جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳
سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶احتمال حمله شیمیایی داعش به اروپا

مسئول مقابله با تروریسم در اتحادیه اروپا اعلام کرد اروپا ممکن است با حملات جدید داعش از جمله با سلاح‌های شیمیایی مواجه شود. ژیل دوکرشوف به اعضای این اتحادیه هشدار داد: تهدید تروریستی علیه اروپا در سطح بسیار بالایی قرار دارد. به گفته وی، در درجه اول تعداد بسیاری از عاملان بمب‌گذاری آموزش دیده و وابسته به داعش در اروپا حضور دارند. میزان این تعداد با حضور افرادی که از نظر ذهنی و سلامت روانی دچار مشکل هستند و می‌توانند به راحتی دست به چنین اقداماتی بزنند، افزایش می‌یابد. به گفته او بسیاری از عاملان تروریستی در اروپا در گذشته سابقه ارتکاب به جرم داشته‌اند. 

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶افزایش فشارها بر شبکه «گولن» در آمریکا

مجموعه‌ای بیش از ۱۵۰ مدرسه وابسته به فتح‌الله گولن (روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) در آمریکا با افزایش موانع حقوقی و مالی تحت فشار قرار گرفته‌اند. مدارس عمومی پولی، یکی ازمنابع اصلی و فرصت‌های تجاری برای اعضای جنبش گولن در آمریکا محسوب می‌شود اما در طول سال‌های اخیر توسعه‌ این مدارس کاهش یافته است. یکی از دلایل این روند کند، تحقیقات دولت درباره این مدارس در برخی از ایالت‌ها و بررسی اتهاماتی مانند سوءاستفاده‌های مالیاتی و جعل ویزا است. تحقیقات آغاز شده، باعث محکومیت‌های کیفری شده، اما محکوم شدن خود گولن و یا افراد وابسته به وی در این مدارس را به همراه نداشته است. 

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶معاهده تاریخی صلح کلمبیا امضا شد

رئیس‌جمهوری کلمبیا و رهبر شورشیان چپ‌گرای «فارک» با امضای توافق صلح رسماً به جنگ ۵۲ ساله‌ای که بیش از ۲۶۰ هزار کشته برجای گذاشت، پایان دادند. خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا و تیمولیون خیمه‌نز معروف به تیموچنکو رهبر فارک طی مراسمی در شهر تاریخی کارتاخنا، با خودکاری که از پوکه گلوله ساخته شده بود، این توافق تاریخی را امضا کردند. به این ترتیب، فارک در قالب یک حزب رسمی وارد فضای سیاسی کلمبیا می‌شود. قرار است توافق صلح هفته آینده در روز دوم اکتبر به همه‌پرسی گذاشته شود. بیش از ۲۵۰۰ نفر از جمله برخی چهره های سیاسی جهان در مراسم شرکت کردند.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶آخرین حربه داعش برای حفظ موصل

پنتاگون تأکید کرد که داعش قصد دارد از سلاح شیمیایی علیه نظامیان عراقی شرکت کننده در عملیات آزادسازی موصل استفاده کند. یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا گفت عناصر داعش «مصمم‌اند» در جنگ موصل از سلاح شیمیایی استفاده کنند. او افزود که به احتمال فراوان با نزدیک شدن نیروهای عراقی به موصل، داعش از این سلاح علیه آنان استفاده خواهد کرد. هفتۀ گذشته نیز داعش موشکی حامل مواد شیمیایی به نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در جنوب موصل شلیک کرده بود. این موشک در منطقه ای غیر مسکونی در غرب القیاره و چند صد متری نیروهای آمریکایی فرود آمد که در حال آماده سازی باند فرودی برای هواپیماهای عراقی بودند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: