چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵
اسناد جدید «ویکی لیکس» درباره دیدگاه کلینتون نسبت به ایران
سایت افشاگر «ویکی لیکس» بار دیگر اقدام به انتشار اسنادی کرده که این بار، بخش عمده آن‌ها به هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص دارد. بر اساس این اسناد، وزیر خارجه پیشین آمریکا در حالی که از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت کرده، به توانایی ایران برای حمله به آمریکا از طریق آمریکای شمالی و آمریکای لاتین اذعان کرده است. اسناد ویکی لیکس درباره سخنرانی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پشت درهای بسته در موسسه مالی گلدمن ساش نشان می‌دهد که کلینتون در عین حالی که از حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به تأسیسات اتمی ایران حمایت کرده، اذعان نموده است که ایران قادر است از طریق ماموران سپاه پاسداران و سایر نیروهای نیابتی خود در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین به ایالات متحده حمله کند. وی در ادامه گفته است: «حتی بدون برنامه هسته‌ای نیز حضور ایران، سپاه پاسداران، و نیروهای نیابتی آن می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد». 

ویکی لیکس به تازگی اسنادی را درباره سخنرانی کلینتون در موسسه مالی گلدمن ساکس در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرده است. کلینتون به خاطر این سخنرانی ۶۷۵ هزار دلار دریافت کرده است. کلینتون از تمایل خود برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران به‌عنوان یک گزینه با هدف جلوگیری از تولید تسلیحات اتمی توسط تهران در سخنرانی ۴ ژوئن ۲۰۱۳ میلادی خبر داده است. وی در سخنرانی دیگری در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ نیز به تهدید ناشی از سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن علیه آمریکا سخن گفته است. کلینتون هشدار داده است که در صورت اقدام نظامی علیه ایران، این مساله تبعاتی از سوی سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن برای ایالات متحده در پی خواهد داشت.

افزون بر این، در موردی دیگر، تازه‌ترین اسناد فاش شده از سوی ویکی لیکس نشان می‌دهد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین این کشور بر سر مسائل ایران دچار اختلاف نظر بوده‌اند. اسناد تازه‌ای که از سوی ویکی لیکس فاش شده نشان می‌دهد که یک ماه پس از گفت‌و‌گوی تلفنی اوباما و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا به طور خصوصی مدعی شده است که روحانی تنها به این خاطر در انتخابات ایران به پیروزی رسیده است که رهبر ایران و سپاه پاسداران چنین اجازه‌ای را داده‌اند. اسناد ویکی لیکس حاکی از آن است که کلینتون ۲۸ اکتبر ۲۰۱۳ در سخنانی در صندوق متحد یهود در شیکاگو مدعی شده است: «بر این باورم که روحانی از سوی ۲ منبع مهم قدرت در ایران اجازه انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور را پیدا کرده است، رهبر و روحانیون و سپاه پاسداران... به این دلیل که تحریم‌ها تاثیر مخرب کاملی بر اقتصاد ایران داشته است». وی در ادامه مدعی شده است: «فکر نمی‌کنم کسی نسبت به انگیزه‌های رهبری ایران توهم داشته باشد. چیزی که آن‌ها واقعا می‌خواهند انجام دهند، دستیابی به کاهش تحریم‌ها است.» 

به نوشته بلومبرگ، اظهارات خصوصی کلینتون درباره روحانی با تلاش دولت اوباما برای به تصویر کشیدن روحانی به عنوان یک نیروی سیاسی میانه رو در برابر تندرو‌ها، در تناقض قرار دارد. به عنوان مثال وزارت خزانه داری آمریکا پس از انتخاب روحانی، روند قراردادن شرکت‌های صوری ایرانی در فهرست سیاه را متوقف کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز اوباما با طرح کنگره برای افزایش نظارت بر ویزای کسانی که قصد سفر به آمریکا را دارند و قبلا در ایران بوده‌اند، مخالفت کرد. بلومبرگ معتقد است رویکرد دولت اوباما این بود که تصور می‌کرد روحانی می‌تواند موجب تغییرات دموکراتیک در ایران شود ولی کلینتون ظاهرا دیدگاه واقع‌بینانه‌تری داشته است. کلینتون در سخنرانی شیکاگو، روحانی را به تلاش برای جلب نظر غرب متهم کرده و این طور استدلال کرده است که مذاکرات آمریکا به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت به جامعه بین‌المللی خوب بوده ولی هرگز راهی برای نفوذ در سیاست داخلی ایران نبوده است.

افزون بر این، باید اشاره کرد که این سخنان کلینتون به واقع بیانگر دیدگاه‌های توهمی وی در رابطه با ایران و ناشی از شناخت ناکافی وی در مورد روندهای سیاسی و تحولات درونی ایران است. پیش از این نیز اسناد ویکی لیکس به خوبی دیدگاه‌های هیلاری کلینتون درباره توافق هسته‌ای با ایران را نشان داده بود. همچنین بدبینی و توهم هیلاری کلینتون درباره روحانی، بیشتر بیانگر اختلاف شدیدی میان تفکرات وی و تفکرات باراک اوباما و دولت وی و تلاش‌های آن‌ها برای به تصویر کشیدن روحانی به عنوان یک نیروی سیاسی معتدل در ایران است. برای مثال بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی وزارت خزانه داری آمریکا روند تحریم و اضافه کردن نام افرادی که برای دور زدن تحریم‌های ایران تلاش می‌کردند، به لیست سیاه را متوقف ساخت. همچنین در سال ۲۰۱۵ دولت اوباما با طرح کنگره برای بازرسی و بازجویی مضاعف از توریست‌هایی که پیش از این سفری به ایران داشته‌اند، مخالفت کرد و استدلال وی آن بود که این طرح منجر به تضعیف نیروهای معتدل در ایران می‌شود. 

این دیدگاه توهمی کلینتون چنانچه گفته شد، تنها محدود به موضوعات و مسائل سیاسی داخل ایران نیز نمی‌شود و در رابطه با وضعیت سیاست خارجی ـ که خود وی زمانی مسئولیت مدیریت آن را در کاخ سفید بر عهده داشت ـ هم صادق است. برای مثال آخرین اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس، نشان دهنده بدبینی مضاعف کلینتون به برنامه هسته‌ای ایران و نزدیکی بیش از حد وی به رژیم اسرائیل است. در ایمیل رد و بدل شده بین استوارت آیزنشتات، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه در دوره بیل کلینتون و مشاور ارشد امنیت ملی هیلاری کلینتون جیک سولیوان، آیزنشتات اعتراف کرده که مقامات اسرائیلی به وی گفته‌اند، نخست وزیر اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) روابط بسیار خوبی با هیلاری کلینتون دارد و کار کردن با وی بسیار راحت است و همچنین وی به شکل غریزی بیش از کاخ سفید به همکاری با اسرائیل تمایل دارد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: