شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
عملیات آزادسازی موصل عراق از اشغال داعش آغاز شد
نیروهای عراقی از نیمه شب گذشته و از آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون موفق شدند چندین روستا را از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کنند و این در حالی است که پیشروی برق‌آسای نیروهای عراقی همچنان ادامه داد. بر اساس گزارش «روسیا الیوم»، پیشروی برق‌آسای نیروهای عراقی به سمت شهر موصل از چندین محور ادامه دارد. بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش عراق عملیات خود را از پایگاه القیاره آغاز کردند و از محور جنوبی به سمت منطقه الشوره پیشروی کردند. این منطقه مهم‌ترین و اصلی‌ترین خط دفاعی عناصر داعش در جنوب موصل به شمار می‌رود. 

نیروهای عراقی ۵ روستای «إبراهیم الخلیل»، «العدلة»، «کان حرامی»، «عباس رجب» و «جدیدة»، در محور الکویر در شرق موصل را از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کردند و پیشروی آن‌ها به سمت روستای بلاوات ادامه دارد. این در حالی است که ۵ نیروی پیشمرگه کرد در درگیری با گروه تروریستی داعش در منطقه الخازر در شمال موصل کشته شدند. یک منبع امنیتی نیز گفت که نیروهای پیشمرگه موفق شدند ۸ روستا در منطقه الخازر را از چنگ داعش آزاد کنند که این روستا‌ها عبارتند از «باصخره» و «ترجله» و «بازکرتان» و «شیخ أمیر» و «بدنه الکبرى» و «بدنه الصغرى» و «کبرلی» و «شاقولی». همزمان جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی مواضع داعش را در این مناطق بمباران کردند. 

پایگاه خبری «رووداو» نیز گزارش داد که نیروهای پیشمرگه از سه محور به مواضع داعش حمله کردند و موفق شدند به چهارراه شهرستان الحمدانیه برسانند. این در حالی است که در پی به آتش کشیدن چاه‌های نفت توسط داعش، آسمان این شهر را دود فرا گرفته است. از سوی دیگر، فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی تأکید کرد که عملیات زمینی این نیرو‌ها هنوز انجام نشده و عملیات آن‌ها تاکنون صرفا به حملات توپخانه‌ای و موشکی دقیق به منظور حمایت از نیروهای امنیتی منحصر شده است. 

حمله به موصل واقع در شمال عراق بزرگ‌ترین عملیات نظامی نیروهای عراقی از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون به شمار می‌رود و واشنگتن پیش‌بینی کرده است که داعش شکست بخورد. موصل بزرگترین شهری است که گروه تروریستی داعش آن را در اشغال خود دارد و این شهر که حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر جمعیت دارد، آخرین پایگاه اصلی این گروه تروریستی در عراق به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، برآورد‌ها از مشارکت حدود ۳۰ هزار سرباز ارتش عراق، نیروهای پیشمرگه کرد، نیروهای داوطلب عشایری برای بیرون راندن حدود ۴ الی ۸ هزار تروریست داعشی حکایت دارد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد امروز ــ دوشنبه ــ از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال گروه داعش خبر داد. حیدر العبادی در سخنانی تلویزیونی گفت: «زمان پیروزی فرا رسید و عملیات آزادسازی موصل آغاز شد». نخست‌وزیر عراق روز گذشته از نزدیکی زمان آزادسازی شهر موصل از چنگ گروه تروریستی داعش خبر داده بود. 

در خبری دیگر از عملیات موصل، رئیس اقلیم کردستان عراق از وارد آمدن خسارات سنگین به گروه تروریستی داعش در مرحله اول عملیات آزادسازی موصل خبر داد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین گفت که این اقلیم در خصوص نبرد موصل کاملاً با دولت مرکزی در بغداد هماهنگ است. وی در نشستی خبری که آن را در منطقه الخازر در نزدیکی موصل برگزار کرده بود، گفت: «مرحله اول عملیات مشترک برای آزادسازی موصل امروز آغاز شد». بارزانی ابراز امیدواری کرد که این عملیات، گروه تروریستی داعش را از بین ببرد. وی تأکید کرد که نیروهای دولتی عراق و نیروهای پیشمرگه خسارات سنگینی به گروه تروریستی داعش وارد کردند و در مرحله اول این عملیات ۲۰۰ کیلومتر مربع از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد شد. رئیس اقلیم کردستان بر اهمیت همسو بودن عملیات نظامی با برنامه‌های سیاسی تأکید کرد. 

همزمان، فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق تأکید کرد که آزادسازی شهر موصل و همه مناطق عراق از چنگ گروه تروریستی داعش قریب‌الوقوع و شکست آن حتمی است. رئیس‌جمهور عراق در بیانیه‌ای رسمی خواستار حمایت از نیروهای مسلح این کشور شد و از انسجام سرنوشت‌ساز و تاریخی و خیره کننده بین همه یگان‌های نیروهای مسلح از جمله ارتش، پلیس فدرال، نیروهای پیشمرگه، نیروهای الحشد الشعبی و تمام اهالی استان نینوا و عشایر این استان که با شجاعتی منحصر به فرد در عملیات آزادسازی موصل شرکت کرده‌اند، تمجید و قدردانی کرد. معصوم با بیان اینکه فروپاشی تروریست‌های داعشی حتمی و بسیار نزدیک است، از همبستگی جامعه بین‌المللی با ارتش عراق در مقاومت قهرمانانه در برابر باندهای تروریستی تمجید کرد. رئیس‌جمهور عراق بر دادن اولویت بسیار بالا به حفظ جان غیرنظامیان در موصل و حومه آن و ارائه انواع حمایت و تسهیلات برای پذیرایی و کمک به آوارگان تأکید کرد.

گفتنی است در این میان، سازمان پناهندگان ملل متحد روز گذشته و در آستانه حمله نیروهای ارتش عراق برای آزاد سازی شهر موصل از دست نیروهای تروریستی داعش اعلام کرد ممکن است حدود ۱۰۰هزار عراقی از موصل به سوریه و ترکیه فرار کرده باشند. کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان طی درخواستی خواهان دریافت مبلغ ۶۱ میلیون دلار برای تامین چادر، کمپ، لوازم زمستانی و اجاق گاز برای آوارگان عراقی و کشورهای همجوار آن شد. سازمان پناهندگان ملل متحد نگران درگیری نیروهای عراقی در شهر موصل است و احتمال می‌دهد حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم این کشور به کشورهای همجوار عراق مانند سوریه و ترکیه فرار کرده باشند. این سازمان آمادگی خود برای کمک به ۹۰هزار پناهجوی عراقی در سوریه را اعلام کرد.

گروه تروریستی داعش سحرگاه روز بیستم خرداد (۱۰ ژوئن) سال ۱۳۹۳ به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در ۴۰۰ کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد. موصل بزرگ‌ترین شهری است که گروه تروریستی داعش آن را در اشغال خود دارد و این شهر آخرین پایگاه اصلی این گروه در عراق به شمار می‌رود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: