پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
آغاز دور جدید عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در حلب
هرچند به نظر می‌رسد، آخرین طرح آتش بس در سوریه نیز همچون نمونه‌های پیشین، بیش از هر چیز، تلاشی از سوی غرب برای دادن فرصت احیا به گروه‌های معارض بود، بدان معنا نیست که معادلات میدانی در سوریه به شکلی جدی نسبت به قبل تغییر پیدا کرده است. در همین راستا، فاز جدید عملیات آزادسازی حلب، نشانگر مرحله‌ای جدید در معادلات قدرت در عرصه میدانی این کشور است. در پی مشخص شدن عدم موفقیت طرح آتش بس جدید در برقراری آرامش در سوریه و نقض مکرر این آتش بس از سوی معارضین، ارتش سوریه مرحله جدید عملیات خود را در حلب آغاز کرده است. بنا بر گزارش‌های میدانی، روز گذشته (سه شنبه)، درگیری‌ها در این شهر به اوج خود رسید و در این روز، نیروهای ارتش حمله‌ای گسترده علیه مواضع معارضین در اطراف شهر ترتیب دادند.

برخی عناصر معارض حاضر در منطقه، به روزنامه «لس آنجلس تایمز» گفته‌اند که حمله زمینی گسترده ارتش سوریه، با بمباران بسیار سنگین هوایی جنگنده‌های روسی و سوری همراه بوده که مناطق «شاعر» و «مشهد» در شرق حلب را هدف قرار داده است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز روز گذشته گزارش داد، نیروهای دولتی کنترل بخش‌هایی از حومه حلب را پس گرفته و در حال انجام عملیات‌های مین‌روبی هستند. این پیشروی‌ها، گامی مهم برای دولت سوریه به شمار می‌رود که سعی دارد کنترل کامل شهر حلب را – که زمانی قلب صنعتی سوریه به شمار می‌رفت – بار دیگر به دست بگیرد. این امر به ویژه در شرایط کنونی جنگ در سوریه اهمیتی دوچندان می‌یابد، زیرا به باور تحلیلگران، هر کس بتواند حلب را کنترل کند، خواهد توانست کنترل کل سوریه را به دست بگیرد.

این پیشروی‌ها همچنین در شرایطی رخ می‌دهد که ماه جاری میلادی، آتش بسی با توافق روسیه و آمریکا در سوریه اعلام شد؛ اما همان گونه که انتظار می‌رفت، نتوانست دوام پیدا کند. شکست طرح آتش بس به ویژه زمانی آشکار شد که ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده و ده‌ها سرباز ارتش را کشت؛ هرچند آمریکا مدعی است که این حمله به اشتباه صورت گرفته، چنین ادعایی محل تردید جدی است. به هر ترتیب، در دور جدید عملیات حلب که پس از شکست آتش بس آغاز شده، هواپیماهای ارتش سوریه ابتدا با ریختن اعلامیه‌هایی بر فراز شهر حلب، به مردم این شهر اعلام کردند که «هیچ مرزی میان ما نیست» و از آن‌ها خواستند «مانع ترس را در هم شکسته و به زندگی عادی خود بازگردند». در این اعلامیه آمده بود: «سوریه ما را به هم پیوند می‌دهد. از آن محافظت کنید».

در واکنش به این پیشروی‌های ارتش، شماری از معارضین مدعی هستند که دولت در دستاوردها و موفقیت‌های خود اغراق می‌کند. در همین راستا، رامی عبدالرحمان، رئیس گروه دیدبان حقوق بشر، مدعی شد که دولت سوریه، تنها توانسته کنترل چند ساختمان را در بخش قدیمی شهر حلب به دست بگیرد. با وجود این، باز هم تردیدی نیست که معادلات جنگ در حلب دستخوش تغییر شده است. نیروهای ارتش سوریه از ماه اوت مواضع معارضین را در حلب به محاصره خود درآوردند. گفته می‌شود که تنها در چند روز گذشته و از زمان آغاز دور جدید عملیات حلب، بیش از ۲۰۰ تن از عناصر معارضین در حملات هوایی ارتش سوریه کشته شده‌اند. در این میان، آن دسته از عناصر معارضین که در شبکه‌های مجازی فعال هستند، هشتگی را با عنوان «هولوکاست در حلب» ایجاد کرده و سعی دارند از این طریق، افکار عمومی را به نفع خود تحریک کنند.

البته اگر غربی‌ها را در این زمینه مدنظر قرار دهیم، این تلاش معارضین کم و بیش موفق هم بوده است، زیرا به عنوان مثال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره این موضوع اظهار داشت، حملات دولت، «به شیوه‌ای غیر قابل قبول علیه شهروندان» جریان یافته است، حال آنکه پیشتر و در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز نمایندگان انگلیس و فرانسه به شدت به عملیات روسیه و دولت سوریه انتقاد کردند. با وجود این، آنچه عینی و عملی و در عرصه میدانی جریان دارد، این است که به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته جهت احیای معارضین و جلوگیری از استمرار پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف، دست کم در حلب روند اوضاع نه تنها به ضرر ارتش سوریه برنگشته، بلکه به شکلی شدیدتر از گذشته از سر گرفته شده و ادامه یافته است.

گفتنی است به عقیده اغلب تحلیلگران، یکی از مهمترین دلایل شکست آتش‌بس در سوریه، عدم اقدام جدی واشنگتن مبنی بر جدا کردن گروههایی که این کشور آنها را میانه‌رو می‌خواند از  تروریست‌ها است. جنایاتی که گروه تروریستی «نورالدین الزنکی» برخوردار از حمایت آمریکا انجام داد، نشان دهنده ادامه حمایت‌های واشنگتن از گروه‌های تروریستی است، زیرا این کشور هیچ‌گونه واکنشی به استفاده این گروه تروریستی از گازهای سمی در محلات مسکونی حلب که ماه گذشته صورت گرفت و نیز اعدام عبدالله عیسی کودک فلسطینی که دو ماه قبل صورت گرفت نشان نداد. گروه تروریستی نورالدین الزنکی چند روز قبل از پیوستن رسمی خود به جبهه النصره خبر داد و معارضان برخوردار از حمایت واشنگتن در سوریه را رسوا کرد. اختلافاتی که گروه‌های تروریستی در حلب شاهد آن هستند، در سایه پیشروی ارتش سوریه در حومه آن و پیشروی‌اش به‌سمت چندین منطقه در محلات شرقی حلب، معارضان الریاض را واداشت تا از طریق ریاض حجاب رهبر خود از آمریکا بخواهند طرحی جایگزین تدوین کند و اقداماتی نظامی و سیاسی و دیپلماتیک برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه در حلب انجام دهد.

همچنین در تازه‌ترین تحول، گزارش‌ها از شهر حلب در شمال سوریه حاکی است که نیروهای دولتی این کشور از چهار جبهه به مواضع مخالفان مسلح در مناطق شرقی شهر حلب حمله کرده‌اند و وارد بخش قدیمی شهر شده‌اند. پیشروی نیروهای دولتی با حملات هوایی سنگین به مواضع مخالفان همراه بوده است. گفته می شود که هدف نیروهای دولتی این است که میان نیروهای مخالف که منطقه شرقی حلب را در کنترل دارند فاصله بیندازند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: