شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که طبق سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، نظارت این شورا به پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان نیز تسری یافته و در تمام طول دوران نمایندگی، استمرار خواهد داشت.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکی از اختلافات بین هیات‌های اجرایی و نظارت در رابطه با شرایط اولیه حداقلی ثبت نام بود. در هیات‌های اجرایی، مدارک تحصیلی و سن مورد توجه بود و مابقی موارد نادیده گرفته می‌شد و حتی در مواردی هم آن مدارک تحصیلی به خوبی دیده نمی‌شد. لازم است هیات‌های اجرایی در این‌باره دقت بیشتری را داشته باشند که شرط سن و مدرک تحصیلی به خوبی لحاظ شود و دیگر شرایط مورد توجه قرار گیرد که بعد برای هیات نظارت بیاید که در سیاست‌های کلی انتخابات در یکی دو بند این امر مورد توجه قرار گرفته است. ضرورت دارد ما شرایط مشخصی را اعلام کنیم که در زمان ثبت‌نام این شرایط به خوبی رعایت شود تا اختلاف چندانی بین هیات اجرایی و هیات نظارت به وجود نیاید.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا در گذشته علت رد صلاحیت افراد به آنها ابلاغ می‌شده یا خیر؟"، تصریح کرد: داوطلبانی که صلاحیت آنان تایید نمی‌شد، طی نامه‌ای به وزارت کشور و فرمانداری آن منطقه ابلاغ می‌شد و فرمانداری آنجا به فرد ابلاغ می‌کرد که نظر شورای نگهبان براساس فلان ماده یا فلان بند این‌چنین است که البته الزامی وجود نداشت که ما به صورت مکتوب این مستندات را اعلام کنیم ولی در این سیاست‌ها مقرر شده که ما باید این موارد را به صورت مکتوب اعلام کنیم. مراجع چهارگانه در انتخابات باید به ما کمک کنند و اگر دلایل یا مستنداتی وجود داشته باشد برای ما بفرستند.
کدخدایی در ادامه در خصوص عدم مداخله نظامیان در بحث انتخابات خاطرنشان کرد: ما در قانون فعلی انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری نیز منع مداخله نظامیان در انتخابات را داریم. در مجموع صحبت‌هایی در این‌باره در بخش‌های مختلف می‌شد و برخی افراد نیروهای نظامی را متهم می‌کردند یا اینکه مثلا می‌گفتند فلان دستگاه معتقد است نظامیان در انتخابات دخالت کردند. این سیاست‌های کلی این امر را در بند ۱۶ مورد تاکید قرار داده و به صورت جامع و کامل بر منع مداخله نظامیان در انتخابات تاکید کرده است. بند ۱۶ دربرگیرنده همه‌جانبه عدم دخالت بخش‌های مختلف لشکری و کشوری در انتخابات است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: مخصوصا در انتخابات مجلس باید دید که افرادی که انتخاب می‌شوند آیا شرایط را صرفا برای ورود دارند یا شرایط را برای دوره چهار ساله هم باید داشته باشند؟ براساس نظارت استصوابی شورای نگهبان، شورا این نظارت را در دوره چهار ساله فرد دارد ولی آنچه که اجرا می‌شد این بود که اختیارات شورای نگهبان تا زمان تصویب اعتبارنامه منتخین بود اما هم‌اکنون در بند ۱۳ امر جامعی در نظر گرفته شده است و بر لزوم نظارت بر انجام وظیفه نمایندگان تاکید شده که در قوانین انتخاباتی به این موارد اشاره نشده بود ولی بند ۱۳ سیاست‌های کلی به این امر تاکید کرده و ضرورت استمرار نظارت بر شرایط و حسن اجرای وظایف نمایندگان در این بند ذکر شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: