دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
گزارش‌ها از سقوط «قندوز» به دست طالبان حکایت دارد
گزارش‌ها از شهر قندوز، در شمال افغانستان، حاکی است که گروه طالبان از شرق و غرب این شهر حمله کرده و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف خود درآورده‌اند. مقامات افغانستان نیز تأیید کرده‌اند که شهر قندوز مرکز ولایت قندوز در شمال‌شرق افغانستان به دست طالبان افتاده است. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان با ابراز این موضوع، به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته است که عملیات نیروهای نیروهای امنیتی افغان برای بازپس‌گیری این شهر جریان دارد. پیش‌تر، معاون والی قندوز گفته بود که حدود نصف شهر قندوز مرکز این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است و نبرد کوچه به کوچه بین طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد. حمدالله دانشی، معاون والی قندوز به «بی‌بی‌سی» گفت که او با شماری از مقام‌های محلی در نزدیک فرودگاه مستقر شده و نیروهای امنیتی در حال نبرد با شورشیان هستند.

احمد یما، گزارشگر بی‌بی‌سی در قندوز نیز گفته که اکنون بخش اعظم شهر در کنترل طالبان است و نیروهای امنیتی به بالاحصار این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند و جنگ شدید میان آنها و طالبان ادامه دارد. بعدازظهر امروز نیز مقامات وزارت دفاع، کشور و امنیت ملی افغانستان در یک نشست مشترک خبری اعلام کردند که نیروهای کمکی به قندوز اعزام شده و انتظار می‌رود که امشب یا فردا این شهر از کنترل طالبان خارج شود. مرادعلی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش افغانستان گفت که نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل احتمال تلفات غیرنظامی محتاطانه عمل کردند و طالبان در منازل و محلات مسکونی جابجا شده‌اند. او گفت که اوضاع در ولسوالی‌های قندوز آرام است و نیروهای دولتی کنترل اوضاع در آنجا را به دست دارند. معاون والی قندوز گفت که نیروهای کمکی از کابل به فرودگاه قندوز رسیده‌اند و نیروهای بیشتری هم از تخار و بلخ در حال رسیدن به قندوز هستند. او ابراز امیدواری کرد که با رسیدن نیروهای کمکی به شهر قندوز، طالبان از این شهر بیرون رانده خواهند شد.

دانشی افزود که پیش از ظهر طالبان عقب زده شدند و نزدیک به ۶۰ نفر تلفات دادند، اما در حمله‌ای که بعد از ظهر کردند، توانستند وارد شهر شوند. به گفته او، شش نفر از نیروهای امنیتی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند. سازمان پزشکان بدون مرز نیز گزارش داده است که ۱۰۲ زخمی به بیمارستان این نهاد در شهر قندوز آورده شدند که ۸ نفرشان جان دادند و ۱۷ تن دیگر در وضعیت وخیم به سر می‌برند. رسانه‌ها به نقل از ساکنان قندوز گزارش داده‌اند که ساعت‌ها پس از درگیری، اجساد شماری از افراد غیرنظامی در خیابان‌ها دیده می‌شدند. گروه طالبان مدعی شده که مرکز شهر و مراکز دولتی این شهر را به صورت کامل به تصرف خود در آورده و برخی رسانه‌های محلی هم آن را گزارش کرده‌اند. برخی از ساکنان شهر قندوز هم در صحبت تلفنی حضور طالبان در برخی خیابان‌های این شهر را تأیید کرده‌اند و عکس‌هایی از طالبان در برخی خیابان‌ها و بیمارستان‌های این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شاهدان عینی گفته‌اند که طالبان پس از ورود به قندوز دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما)، فرماندهی پلیس قندوز و بخشی از دادگاه این ولایت را آتش زدند. در همین حال، دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) اعلام کرده که طالبان پس از تصرف قندوز، دفتر رادیو تلویزیون «روشنی» در این شهر را آتش زدند. همچنین گزارش شده که طالبان حدود ۷۰۰ زندانی را که بیشتر آن‌ها اعضای این گروه بودند، از زندان مرکزی شهر قندوز آزاد کرده‌اند. منابع محلی می‌گویند که طالبان حوالی ساعت ۳ بامداد حملات خود را از طریق روستاها در اطراف شهر قندوز از جانب شمال، شرق، شمال شرق و از سمت چاردره در غرب آغاز کردند. اما گفته می‌شود شدت حملات در اوایل صبح و بعد از ظهر امروز افزایش یافت و بیشترین فشار از سوی غرب قندوز، سمتی‌که ولسوالی چاردره واقع است، وارد شد. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که جنگ در مسیر راه کابل- قندوز در منطقه چهارشنبه‌تپه ولایت بغلان نیز جریان دارد و گزارش‌های هم از حمله طالبان به ولسوالی اشکمش ولایت تخار وجود دارد.

با این حال، وزارت کشور و وزارت دفاع در کابل پیشروی چشمگیر گروه طالبان در قندوز را تکذیب کرده و گفته‌اند که این گروه پیشروی محدودی در حومه این شهر داشته که در مواردی عقب زده شده و در برخی محلات دیگر جلو آنها گرفته شده است. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در یک نشست خبری گفت که طالبان نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و با پاسخ نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند. وزارت دفاع در اعلامیه‌ای گفته که ۳۵ عضو گروه طالبان کشته شده و ضربه سختی به نیروهای این گروه وارد شده است. در ماه آوریل امسال نیز طالبان عملیات گسترده‌ای را در قندوز به راه انداختند، ولسوالی‌های ارچی و چاردره را تصرف کردند و در آستانه تصرف مرکز قندوز بودند اما پس از آن که نیروهای کمکی از کابل و دیگر مناطق افغانستان به این شهر رسیدند، طالبان مجبور به ترک شهر شدند. نیروهای دولتی در آن زمان مدعی شدند که پایگاه‌های طالبان در این ولایت را نابود کرده‌اند.

حملات صبح امروز که درست یک روز پیش از برگزاری یک کنفرانس مربوط به افغانستان در بروکسل انجام می گیرد، نشانگر وضعیت شکننده امنیتی در افغانستان است. این در شرایطی است که گفته می‌شود، نیروهای دولتی در بهترین حالت، تنها بر دو سوم خاک کشور تسلط و کنترل دارند. از سوی دیگر، این حمله در حالی صورت می گیرد که طالبان، حملات خود را نه تنها در قندوز، بلکه در مناطق مختلف کشور، از جمله استان استراتژیک «هلمند» در جنوب افغانستان، افزایش داده است. در همین راستا، روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه طالبان افغانستان در ادامه حملات خود به مناطق استراتژیک استان هلمند، به لشکرگاه، پایتخت این استان نزدیک شده‌اند. بر این اساس، با وجود اینکه دولت کابل با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های آمریکایی مواضع طالبان در استان هلمند را هدف قرار داده بود، درگیری‌ها برعکس شد و طالبان پیشروی کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: