دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
ایالات متحده همکاری با روسیه در خصوص سوریه را متوقف کرد
یک سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت، وزیر امور خارجه این کشور همتای روسی خود را در جریان تصمیم واشنگتن مبنی بر تعلیق همکاری با روس‌ها در خصوص توافق آتش‌بس سوریه گذاشته است.
الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به سرگئی لاوروف، همتای روسی خود اطلاع داده که واشنگتن تصمیم گرفته است همکاری خود را با مسکو در خصوص توافق آتش‌بس در سوریه تعویق کند.
در همین حال جان کربی، دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد: واشنگتن همکاری دوجانبه با روسیه در خصوص توافق آتش‌بس در سوریه را متوقف می‌کند.
در واکنش به این اقدام آمریکا، روسیه اعلام کرد که واشنگتن از انجام تعهدات خود بازمانده و سعی می‌کند طرف روسی را در مظان اتهام قرار دهد.
ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: واشنگتن صرفاً از عمل به تعهدات کلیدی خود بر اساس توافقات صورت گرفته بازمانده است و اکنون ظاهراً آمریکایی‌ها سعی می‌کنند بار مسئولیت را بر دوش طرف دیگری بیاندازند.
وی اضافه کرد: آمریکا نتوانسته تعهدات خود را در قبال تمایز میان جناح‌های مخالف و تروریست‌ها در سوریه اجرایی کند.
کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور خارجی مجلس علیای پارلمان روسیه نیز به انتقاد از این تصمیم آمریکا پرداخت و گفت: روسیه برای ادامه مذاکرات با آمریکا در خصوص سوریه تا آخرین لحظه تلاش کرده و تنها موضع ما این بوده که فرصت تحقق فرآیند صلح سیاسی پایدار را زنده نگه داریم.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هم به قطع مذاکرات کشورش با روسیه در موضوع سوریه و نظر دولت آمریکا در این خصوص پرداخت. ارنست سخنان خود را با انتقادی سخت آغاز کرد و گفت: «صبر همه از اقدامات روس‌ها تمام شده است.»
سخنگو ادامه داد: «روس‌ها ابتدا اعتبار زیادی کسب کردند با ارائه تعهداتی که به آنها پایبند نبودند؛ از ابتدای دخالت نظامی آنها در سوریه، اقدام موثری از جانب آنها علیه داعش ندیدیم.» ارنست گفت: «کارشان به قدری کم‌کیفیت شده که سعی می‌کنند با به نام زدن کارهای موفق آمریکا، برای خود اعتبار کسب کنند.» چندی پیش هم روس‌ها و هم آمریکایی ادعا کردند که در حمله هوایی خود «ابومحمد العدنانی» سخنگوی داعش را کشته‌اند.
سخنگو از ایران هم نام برد و گفت: «حالا دیگر فقط ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند و دیگر اعضای جامعه جهانی، آنها را به خاطر این کار به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند.»
مقامات آمریکایی معمولاً کشور خود را با چند کشور صنعتی و متمول غربی دیگر جمع می‌بندند و این جمع را «جامعه جهانی» می‌خوانند. ارنست گفت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل پایبند نماندن روس‌ها به تعهداتشان در سوریه، تحریم‌های جدیدی را علیه آنها اعمال خواهد کرد. آمریکایی‌ها پیش از این نیز روس‌ها را به دلیل مسائل اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه، تحریم کرده بودند.
سخنگوی کاخ سفید با وجود همه این انتقادات و تهدیدها البته گفت که کل بحث مذاکرات چندجانبه بین‌المللی با روس‌ها برای ایجاد صلح در سوریه، هنوز به محاق نرفته است. وی گفت: «روس‌ها و دیگر اعضای جامعه جهانی هنوز اعتقاد دارند که راه حل بحران سوریه، نظامی نیست.»
روسیه به تلاش های خود ادامه خواهد داد
در همین حال رئیس جریان المستقبل لبنان امروز سه شنبه با وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و در خصوص مسائل فیمابین رایزنی کرد. سرگی لاوروف در این دیدار تاکید کرد متاسفانه از ابتدای این مذاکرات، مقامات زیادی در دولت آمریکا بودند که برای ناکام گذاشتن این توافقات تلاش کردند. 
بر اساس این گزارش «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. در این دیدار لاوروف در خصوص سوریه گفت: از ابتدای مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص سوریه، برخی تلاش کردند که توافق را به شکست بکشانند و آن ها در حال حاضر نیز برای به کارگیری زور و قدرت برنامه ریزی می کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه از ابتدای این مذاکرات، مقامات زیادی در دولت آمریکا بودند که برای ناکام گذاشتن این توافقات تلاش کردند. مخالفان راهکار سیاسی و قطعنامه های شورای امنیت پیروز شدند.
وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: واشنگتن به تعهد اصلی خود مبنی بر تفکیک معارضان میانه رو از جبهه النصره پایبند نبود. با وجود اینکه آمریکا تصمیم گرفت همکاری خود را با روسیه در خصوص سوریه تعلیق کند، مسکو به تلاش های خود در روند حل و فصل بحران سوریه ادامه می دهد. وی در پایان عنوان کرد: معتقدیم که گروه بین المللی حمایت از سوریه باید در هدایت این تلاش ها نقش ایفا کند.
استقرار سامانه دفع موشکی برای حفاظت از اسد
این در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کردند، روسیه برای نخستین بار، به منظور حفاظت از «بشار اسد»، سامانه ضدموشکی پیشرفته در سوریه مستقر کرده است. بنا بر این گزارش، سه مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» از استقرار این سامانه پیشرفته خبر دادند.
فاکس نیوز اعلام کرد، این خبر پس از تعلیق همکاری‌های واشنگتن با مسکو در خصوص سوریه فاش شده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند، این سامانه تسلیحاتی جدید قابلیت مقابله با حملات موشکی کروز آمریکا در سوریه را دارد.
دو مقام آمریکایی تأکید کردند، اجزای تشکیل دهنده سامانه ضدموشکی و ضدهواپیمایی «گلادیاتور اس ای-۲۳» با بردی حدود ۱۵۰ مایل در تعطیلات پایان هفته گذشته وارد پایگاه دریایی روسیه در امتداد سواحل مدیترانه‌ای سوریه در شهر بندری طرطوس شده است.
بنا به اعلام یک مقام غربی که به ارزیابی های اطلاعاتی اخیر استناد می‌کرد، این نخستین بار است که روسیه سامانه ضدموشکی گلادیاتور اس ای-۲۳ را خارج از مرزهای خود مستقر کرده است. یکی از مقامات آمریکایی تأکید کرد، جامعه اطلاعاتی آمریکا در هفته‌های اخیر بر جابه‌جایی این سامانه در داخل روسیه نظارت داشته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: