يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۰
ترامپ نتیجه انتخابات آمریکا را خواهد پذیرفت؟
با نزدیک شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بحث‌ها درباره نتایج این انتخابات و همچنین پیامدهای آن بر عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا تشدید شده است. در این میان، تأکیدات مکرر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان بر عدم پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست، معادلات انتخاباتی را پیچیده کرده است. در همین راستا، «سی ان ان» با انتشار مطلبی اشاره کرده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی در روز ۸ نوامبر برگزار خواهد شد که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ قصد دارد برای اولین بار مشی جدیدی را در سیاست داخلی آمریکا اجرا نماید و به‌گفته خودش، در صورت شکست در انتخابات، پذیرش نتیجه مهم‌ترین رویداد سیاسی سال جهان را به‌حالت «تعلیق» درآورد.

نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا طی سخنرانی‌های خود قبل، در حین آن و حتی پس از مناظره سوم انتخاباتی با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، مرتباً به این موضوع اشاره کرده است اگر در این انتخابات به پیروزی نرسد، تصمیم ندارد شکست خود به کلینتون را بپذیرد. ترامپ در پاسخ به کریس والاس، مجری مناظره سوم خود با کلینتون که از او پرسیده بود «در صورت شکست در انتخابات نتیجه آن را کاملاً می‌پذیرید؟» گفت: «این موضوع را به‌وقت خودش بررسی خواهم کرد». والاس چندین بار سؤال خود را مطرح کرد و به انتقال صلح‌آمیز قدرت از دولتی به دولتی دیگر و با پذیرش حزبی که در انتخابات شکست خورده است اشاره کرد؛ اما ترامپ پاسخ خود را تکرار کرد و این عبارت را نیز بدان افزود: «من فعلاً شما را در حالت تعلیق نگه می‌دارم».

ریک هاسن، استاد دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه گفت: «ترامپ با اظهار نظر خود در مورد عدم پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست، هم یکی از ستون‌های اصلی جامعه آمریکا را تضعیف کرد و هم تأثیر حذف شدن خود از بافت سیاسی آمریکا را افزایش داد». هاسن مدعی شد: «ترامپ در بد‌ترین حالت می‌تواند هوادارانش را ترغیب کند تا به خیابان‌ها بریزند و احتمالاً وارد بازی‌های خشونت‌آمیز شوند. احتمال دیگر نیز این است که او و هوادارانش تظاهرات اعتراضی برپا کنند و مشروعیت پیروزی کلینتون را زیر سؤال ببرند و در ‌‌نهایت عرصه را برای ادامه اقدامات جدید کلینتون با دولت جدیدش سخت‌تر کنند». البته راه‌های قانونی برای اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات وجود دارد که یکی از آن‌ها شمارش دقیق‌تر و سخت‌تر آراست. ۴۳ ایالت آمریکا این اجازه را به نامزد شکست‌خورده داده‌اند تا درخواست و یا اعتراض خود را به نتیجه انتخابات اعلام کند. در سال ۲۰۰۰ نیز به‌دلیل اعتراض جمهوری‌خواهان، آرای ایالت فلوریدا مجدداً شمرده شد.

طی یک فرایند بسیار طولانی و عجیب، امیدهای ترامپ در دستان جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا قرار گرفته است. شکست ترامپ برابر است با شورش‌های خیابانی در سراسر آمریکا. پل رایانِ جمهوری‌خواه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اولین کسی بود که به ترامپ پیشنهاد کرد تا شکست خود را پس از انتخابات بپذیرد، نظر او مطمئناً تعیین کننده نظر «می‌چ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکاست. در ‌‌نهایت نظر این دو نفر مشخص خواهد کرد که هواداران ترامپ در صورت شکست به خیابان‌ها می‌آیند یا خیر. رئیس جمهور آمریکا در ‌‌نهایت توسط مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به‌صورت رسمی تأیید می‌شود. نتیجه آرای انتخاباتی طبق رسوم قدیمی آمریکا در اوائل ماه ژانویه تقدیم کنگره و رسماً توسط رئیس مجلس سنا امضا می‌شود. احتمالاً تکلیف ترامپ تا آن موقع مشخص خواهد شد اما اگر این گونه نشد و این داستان به سال بعد کشیده شد بعید است آن چیزی که ترامپ می‌گوید و می‌خواهد به وقوع بپیوندد.

در خبری دیگر در همین زمینه، مدیر کارزار انتخاباتی نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا گفته است قبول دارد که از کلینتون عقب هستند اما ناامید نمی‌شوند. کلی‌ان کانوی مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ گفت: «ما عقب هستیم. کلینتون برتری‌هایی دارد. اما مایوس نمی‌شویم. می‌دانیم که می‌توانیم برنده انتخابات شویم». ترامپ که همواره با اعتماد زیاد درباره آینده‌اش در انتخابات حرف می‌زند روز جمعه در اظهار نظری نادر احتمال شکست را مطرح کرده بود. نظرسنجی‌های تازه حاکیست که خانم کلینتون در سطح ملی و در مجموع ایالت‌هایی که در انتخابات سرنوشت ساز خواهند بود فاصله قابل توجهی از رقیب دارد. ستاد مبارزات خانم کلینتون پیش بینی کرده که این از نظر مشارکت «بزرگ‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا باشد». نظرسنجی در ایالت‌هایی مثل یوتا و آریزونا که به طور سنتی به جمهوریخواهان رای می‌دهند نشان می‌دهد که این ایالت‌ها می‌تواند برای اولین بار پس از چند دهه نصیب دموکرات‌ها شود. 

این تغییر در نقشه انتخاباتی آمریکا باعث شده اردوی مبارزاتی کلینتون با تغییر استراتژی پول بیشتری در این ایالات خرج کند تا شاید دموکرات‌هایی که برای کسب کرسی‌های سنا و مجلس نمایندگان رقابت می‌کنند شانس بهتری داشته باشند. کلینتون گفته که از این پس حتی فکر پاسخ دادن به حملات ترامپ را نخواهد کرد و در عوض وقت خود را «صرف تاکید بر اهمیت انتخاب دموکرات‌ها در کنگره خواهد کرد». مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ گفت که ستاد رقیب برتری مالی بزرگی در صرف پول برای «تبلیغات منفی» دارد. کانوی گفت: «یک رئیس جمهور سابق که از قضا شوهر خانم کلینتون است برایش تلاش می‌کند. رئیس جمهور فعلی و همسرش، و معاون رئیس جمهور که همگی خیلی از خود کلینتون محبوب‌تر هستند برایش تلاش و تبلیغ می‌کنند». وی افزود که وقتی «عمق حمایت» از ترامپ را تشخیص بدهید می‌دانید که این انتخابات تمام شده نیست.

با این حال ترامپ روز جمعه در مورد چشم انداز باختن انتخابات حرف زد و گفت که «چه ببرد، چه ببازد و چه مساوی شود، از عملکرد خودش راضی خواهد بود». ترامپ یک روز بعد در تجمعی در گتیزبرگ با اعلام برنامه ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری‌اش قول مهار لابی‌گری و مذاکرات تازه در زمینه مبادلات تجاری و تغییرات آب و هوایی را داد. ترامپ در روزهای اخیر بار دیگر ادعاهای مربوط به ناسالم بودن و تقلب در انتخابات را تکرار کرده است. اما پسرش اریک ترامپ یکشنبه گفت که اگر انتخابات «عادلانه» باشد پدرش نتیجه را خواهد پذیرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: