يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
آغاز دوباره جنجال بر سر ایمیل‌های هیلاری کلینتون
جنجال بر پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که از مدت‌ها پیش آغاز شده و بر مبارزات انتخاباتی وی نیز سایه افکنده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است. موضوعی که می‌تواند کلیت شانس کلینتون برای پیروزی در انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد. در همین راستا، جمعه شب اعلام شد که پلیس فدرال آمریکا تحقیقات خود درباره ایمیل‌های جنجالی هیلاری کلینتون را از سر می‌گیرد. بر اساس گزارش «فاکس نیوز»، جیمز کومی، رئیس «اف بی آی» در نامه‌ای به کنگره آمریکا اعلام کرده است تحقیقات جنایی درباره هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق بار دیگر از سر گرفته شده است. وی در نامه خود اعلام کرده است در رابطه با موردی نامربوط، اف بی‌آی از وجود ایمیل‌هایی خبر یافته است که به نظر می‌رسد برای تحقیقات مفید باشند. وی در نامه خود همچنین گفته بازرسان اف بی آی روز پنج‌شنبه درباره این موضوع به وی اطلاع داده‌اند و او نیز با با برداشتن گام‌های تحقیقاتی مناسب در این زمینه و بازبینی بازرسان از این پرونده و ارزیابی اینکه این ایمیل‌ها حاوی مطالب محرمانه بوده‌اند یا نه، موافقت کرده است. 

البته وی در نامه خود توضیح داده که هنوز نمی‌توان گفت موارد یاد شده اهمیتی داشته باشند یا نه و همچنین نمی‌توان گفت این تحقیقات چه میزان به طول می‌کشد ولی کنگره قطعاً در جریان پیشرفت‌های تحقیقات پرونده قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، مدیر اف بی آی برای مطرح کردن این پرونده با فشارهای زیادی روبروست و از این رو در مرحله اول نخواسته به میزان اهمیت موارد یافت شده اشاره کند و در عین حال، زمانی را برای نتیجه‌گیری از تحقیقات مشخص نکرده است و این بدان معناست که در این مدت می‌توان به موارد عمده‌ای از پرونده سرپوش گذاشت؛ زیرا در صورتی که تحقیقات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشیده شود و اگر هیلاری کلینتون در این پرونده مقصر هم شناخته شود، دیگر نمی‌توان کاری پیش برد و اگر هم کلینتون بازنده این رقابت باشد، هواداران وی خواهند گفت اف بی آی به عمد در هفته آخر وارد ماجرا شد تا بر رأی دموکرات‌ها تاثیر منفی بگذارد. 

این در حالی است که کومی چند ماه پیش در کنگره گفته بود هیچ توجهی به تقویم ارائه شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارد و تقویم خود را دنبال می‌کند. خبرنگار فاکس نیوز می‌افزاید: «موضوع ناخوشایند برای مقامات ستاد کلینتون این است که با وجود انکار دیرباز آنان، نامه رئیس اف بی آی نشان می‌دهد که تحقیقات صورت گرفته در پرونده هیلاری کلینتون تحقیقات جنایی هستند که یازده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری بازبینی می‌شوند». گفتنی است ماه گذشته اف بی آی پس از اتمام تحقیقات خود درباره این پرونده، با وجود انتقاد از «بی‌دقتی بیش از حد» کلینتون در کار با سامانه‌های پست الکترونیک، هیچ دادخواستی را علیه او تقدیم دستگاه قضایی آمریکا نکرد. به همین دلیل، موسسه دیدبان قضایی معتقد است که کلینتون باید برای شفاف‌سازی پرونده خود و در راستای حقی که قانون آزادی اطلاعات برای مردم آمریکا در نظر گرفته است، دلیل استفاده از یک سامانه خصوصی ایمیل را در دوران حضور خود در وزارت امور خارجه آمریکا به مردم آمریکا توضیح دهد. کلینتون بین ۳۰ تا ۳۲ هزار ایمیل را که شامل ۵۵ هزار صفحه اسناد و مدارک می‌شود از طریق ایمیل شخصی خود ارسال و دریافت کرده است.

روز گذشته، کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر «دموین» در ایالت «آیووا»  برای نخستین بار به این مسئله پرداخت و گفت: «تا مهم‌ترین انتخابات ملی دوران زندگیمان، یازده روز فاصله داریم. اکنون رأی‌گیری در کشور ما به جریان افتاده است و بنابراین مردم آمریکا حق دارند فوراً اطلاعات و حقایق را تمام و کمال به دست آورند». کلینتون دراین کنفرانس مطبوعاتی که ۴ دقیقه طول کشید، به ۳ سوال پاسخ داد و اظهار داشت از روز جمعه ۲۸اکتبر که جیمز کامی، رئیس اف بی آی به قانونگذاران آمریکایی نامه‌ای درباره ایمیل‌ها نوشته، اف بی‌آی با او هیچ گونه تماسی برقرار نکرده است. وی گفت: «بنابراین ما اطلاعاتی در دست نداریم و به همین خاطر است که از اف بی‌آی می‌خواهیم تمامی اطلاعاتی را که در اختیار دارد، منتشر کند. حتی جیمز کامی هم گفته که ممکن است این اطلاعات اهمیت قابل توجهی نداشته باشد. بنابراین بگذارید منتشر شود. ما همه شایعات مختلفی می‌شنویم و نمی‌دانیم کدام را باور کنیم. من مطمئنم که باز هم شایعات بیشتری منتشر خواهد شد و به همین دلیل است که من از مسئول اف بی‌آی می‌خواهم به ما بگویند درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. من هم مثل شما فقط می‌توانم حدس بزنم». 

 این در حالی است که دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه کلینتون به اعلام دیروز اف بی‌آی فوراً واکنش نشان داد و اینکه اف بی‌آی در ابتدا کلینتون را به خاطر مسئله استفاده از سرور شخصی تحت تعقیب قرار نداده است، «اشتباهی وحشتناک» خواند. وی در این زمینه گفت: «فساد هیلاری کلینتون به حدی رسیده که ما تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم. ما نباید بگذاریم او برنامه‌های مجرمانه خود را به اتاق بیضی»(کاخ سفید) بیاورد. من برای اینکه اف بی‌آی و وزارت دادگستری این شجاعت را پیدا کرده‌اند تا اشتباه وحشتناک خود را اصلاح کنند، بسیار ارزش قائل هستم». وی در این زمینه تاکید کرد: «این شکست و نقض آشکار و بسیار خطرناک عدالت بود که مردم آمریکا با تمام وجود فهمیدند و همه امیدوارند که این اشتباه اصلاح شود». 
اکنون تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری در روز سه‌شنبه هشتم نوامبر، زمان اندکی باقی مانده است و به نظر می‌رسد با توجه به حواشی جنجالی و متعددی که درباره دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده و باعث پیش افتادن هیلاری از وی شده است، به جریان افتادن مجدد پرونده فوق بتواند یکی از عوامل اساسی تأثیرگذار در سرنوشت انتخابات باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: