دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۹
تنها چند روز پس از مرگ شیمون پرز، رئیس‌جمهور پیشین رژیم اسرائیل، یک روزنامه صهیونیستی فاش کرده که صدور دستور ترور یکی از فرمانده‌های برجسته حماس و چراغ سبز برای سرکوب انتفاضه اول از مهمترین تصمیمات رئیس سابق رژیم صهیونیستی است. روزنامه صهیونیستی معاریو تأکید کرده است که زندگی شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی که چند روز پیش خبر مرگ وی اعلام شد، پر از حوادث راهبردی و نظامی پیچیده بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این روزنامه به تشریح مهمترین مقاطع زندگی شیمون پرز در طول حیات سیاسی وی در اسرائیل پرداخته و آورده است که صدور دستور ترور «یحیی عیاش» از فرمانده‌های برجسته گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از مهمترین تصمیمات وی بود. این روزنامه با اشاره به اینکه عیاش مسئول و مهندس بسیاری از عملیات‌های مقاومتی ضدصهیونیستی بود، فاش کرد که پرز در ماه ژانویه سال ۱۹۹۶؛ یعنی ۲ ماه پس از ترور اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، دستور ترور عیاش را صادر کرد.

معاریو همچنین اعلام کرد که این عملیات ترور باعث خشم جنبش حماس و آغاز مجموعه‌ای از عملیات‌های ضدصهیونیستی بزرگ شد و در نهایت، زمینه شکست پرز در انتخابات پارلمانی در رقابت با بنیامین نتانیاهو را فراهم کرد. این روزنامه همچنین مبادله اسرای صورت گرفته در دوران نخست وزیری شیمون پرز در سال ۱۹۸۵ را که میان رژیم صهیونیستی و جبهه خلق ــ فرماندهی کل صورت گرفت، از جمله اشتباهات تاریخی در حیات سیاسی شیمون پرز ذکر کرده است که منجر به آزادی ۱۱۰۰ اسیر فلسطینی در قبال آزادی نظامیان اسیر صهیونیستی شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: