جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
نخستین مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا برگزار شد
در حالی که نظرسنجی‌ها از نزدیک بودن میزان حمایت مردم از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، حکایت دارد، نخستین مناظره آنان در مورد مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی، از جمله توافق هسته‌ای با ایران، به مدت ۹۰ دقیقه انجام گرفت. در مناظره شامگاه گذشته، که ناظران فضای آن را «تهاجمی» توصیف کرده‌اند، ترامپ و کلینتون ضمن تشریح و دفاع از نظرات و برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف، از این فرصت برای حمله طرف مقابل نیز بهره‌برداری کردند و نظرات و رویکرد او را نادرست و در مواردی خطرناک خواندند. در اظهارنظر در مورد سیاست خارجی، موضوع برنامه اتمی ایران نیز مطرح شد و در حالی که نامزد حزب جمهوری‌خواه، توافق هسته‌ای (برجام) را به نفع ایران و برای امنیت آمریکا خطرناک توصیف می‌کرد، نامزد حزب دموکرات آن را موفقیت‌آمیز دانست و نقش خود در دستیابی به این توافق را یادآور شد.

دونالد ترامپ گفت که روند منجر به دستیابی به توافق هسته‌ای را هیلاری کلینتون در مقام وزیر خارجه وقت آمریکا شروع کرد و افزود: «این هم یک شاهکار دیگر؛ کشوری که داشت سقوط می‌کرد، اقتصادش آنقدر خراب بود و نزدیک بود زیر فشار تحریم‌ها خفه شود، حالا احتمالاً در آینده نزدیک به یک قدرت بزرگ تبدیل خواهد شد». ترامپ گفت که در انعقاد این موافقتامه «وحشتناک»، آمریکا دستکم می توانست شرط‌هایی را در مورد رفتار ایران از جمله در مورد «کره شمالی و یمن و همه آن جاهای دیگر» منظور کند. وی در این مورد توضیح بیشتری نداد. نامزد حزب جمهوری‌خواه بار دیگر از اقدام دولت باراک اوباما در مورد پرداخت دارایی مسدود شده ایران در آمریکا انتقاد کرد و آن را «باج‌دهی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی» در ایران دانست.

در مقابل، کلینتون از نقش خود در تشکیل گروه ۲+۶ برای مذاکره هسته‌ای با ایران ابراز رضایت کرد و گفت: «یک سال و نیم را صرف ایجاد ائتلاف بین‌المللی کردم که شامل روسیه و چین هم بود و سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد، ما آن‌ها را به پای میز مذاکره کشاندیم؛ جان کری، جانشین من [در سمت وزیر خارجه] و پرزیدنت اوباما به توافقی با ایران دست یافتند که برنامه اتمی ایران را محدود کرد، بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک شده باشد». کلینتون گفت هنگامی که به سمت وزیر خارجه آمریکا منصوب شد «ایران تا دستیابی به بمب اتمی تنها چند هفته فاصله داشت» و افزود که دولت حزب دموکرات موفق شد تلاش ایران را ناکام بگذارد.

در ادامه، هیلاری کلینتون از اظهارات ترامپ در ستایش از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم انتقاد کرد و گفت تأسف آور است که «علناً از پوتین خواست تا ارتباطات داخلی آمریکا را هک کند». اشاره کلینتون به هک شدن ایمیل‌های حزب دموکرات بود که به گفته برخی منابع، توسط هکرهای روسی صورت گرفت. دونالد ترامپ گفت که کسی با قاطعیت نگفته که این کار، کار روس‌ها بوده است. کلینتون تلویحاً گفت از اینکه تصمیم‌گیری در مورد کاربرد اسلحه اتمی به دونالد ترامپ واگذار شود احساس نگرانی می‌کند و ترامپ در واکنش گفت: «این موضوع، کمی تکراری شده است». هیلاری کلینتون همچنین آنچه را که «برنامه محرمانه» رقیب انتخاباتی خود برای مقابله با داعش خواند، به تمسخر گرفت و گفت که دونالد ترامپ هیچ استراتژی مشخصی در این مورد ندارد. وی افزود که بعضی سخنان آقای ترامپ باعث نگرانی متحدان آمریکا شده، اما او کوشیده است آنان را قانع کند که ایالات متحده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد ماند.

یکی دیگر از نکاتی که در این مناظره مطرح شد، خودداری ترامپ از انتشار جزئیات پرداخت مالیاتی او بود. دونالد ترامپ این گفته خود را تکرار کرد که دلیل امتناع او، جریان داشتن «حسابرسی معمولی» در مورد این پرداخت‌هاست؛ هرچند مجری برنامه یادآور شد که به گفته حسابرسان، مانعی برای انتشار این جزئیات وجود ندارد. در پی این اظهارات، ترامپ گفت که «با وجود اینکه وکلای من مخالف هستند، من این حساب‌ها را منتشر می‌کنم»، البته به شرط اینکه کلینتون هم با انتشار مجموعه ایمیل‌های محرمانه خود موافقت کند. هیلاری کلینتون گفت خودداری رقیب انتخاباتی او از افشای جزئیات پرداخت‌های مالیاتی «آدم را به فکر می‌اندازد که شاید چیزی برای پنهان کردن وجود داشته باشد». 

بخش عمده‌ای از مناظره شب گذشته دو نامزد شامل تشریح برنامه‌های اقتصادی هریک و انتقاد از برنامه طرف مقابل بود. هیلاری کلینتون در انتقاد از برنامه اقتصادی دونالد ترامپ، او را «دشمن طبقه کارگر» خواند و آقای ترامپ متقابلاً گفت که هیلاری کلینتون در طول خدمت دولتی خود، گامی برای بهبود شرایط اقتصادی مردم برنداشته است. هیلاری کلینتون این مناظره را فرصت مناسبی برای داوری مردم خواند و گفت که خرسند است که بالاخره «با او [دونالد ترامپ] روی یک صحنه» آمده و در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه خود برای ایجاد اشتغال گفت: «شما باید ما را داوری کنید». ترامپ نیز خطاب به مردم سئوال کرد: «چه کسی قادر است مسئولیت عظیم و سنگین ریاست جمهوری را تقبل کند؟»

رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز ۹ نوامبر صورت خواهد گرفت و رئیس جمهوری منتخب از اول ژانویه سال آینده کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. مطابق معمول، تعدادی نامزد از احزاب و گروه‌های مختلف یا به صورت منفرد در این انتخابات شرکت دارند و معدودی از آنان به تبلیغات در سطح ملی هم مبادرت کرده‌اند؛ اما به استثنای نامزدهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه، احتمال نمی‌رود که هیچ‌کدام بتواند بخش قابل توجهی از آرا را به دست آورند. تا قبل از رأی‌گیری در انتخابات، دو مناظره دیگر بین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در روزهای ۰ و ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد و نامزدهای معاونت ریاست جمهوری از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هم در یک مناظره با هم شرکت خواهند کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: