پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
واکنش جهان به حمله وحشیانه جنگنده های ائتلاف عربستان به یمن
در حالی که شب گذشته جنگنده های ائتلاف عربستان با حملات خود یک مراسم عزاداری در صنعا پایتخت یمن را به خاک و خون کشیدند، واکنش های تند سران و رهبران مختلف در سراسر جهان و حتی حامیان این کشور در غرب، امروز سر خط خبرهای رسانه های مختلف در سراسر دنیا بوده است.
شاهدان عینی اعلام كردند كه سعودی‌ها در روز گذشته پس از حمله نخستین به این عزاداران، بار دوم نیز به آنها یورش بردند و مردم را هدف قرار دادند. منابع یمنی گفتند بیش از ۱۶۰ نفر در این حمله سعودی‌ها شهید و ۵۵۰ نفر زخمی شده‌اند. شبکه خبری المسیره با پخش تصاویری از حمله وحشیانه جنگنده‌های متجاوز سعودی به مراسم ترحیم پدر وزیر كشور یمن در سالن بزرگ شهر صنعا اعلام كرد آتش‌سوزی‌های ناشی از بمباران‌ها مانع رسیدن امدادگران و امدادرسانی به زخمی‌ها و مصدومان است و تعدادی از اجساد نیز بر اثر شدت آتش‌سوزی سوخته‌اند. همچنین در پی بمباران وحشیانه بازار الخمیس در منطقه مران واقع در استان صعده توسط سعود‌ی‌ها، هفت شهروند یمنی شهید و چهار نفر دیگر زخمی شدند. 
این اقدام سعودی‌ها یك روز پس از سالگرد جنایت سعودی‌ها در شهر سنبان واقع در ذمار كه منجر به شهادت ۴۰ شهروند حاضر در مراسم عروسی شد، صورت گرفت. 
این در حالی است که فرمانده ائتلاف سعودی احمد عسیری با رد حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به مراسم ختم در تالار بزرگ صنعا مدعی شد: ائتلاف ما از این گونه گزارش ها آگاه است و می توان علت های دیگری را برای انفجار در نظر داشت. وی افزود: تحقیق فوری از سوی نیروهای ائتلاف و با مشارکت کارشناسان آمریکایی که قبلا هم به ما کمک کرده اند در این باره انجام و نتایج نیز به محض پایان تحقیقات اعلام خواهد شد. 

پاسخ متفاوت ارتش یمن به عربستان

در همین حال سخنگوی ارتش یمن گفته است از این پس، واکنش نیروهای مسلح یمنی علیه تجاوزات عربستان سعودی متفاوت خواهد بود.
به گزارش المسیره، سرتیپ ستاد «شرف غالب لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به جنایت جدید عربستان گفت: واکنش ما بعد از حمله اخیر عربستان به مجلس ختم در صنعا دیگر مانند قبل نیست.
پیش از این "محمد عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به حمله جنگنده‌های سعودی به یک مراسم ختم در صنعا پایتخت یمن و کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی یمنی اعلام کرد پاسخی شایسته به این جنایت داده خواهد شد.
از سوی دیگر یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که در واکنش به حمله مرگبار به یک مجلس ترحیم در صنعا، این کشور "حمایت شدیدا کاهش یافته" خود از عربستان سعودی را "فورا" بازبینی می‌کند.
ند پرایس‌، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ساعاتی پس از حمله هوایی در صنعا مدعی شد که "ایالات متحده هر چند به عربستان سعودی برای دفاع از تمامیت ارضی خود کمک می‌کند، اما با این حال آمریکا همچنان به ابراز نگرانی جدی در مورد جنگ یمن و چگونگی روند آن ادامه خواهد داد."
پرایس اضافه کرد که همکاری امنیتی واشنگتن با ریاض به معنای "یک چک سفید امضا" نیست و آمریکا با توجه به حادثه اخیر در صنعا و دیگر حوادث مشابه که به تازگی رخ داده‌اند، "تصمیم گرفته تا همکاری‌های خود با عربستان سعودی را که حمایت از آنها در حال حاضر هم به شدت کاهش یافته، تحت بازبینی فوری قرار دهد".
جیمی مک‌گلدریک، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن گفته است که امدادگران از این حمله "شوکه و خشمگین" شده‌اند. او خواستار تحقیقات فوری در رابطه با حمله روز شنبه شده و تأکید کرد که جامعه جهانی باید برای تضمین محافظت از غیرنظامیان در یمن فشار بیشتری وارد کند.
استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی نیز خواستار تحقیقات فوری و "بی‌طرفانه" در مورد این حمله شده و گفت: «این حمله وحشتناک و فجیع بی‌اعتنایی مطلق نسبت به زندگی انسان‌ها را به نمایش گذاشت.»

بان کی مون خواهان پاسخ گویی مسببان شد

تهاجم وحشیانه جنگنده های ائتلاف سعودی به محل برگزاری مراسم عزاداری در صنعا – پایتخت یمن- انتقاد «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد را به دنبال داشت. وی در بیانیه ای که به همین منظور صادر شد، هرگونه حمله تعمدی به غیرنظامیان را غیر قابل پذیرش توصیف کرد و خواهان انجام تحقیقات عاجل و بی طرفانه پیرامون این مسئله شد. بان کی مون در عین حال از ضرورت پاسخگویی مسببین این حادثه در پیشگاه عدالت سخن گفت.
ابراز تاسف دبیرکل سازمان ملل از حمله دیروز شنبه جنگنده های سعودی به مواضع غیرنظامیان در صنعا در حالی ایراد می شود که وی پیشتر به بهانه امکان قطع کمک های مالی ریاض به برنامه های بشر دوستانه سازمان ملل، با بستن چشم خود به روی جنایات آل سعود، نام این کشور را از لیست رژیم های کودک کش حذف کرد.

وزیر دفاع ایران: حکام آل سعود جنایت کار جنگی هستند

وزیر دفاع کشورمان در واکنش به این حمله وحشیانه از حکام آل سعود به عنوان جنایتکار جنگی یاد کرد و بر محاکمه و مجازات سریع آنان تأکید کرد. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به جنایت روز گذشته رژیم آل سعود در بمباران مراسم عزاداری مردم مظلوم یمن اظهار داشت: رژیم متأصب، مغرور و متجاوز آل سعود در تداوم اقدامات وحشیانه خود علیه مردم مظلوم و بی دفاع یمن مرتکب جنایت غیر قابل بخششی شده‌اند و این اقدام نباید توسط دولت‌ها و ملت‌های جهان بی‌پاسخ بماند و هرکسی در مقابل این اقدام وحشیانه سکوت کند در جنایت رژیم آل سعود شریک است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: