهر به مبانی اصلاحات، عقب نخواهیم نشست.
این بیانیه در ادامه می نویسد: عدالت اقتصادی و سیاسی -  مرزبندی با تحجر و ظاهرگرایی - استقلال سیاسی و مقاومت در برابرنفوذ و استیلای بیگانگان و در عین حال، مخالفت با استبداد داخلی و تضییع حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی -  شفافیت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و مقابله با فساد و رانت جویی -  توسعه سیاسی و تقویت نقش احزاب و تشکل‌های شناخته شده در عرصه کنش سیاسی کشور به جای فردگرایی و محفل گرایی در این عرصه -  امکان نقد همه ارکان و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و پرهیز از مطلق گرایی و بی عیب انگاری آنان -  حاکمیت خرد جمعی در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی و فاصله گرفتن از نظام تصمیم گیری فردی -  حاکمیت اخلاق در فضای عمومی جامعه به ویژه فضای سیاسی کشور و... اصولی هستند که می بایستی در جریان اصلاحات ولو با شدت وضعف ناشی از اقتضائات زمانی و مکانی، همواره بدان پایبند بود.
این احزاب با اشاره به دوران سازندگی تاکید می کنند: نگاهی به عملکرد جریان اصیل اصلاحات در دوره سازندگی به ما نشان می‌دهد که بسیاری از شخصیتهای شاخص این جریان در آن دوران، پایبندی بر اصول  را به سهیم شدن در قدرت ترجیح داده اند، لذا به رغم آنکه در بسیاری از زمینه‌های فکری و سیاسی با دولت سازندگی اشتراک نظر وجود داشت اما این امر مانع از مرزبندی و اتخاذ مواضع مستقل و منتقدانه آنها نسبت به دولت سازندگی نگردید. تردیدی نیست که همین مرزبندی، عامل اصلی پیروزی جناح اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ بود، چرا که بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که اصلی‌ترین دلیل شکست اصولگرایان این بود که جامعه از انتخاب کاندیدای آنان، ادامه وضع موجود را برداشت می‌کرد.

ایران افغانستان نیست که نیاز به لویی جرگه داشته باشد

بیانیه مذکور در ادامه تصریح می کند: هرگونه همراهی، همکاری و ائتلاف با جریانات و شخصیت‌هایی که در فضای سیاسی در اردوگاه اصلاح‌طلبان جای نمی‌گیرند و یا تعریف نمی‌شوند باید با تاکید بر حفظ هویت مستقل اصلاح‌طلبی و تاکید بر آرمان‌های اصلاح‌طلبانه صورت پذیرد. جای تاسف است که عده‌ای از دوستان، حیات و ممات اصلاح‌طلبان را در اشغال مناصب دولتی می‌بینند در صورتی که بقای اصلاحات به بقای اصولی است که به برخی از آنها اشاره شد چه با حضور در قدرت و چه بیرون از آن. بقا به هر قیمت وائتلاف در هر شرایط در شان اصلاح‌طلبی نیست. تنزل از آرمان‌های اصلاحات با هدف سهیم شدن در مناصب دولتی، عین سهم خواهی است، نه تاکید بر فعالیت‌های انتخاباتی شفاف با محوریت احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار!
این احزاب در پایان تاکید می کنند: شورای سیاست گذاری، مأموریت انتخاباتی اسفند ۹۴ داشته و با پایان همان انتخابات، مأموریت اش پایان یافته تلقی می‌شود و ادامه فعالیتش بلاموضوع است. ضمن آنکه هر گونه تصمیم گیری فردی و محفلی در انتخاب ترکیب این شورا، اصالت، کارکرد و چه بسا مشروعیت آنها را زائل می سازد. ایران با ده‌ها سال پیشینه فعالیت حزبی در عرصه سیاسی، افغانستان نیست که نیاز به لویی جرگه داشته باشد. احزاب را باور کنیم و راه را برای توسعه نقش احزاب و فعالیت‌های رسمی بیش از پیش هموار سازیم. این روش و منش برازنده اصلاح‌طلبان است و نه شیوه‌های کنونی. در این راستا تقویت و تبعیت از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان تنها نهاد رسمی‌و دیرپای متشکل از احزاب اصلاح‌طلب که در طول حیات سیاسی خود بارها از آزمون‌های حساس و سرنوشت ساز به ویژه در عرصه‌های انتخاباتی سربلند بیرون آمده است وظیفه همه کسانی است که خود را طرفدار اصلاحات می‌دانند.

نقش احزاب حفظ خواهد شد

با این حال عبدالله ناصری عضو شورای مشاوران خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، ضمن تکذیب مطالب مطرح شده درباره اختلاف بین شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و شورای مشاوران آقای خاتمی تاکید کرد که از منظر تشکیلاتی، اکثر قریب به‌اتفاق دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای مشورتی آقای خاتمی هستند و به عنوان عضو شورای عالی ائتلاف اصلاح‌طلبان هم انتخاب شدند و این تصور که شورای مشاوران ترکیب متفاوت و خارج از ساختاری نسبت به  شورای هماهنگی دارد  تصور درستی نیست.
او اضافه کرد: بعد از تجربه انتخابات سال ۹۲ که تجربه بسیار شیرینی برای اصلاح‌طلبان بود، عملا ماموریت شورای مشاوران آقای خاتمی به پایان رسیده بود و این احزاب بودند که سراسر کشور کار را پیش می‌بردند. با این حال احزاب عضو شورای هماهنگی و البته شخصیت‌های ملی غیر حزبی این مطالبه جدی را از آقای خاتمی داشتند که این ساختار حفظ شود و این فشار، آقای خاتمی را در عمل انجام شده قرار داد.
ناصری ابراز داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری این جمع سی نفره به جمع نود نفره رسیدند و احزاب جدید و شخصیت‌های غیر حزبی و تاثیرگذار ملی و منطقه‌ای با گرایش‌های مختلف اما از طیف اصلاح‌طلبان به این مجموعه اضافه شدند که نتیجه این حضور و هماهنگی به لیست مشترک اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم منجر شد.
وی افزود بعد از انتخابات هم خواسته تداوم فعالیت شورای عالی بسیار شنیده شد و دامنه وسیع‌تری یافت. با این حال بعضی دوستان این تلقی را پیدا کردند که با تداوم این روند نقش احزاب با این روند در جامعه فراموش می‌شود. با این حال نه در انتخابات ۹۲ نه در انتخابات ۹۴ نمی‌توان نقش سنتی احزاب را فراموش کرد. در هر ساختاری احزاب نقش تاریخی خود را دارند. در هر انتخاباتی نقش اصلی بر عهده احزاب است. آنچه مد نظر بزرگان اصلاحات  است جمع فراگیری است که بتواند همه آحاد سیاسی جامعه را که یک گفتمان و هویت دارند و هواداران دولت و اصولگرایان معتدل که منافع جریانی خود را کنار گذاشتند و منافع ملی نگاه می‌کنند را نمایندگی کند.
ناصری تاکید کرد: در انتخابات ۹۶ هم شورای عالی ائتلاف به دنبال آن هستتند که ساختار شورای خود را در سال ۹۶ نسبت به ۹۴ گسترده‌تر کنند که هم هویت اصلاح‌طلبی خود را حفظ کنند اما به صورت جریانی کار انتخاباتی خود را پیش می‌برند. تجربه تاریخی به ما نشان داده هر زمان رویکرد گسترده‌ای داشته‌ایم، توانستیم پیروز شویم.
او خاطرنشان کرد: اگر این تجربه در سال ۸۴ وجود داشت، کشور را تقدیم احمدی‌نژاد نمی‌کردیم که امروز حتی اصولگرایان معتقدند کشور را نیم قرن عقب انداخت.
ناصری گفت: در این مدل اصولگرایان نیز هویت اصولگرایی خود را حفظ می‌کنند و ان‌شاءلله این اتفاق در سال ۹۶ هم رخ می‌دهد. در ریاست جمهوری که اتفاق خواهد افتاد و در شوراها هم پیش خواهد رفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: