دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۶
محمدجواد ظریف: آقای کریمی قدوسی! به خاطر منافع کودکانه با وجهه جمهوری اسلامی بازی نکنید
امروز محمد جواد ظریف در مجلس حاضر شد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. جواد کریمی قدوسی در جریان سوال خود از وزیر امور خارجه سه سئوال مطرح کرد. سئوالی در رابطه با علت تغییر آقای امیرعبدالهیان از معاونت افریقا و عربی وزارت خارجه ، بخش دیگری از سوال کریمی قدوسی که به هولوکاست اختصاص داشت و در نهایت سئوال سوم پیرامون موضوع گزارش وزارت خارجه از برجام نیز مورد سوال نماینده مشهد بود. اما سوال نماینده مشهد درمورد تغییر امیرعبداللهیان بود که وزیر همیشه لبخند به لب را به خشم آورد و پاسخ های قاطع او را در پی داشت.

برجام و گوساله سامری

کریمی قدوسی در توضیح سوالش اظهار کرد: توافق برجام جزوی از یک طرح جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است اگر انها را بی اثر نکنیم. روز اجرای برجام قرار بود روز برداشته شدن همه تحریم ها بود. اما دشمنان ایران نقشه های شوم دیگری مثل برجام دو، ‌سه و چهار را در ذهن داشتند.
او برجام را به گوساله سامری تشبیه کرد و گفت: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از دروازه برجام به زعم خودش بود. راهبرد دشمن و شیطان بزرگ و صهیونیسم جهانی از اجرای برجام،‌ خلق گوساله سامری در این عصر بود تا جریان توحیدی و انقلابی موثر ملت ایران را دچار انحراف کند و امید ملت مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است،‌ معوطف کند.
کریمی قدوسی گفت: راه مبارزه با گوساله سامری در عصر حضرت موسی،‌ آتش زدن گوساله بود و راه حل نهایی ما در این عصر اقدام مقابله به مثل در برابر نقض برجام است و اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس است و اگر سرانجام اگر باز هم نقض کردند، ملت ایران در روز موعود برجام را به آتش بکشند.
وی تاکید کرد: امام ما فرمودند پشتیان ولایت فقیه باشید، به مملکت شما آسیب نمی رسد. امروز با گذشت یک اربعین از عمر انقلاب اسلامی، کارآمدی ولایت مطلقه اسلامی برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است. راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود. استراتژیست این راهبرد، کسی بود که گفت من یک انقلابی ام،‌ من یک دیپلمات نیستم. او قهرمان واقعی این ملت در عصر غیبت در مقابله با سامری های زمانه است.
نماینده سوال کننده از وزیر امور خاجه درباره سوال دیگرش نیز اظهار کرد: آقای سرمدی معاون آقای ظریف به آقای امیرعبداللهیان می گوید ما می خواهیم یک شو اجرا کنیم،‌ تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می شود. این حرف مستند است.
وی تاکید کرد: جابجا کردن یک مسئول،‌ به لحاظ قانونی اختیار آقای وزیر است،‌ در این بخش حرفی نداریم اما در این شرایط برداشتن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع می شود،‌ نوعی برداشتن موانع از سر راه برجام دو است.
وی درباره سوالی درباره نمایشگاه هولوکاست نیز گفت: چه دلیلی دارد اقای ظریف در برگزاری نمایشگاه خودجوش و مردمی هولوکاست اظهار نظر کند. این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام می شود و نه برگزاری نمایشگاه های افسانه هولوکاست.

چگونه به خود جرئت می‌دهید در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟

محمد جواد ظریف درباره سوال اول که به تغییر امیر عبداللهیان اختصاص داشت گفت: در وزارت خارجه کمترین تغییر صورت گرفته است زیرا بنده همکارانم در این وزارتخانه را بزرگترین سرمایه کشور می‌دانم.
وی اضافه کرد: وزارت خارجه به دلیل اینکه دستگاه سیاست داخلی نیست حق ندارد بر این حوزه وارد شود و تمامی همکاران بنده به این موضوع قائل هستند.
ظریف با اشاره به اینکه آقای امیر عبداللهیان قرار بود سفیر ایران در عمان شود خاطرنشان کرد: با خود ایشان هم صحبت شد و اقدامات لازم نیز صورت گرفت اما نهایتا ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفت که به سفارت نرود.
ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سؤال کریمی‌قدوسی درباره علت تغییر امیرعبداللهیان، اظهار داشت: متأسفم وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات رهبری را اجرا کند، در صحن علنی مجلس به عنوان زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی در منطقه عنوان می‌شود. این حرف از هیچ کسی پذیرفته شده نیست، بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟
وی اضافه کرد: خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سید حسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام راحل است را زیر سوال نبرید، به خاطر منافع کوچک و کوته‌نظرانه داخلی اینگونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی ایران بازی نکنید.
ظریف خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرأت می‌دهید که در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟ بنده که می‌دانم چه گذشته است، بنده برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند.
وی تصریح کرد: هیچ‌گاه هیچ دستگاهی جرأت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند، بنده هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، به شما (کریمی‌قدوسی) هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

رای منفی مجلس به کریمی قدوسی

اما صحبت های وزیر باعث ایجاد برخی جنجالها در صحن علنی مجلس شد اما در نهایت وزیر امور خارجه در پایان جلسه مجلس طی توضیح کوتاهی درباره‌ آنچه توهین وی به نمایندگان خوانده شد گفت: بنده قصد توهین به مجلس و نماینده محترم آقای کریمی قدوسی را نداشته و ندارم.
محمد جواد ظریف گفت: برای همه برادران و خواهران نماینده به عنوان نماد مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران احترام قائل هستم . وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: آنچه عرض کردم این بود که گرا به دست دشمن ندهیم.
علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت طی سخنانی اظهار کرد:‌ برخی از کلمات از سوی آقای ظریف صادر شد که احیانا تحقیر مجلس تلقی می‌شد؛ کلماتی که به هر حال نباید به کار برده می‌شد که از اقتدار مجلس بکاهد و یا موجب تحقیر مجلس شود.
نایب رئیس مجلس گفت: آقای ظریف در جمله‌ای بیان کرد که برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد که هیچ کدام از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرند. هر نماینده‌ای آزاد است که درباره‌ی همه مسائل کشور اظهار نظر کند.
مطهری افزود: هر نماینده می‌تواند در مورد وظایف مسئولان سوال کند و ما اینها را سهل الوصال تلقی می‌کنیم و نیت افراد در طرح سوال هم نباید موضوعیت داشته باشد و سوال کننده فارغ از نیت سیاسی یا هر نیتی که داشته باشند آزاد است که حرف خودش را بزند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آقای ظریف یادداشتی را به هیات رئیسه نوشتند بر این مبنا که اگر عرایضم را به دقت گوش کنید متوجه می‌شوید که بنده توهین نکردم.
نمایندگان در جلسه علنی امروز با رای قاطع خود به برخی ادعاها و نسبت های کریمی قدوسی به برجام و عملکرد تیم مذاکره کننده رای مخالف دادند. نمایندگان در جلسه علنی امروز با ۱۳۵ رای از مجموع ۲۵۴ نفر سوالات مطروحه از سوی نماینده مشهد را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: