شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اظهارنظر اخیر یکی از مداحان درباره امام حسین (ع)، گفت: این مداح اشتباهی کرده و سخنی گفته که باید جبران شود، اما نباید به جایگاه وی حمله کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی خاطرنشان کرد: همانطوری که روحانیون وظیفه بزرگی بر دوش دارند تا مردم را در مجالس و منابر با فرهنگ دینی آشنا سازند و تربیت دینی را در سطح جامعه شکل داده و منتقل کنند، مداحان محترم هم چنین وظیفه ای دارند و باید گفت مداحان هنرمندان دینی هستند؛ لذا نباید جامعه مداحان را تضعیف کرد. برخی که اراده‌های دیگری دارند و به دنبال مقاصد دیگری هستند با تمسک به بعضی ضعف ها و اشتباهات برخی از آنان با جامعه مداحان حمله می کنند و این از اشتباهات بزرگی است که مرتکب می شوند.
صادقی افزود: این سخنان دو جنبه دارد و اگر یکی شنیده شود و دیگری مغفول ماند مخاطب را با قضاوت اشتباه روبرو می کند. جنبه اول آنکه نبایستی اجازه داد جامعه مداحان تضعیف شود، اما جنبه دوم آنکه خود مداحان باید مراقبت کنند اشتباه نکرده و در صورت بروز باید تذکر داد که این امر را جبران کنند. مثلا اخیرا شنیده شد مداحی محترم، باسابقه و انقلابی در رسانه ملی سخنی بر زبان آورده است در پاسخ به این سوال که چرا در مجالس ناسزا گویی می‌کنید؟ وی در جواب گفته است زیرا به امام حسین(ع)  اقتدا می‌کنیم. نستجیر بالله آیا امام حسین (ع) نیز فحش می‌داد؟
وی افزود: باید همینجا گفت این مداح محترم اشتباهی کرده  و سخنی گفته که باید جبران نمود؛ اما نباید به جایگاه وی حمله کرده و وجهه او را خرد کنید. برچسب های مختلفی نظیر بی سوادی، به راه انداختن امپراطوری و ... به وی بزنیم؟ این کار غلط است، اما باید فوراَ تذکر داد این سخن غلطی است و از وی بخواهیم اشتباه بزرگی را که مرتکب شده جبران کند. استنباط از رفتار امام معصوم (ع) کار مجتهدان است و شما نباید به استناد رفتاری که برای شما متشابه است و وجه آن را نمی دانید، برداشت غلطی داشته و با استناد به رفتار امام حکم دهید که ناسزاگویی و فحاشی جایز است! 
صادقی ادامه داد: پس لطفا آقای مداح محترم شما دقت کنید و چقدر خوب است که فرد مراقب جایگاه خودش باشد. وظیفه شما این است که با هنرمندی شور و شوق حسینی را به‌ پا کنی و چقدر ارزشمند است و ما تحسین می‌کنیم رفتار مداحان محترم را و نیز ایشان را که خدمات زیادی در طول این سالیان دراز داشته اند و از ایشان تقدیر می کنیم و برادرانه می گوییم این کار شما اشتباه است و جبران کنید.
معاون قوه قضاییه با اظهار ناراحتی از هجمه به جامعه مداحان گفت: نباید یک رفتار غلط را با رفتار غلط دیگری مقابله کنیم؛ نظیر آنکه به وی برچسب بزنیم، او را تخطئه مطلق کنیم و باید گفت دو طرفی که در رسانه ها جنجال به پا کرده اند مرتکب افراط شده اند، چه آنهایی که حمله می برند می گویند امپراطوری راه انداخته اند و چه آنهایی که دفاع بی حساب و کتاب می کنند، اعتدال یعنی عقلانیت را داشته باشید و با احساسات مطلق عمل نکنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: