سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا
دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که اظهارات زننده «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه،  درباره زنان بر تمام مناظره سایه افکنده بود.
۹۰ دقیقه زمان مناظره، صحنه رویارویی و پاسخگویی دو نامزد در مورد اتهامات و افشاگری های مالی و اخلاقی یکدیگر بود. مناظره نامزدان انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا در ساعت ۴:۳۰ دقیقه دوشنبه ۱۹ مهر (به وقت تهران) آغاز و در ساعت ۶ بامداد پایان یافت.
انتشار فایل مصاحبه نامزد جنجالی جمهوریخواه و افشای اطلاعات جدید ویکی لیکس علیه نامزد حزب دموکرات، سبب شد، بخشی از سوالات و مواضع ترامپ علیه کلینتون، به این موضوع اختصاص یابد. «مارتا رَداتس» گزارشگر شبکه ای بی سی و «اندرسون کوپر» مجری شبکه سی ان ان، اجرای این مناظره را در دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئیس ایالت میسوری برعهده داشتند. این مجریان بیشتر ترامپ را هدف سوالات خود قرار دادند.
در طول ۹۰ دقیقه مناظره ترامپ و کلینتون یکدیگر را دروغگو، غیرقابل اعتماد و نالایق برای تصدی پست ریاست جمهوری خواندند. قرار بود ۳۰ سوال از نامزدها مطرح شود که هر یک دو دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند و برای هر سوال یک دقیقه نیز به مجریان فرصت داده شده بود. برنامه سوالات به دلیل پاسخ های طولانی نامزدها آنگونه که مطرح شده بود پیش نرفت و در مجموع بیش از ۱۰ سوال از نامزدها مطرح شد.
اما «پولیتیکو» در تحلیل خود از این مناظره آن را زشت ترین مناظره تاریخ آمریکا دانسته و می نویسد: در طول ۹۰ دقیقه مناظره ترامپ و کلینتون یکدیگر را دروغگو، غیرقابل اعتماد و نالایق برای تصدی پست ریاست جمهوری خواندند و آن قدر که درباره شخصیت یکدیگر حرف زدند، راجع به تفاوت سیاست های خود سخن نگفتند. این مناظره تقریبا سخنرانی های بی وقفه ای پر از کلمات زننده و سراسر رذالت بود که در برابر عده بسیار زیادی از رای دهندگانی برگزار شد که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای بدهند.
روزنامه ایندیپندنت امروز دوشنبه گزارش داد که دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با ۱۷ میلیون توئیت، در این شبکه اجتماعی تاریخ ساز شد.
بیشترین توئیتها مربوط به زمانی بود که ترامپ اعلام کرد سیاست او در ارتباط با سوریه با معاونش مایک پنس تفاوت دارد. دیگر لحظات پرتوئیت این مناظره، مربوط به زمانی بود که ترامپ خود را آقا (جنتلمن) خواند و قول زندانی کردن هیلاری کلینتون را داد. در طول این مناظره ۲۵ هزار کاربر توئیتر به جمع مشترکین (فالوئر) حساب کلینتون اضافه شدند و دونالد ترامپ نیز از این مجال ۱۶ هزار مشترک دیگر دشت کرد.
توئیت «مصطفی بیومی» ۵۰ هزار بار و بیش از همه توئیتها دست به دست (ری توئیت) شد. وی نوشت: 'من یک مسلمانم و گزارش می کنم که دیوانه ای در ایالت میسوری زنی را روی صحنه تهدید می کند. اما «آنی کالبرت» (Annie Colbert) در یاداشتی برای یاهو نیوز با اشاره به توئیت مصطفی بیومی نوشت: یک توئیت مناظره امشب را خلاصه کرد.
مایک پنس معاون ترامپ در توئیتی بابت عملکردش در مناظره دوم تبریک گفت و خطاب به او نوشت: این پیروزی بزرگ در مناظره را تبریک می گویم و افتخار می کنم که در کنار شما قرار دارم. «نایجل فاریج»از حامیان برگزیت و رهبر سابق حزب استقلال انگلیس که به تازگی به جمع هواداران ترامپ پیوسته، ترامپ را در مناظره امروز یک گوریل خواند که بر کلینتون چیره شد.

نظر سنجی ها چه می گویند؟

نتیجه نظرسنجی های منتشر شده در رسانه های آمریکایی به گونه ای است که نشان می دهد هر رسانه بر اساس رویکرد خود در خصوص جمهوریخواهان و دموکرات ها اقدام به انتشار  نتایج کرده به گونه ای که «هیلاری کلینتون» اغلب در رسانه های منتسب به دموکرات ها به عنوان فرد پیروز معرفی شده و «دونالد ترامپ» در رسانه های منتسب به حزب جمهوریخواه.
بر همین اساس نتایج نظرسنجی شبکه خبری سی ان ان حاکی از پیروزی ۵۷ درصدی کلینتون در این مناظره است. ۳۴ درصد از مخاطبان این مناظره ترامپ را برنده دانسته اند. همچنین ۶۳ درصد از تماشاگران این مناظره اعلام کردند که ترامپ نسبت به انتظار آنان در قیاس با مناظره گذشته عملکرد بهتری داشته است. این درحالی است که ۳۹ درصد از تماشاگران عملکرد کلینتون را بهتر و قابل قبول تر از حد انتظار دانستند.
سایت هیل در انعکاس نظرسنجی یوگاورنمنت کلینتون را به نسبت ۴۷ بر ۴۲ درصد پیروز معرفی کرد. ضمنا ۵۷ درصد از تماشاگران رفتار و گفتار کلینتون را در این مناظره بیش از ترامپ (۳۱ درصد) برای ریاست جمهوری مناسب ارزیابی کردند.
فاکس نیوز نیز اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی خود در این رابطه کرده و به اعتقاد ۵۳.۲۷ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی آن ترامپ پیروز دومین مناظره انتخاباتی بوده است. بر همین اساس ۴۶.۷۳ درصد از افراد شرکت کنننده در نظرسنجی فاکس نیوز کلینتون را به عنوان فرد پیروز معرفی کرده اند. وب سایت «نیوجرسی» (nj.com) به نسبت ۶۰ به ۳۵ ترامپ را پیروز مناظره صبح امروز معرفی کرده است. سایت ورایتی نیز به نسبت ۵۸ به ۴۲ ترامپ را پیروز دانسته است.
اما عجیب ترین نتیجه مربوط به DRUDGE REPORT است که با نتیجه باور نکردنی ۸۹.۳۸ درصد در برابر ۱۰.۶۲ ترامپ را به عنوان فرد پیروز مناظره دوم معرفی کرده است. شرکت کنندگان در نظرسنجی MEDIA ITE نیز به نسبت ۵۲.۳۶ به ۴۷.۶۴ دونالد ترامپ را فرد پیروز مناظره معرفی کرده اند. اما از نظر مخاطبان سایت Heavy کلینتون با ۵۶.۷۳ درصد رای در برابر ۴۱.۷۵ درصد رای ترامپ، برنده مناظره بوده است. شبکه سی ان بی سی نیز اعلام کرد ترامپ ۶۱ درصد در برابر ۳۹ درصد کلینتون برنده مناظره دوم بوده است. نشریه «فورچون» نیز ۵۵ درصد ترامپ را در برابر ۴۵ درصد کلینتون پیروز می داند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: