دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
جان کری: امکان همکاری با مسکو هنوز هم فراهم است
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل و تنها یک روز پس از آنکه مذاکرات برای آتش بس در سوریه کامل متوقف شده، خاطرنشان و صراحتا بیان کرده که امکان همکاری با مسکو بر سر ماجرای سوریه هنوز هم فراهم است. جان کری ضمن سخنان خود، همچنان روسیه را متهم کرده پکه با پیوند زدن منافع خود به بشار اسد و چشم پوشی از خشونت های دولت سوریه، توان به دست دادن راه حل نهایی برای بحران و تعارض در این کشور را نیز ندارد.
وی ضمن فراخواندن روسیه و دولت سوریه به تضمین دسترسی کمک های بشر دوستانه به مناطق جنگ زده، گفته است: روسیه به خوبی می داند که برای پیاده کردن توافق آتش بس به شکلی عادلانه و منطقی به چه شرایطی نیاز است.
در همین حال، روز گذشته، سخنگوی کاخ کرملین اشاره کرد، به رغم بر هم خوردن مذاکرات بر سر آتش بس، روسیه همچنان به بهبود روابط با واشنگتن و همکاری با آمریکا بر سر موضوع سوریه علاقه مند و مشتاق است. دیمیتری پسکوف اشاره کرده است: ارتباط و تعامل ادامه دارد و ادامه خواهد داشت، زیرا این کار برای جلوگیری از هر گونه اتفاق خطرناک و ناخوشایند ضروری است. وی با درخواست از کانال های نظامی برای جلوگیری از برخورد و در هم آمیختگی عملیات نظامی تأکید کرد: متأسفانه این موضوعات و حاشیه ها، راه را برای عادی سازی روابط هموار نمی سازد.
سخنان جان کری در حالی است که بر هم خوردن برنامه مذاکرات برای آتش بس و همکاری نظامی در سوریه با روسیه، دولت اوباما را تحت فشار اساسی گذاشته است تا گام بعدی خود را برای حل معضل سوریه بردارد؛ اما نه کاخ سفید و نه هیچ یک از مقامات نظامی و ارشد دیگر ایالات متحده، برنامه مشخصی بعد از شکست مذاکرات ارائه نکرده اند.
جان کری اشاره کرد، ایالات متحده خواهان آن است که هواپیماهای جنگنده روسیه و سوریه از آسمان حلب خارج شوند. همچنین برخی دیگر از مقامات نظامی آمریکا راه حل دیگری را پیشنهاد داده اند مبنی بر حمله مستقیم هوایی آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور به نیروهای دولتی سوریه؛ هر چند به خوبی می دانند که این موضوع منجر به گسترش تعارض مستقیم با روسیه شده و امکان اجرایی کردن آن بعید به نظر می رسد.

ارنست: به نفعمان نیست به ارتش سوریه حمله کنیم

در این رابطه سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خبر احتمال دست زدن آمریکا به حمله نظامی در سوریه، گفت این به نفع واشنگتن نیست که به ارتش سوریه حمله کند چون احتمال واکنش روسیه وجود دارد. بر این اساس که مدیران آژانس‌های مختلف آمریکایی در زمینه‌های امنیتی و سیاست خارجه امروز (چهارشنبه) به منظور تهیه لیستی از راهکارهای ممکن برای تعامل با بحران سوریه و ارائه آن به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دور هم جمع خواهند شد.
این نشست در پی تعلیق مذاکرات آمریکا و روسیه در زمینه آتش بس برگزار خواهد شد. همین امر موجب شده تا برخی رسانه ها از احتمال حمله آمریکا به ارتش سوریه سخن بگویند اما «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت: پیامدهای تصمیم جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در عراق وجهه آمریکا را در جهان خدشه دار کرده و باراک اوباما قصد ندارد آن را در سوریه تکرار کند.
ارنست در ادامه گفت: به نفع آمریکا نیست که  ارتش سوریه را هدف قرار دهد و راهکارهای آمریکا بعد از تصمیم تعلیق هماهنگی با روسیه تقویت ماموریت استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه است.
این اظهارنظرها در حالی است که روزنامه واشنگتن پست پیشتر از بررسی‌های راهکار حملات هوایی علیه ارتش سوریه به ویژه در فرودگاه‌ها خبر داده بود تا به این ترتیب پروازهای جنگنده‌های این کشور را با مشکل رو به رو کند.
این روزنامه نوشت: مقامات امنیتی آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، سازمان سیا و ستاد مشترک ارتش آمریکا در کاخ سفید چهارشنبه گذشته تحت عنوان کمیسیون نمایندگان اجرای حملات نظامی محدود علیه نظام اسد را بررسی کردند تا آن را وادار کنند عملکرد خود را در زمینه اجرای آتش بس و به خصوص در زمینه عملیات در حلب تغییر دهد.

همه گزینه های آمریکا برای حل بحران سوریه

در حالی که مذاکرات بر سر حل بحران سوریه بین آمریکا و روسیه روز دوشنبه این هفته با چالش های فراوان پایان یافته است، مقامات آمریکایی اکنون از یک طیف گسترده از گزینه ها در رابطه با سوریه سخن می گویند؛ از جمله اعمال تحریم های بیشتر بر روسیه و همچنین تغذیه گروه های مورد حمایت آمریکا با تسلیحات مهلک بیشتر.
همچنین برخی سخن از اقدام برای حمله هوایی به نیروهای اسد گفته اند که با توجه به عواقب آن، بسیار بعید به نظر می رسد که دولت اوباما از آن حمایت کند. یکی دیگر از گزینه های مطرح برای سوریه از سوی آمریکایی ها نیز این است که به متحدان منطقه ای از جمله عربستان و ترکیه اجازه دهند تا معارضان و گروه های شورشی را با تسلیحات بیشتر تغذیه کنند.
آنچه اما به نظر می رسد این است که هنوز ایالات متحده پس از شکست مذاکرات به نتیجه مشخص در مورد اقدامات بعدی خود بر سر سوریه نرسیده و این موضوع با توجه به چراغ سبزی که همچنان روسیه به آمریکا نشان می دهد، احتمال ازسرگیری مذاکرات دو جانبه بین این دو کشور را افزایش می دهد.

حرکت ناوهای روسی به سمت مدیترانه

در همین حال رویترز امروز خبر داده است که دو ناوچه موشک انداز «سرپاخوف» و «زلیونی دال» از مقر خود در سواستوپل حرکت و به سمت دریای مدیترانه رهسپار شدند. این دو ناوچه به موشک های دور برد کروز مجهز هستند و برای تقویت نظامیان روسی حاضر در مدیترانه به این منطقه اعزام می شوند. به احتمال فراون این دو ناوچه امشب به محل مورد نظر می رسند.
اعزام این دوناچه موشک انداز به مدیترانه همزمان با تشدید تنش ها میان آمریکا و روسیه بر سر سوریه و اقدا مسکو در استقرار یک سامانه پیشرفته ضد موشکی در سوریه انجام می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: