شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
سوژه روز
با نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر موضوع برگزاری انتخابات الکترونیک مطرح شده است. موضوعی که در انتخابات گذشته نیز محل اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور بود. 
قائم مقام وزیر کشور در این خصوص اظهار کرد: وزارت کشور مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیکی را فراهم کرد و این امکان وجود دارد که یک سوم آرای ماخوذه در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا را به صورت الکترونیکی جمع‌آوری و شمارش کند.
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به بندی از سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبری ابلاغ شد در مورد استفاده از فناوری‌های نوین در انتخابات، تصریح کرد: ما از  ۲۵ فرآیندی که در انتخابات وجود دارد ۲۳ فرآیند را به صورت ماشینی و الکترونیکی انجام می‌دهیم و تنها رای‌گیری و شمارش به صورت دستی انجام می‌شود و در انتخابات مجلس نهم در ۱۵ حوزه انتخاباتی در سطح کشور به صورت آزمایشی دو فرآیند باقیمانده به صورت الکترونیکی انجام شد و شورای نگهبان نیز این فرآیند را تایید کرد.
مقیمی ادامه داد: در انتخابات مجلس دهم برای یک سوم از آرای ماخوذه سخت‌افزارهای مورد نیاز را برای انتخابات الکترونیکی تامین کردیم و نرم‌افزارهای لازم را نیز تهیه نمودیم اما شورای نگهبان نتوانست با توجه به بررسی‌هایی که انجام داد به صورت کامل مکانیزم برگزاری انتخابات الکترونیک را بررسی و تایید کند لذا نیاز به زمان بیشتری بود و الان نیز این موضوع در حال بررسی و پیگیری است که اگر ان‌شاءالله شورای نگهبان تایید کند بخشی از انتخابات ریاست جمهوری به شکل الکترونیکی برگزار شود و در مورد انتخابات شوراها نیز باید مجلس اعلام نظر کند.
وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در تمامی حوزه‌ها و به طور کامل متضمن هزینه بالایی است که باید برای آن تخصیص یابد و فعلا اخذ یک سوم کل آرا به صورت الکترونیکی فراهم است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: