دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
خداوند را شاکریم معلوم شد فساد و جرمی در این واگذاری‌ها نبوده است
شهردار تهران با حضور درصحن شورای شهر تهران در مورد موضوع واگذاری املاک توسط شهرداری برای نخستین بار توضیح داد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز در سیصد و دومین جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد املاک شهرداری گفت: از اعضای شورای شهر تقدیر و تشکر می‌کنم که این فرصت را برای من فراهم کردند تا در یک جلسه علنی برای اعضای شورای اسلامی شهر تهران، رسانه‌های محترم که نمایندگان افکار عمومی هستند و در رأس همه مردم شهر تهران که در جریان یک خبر و نامه ای که درباره املاک تعاونی شهرداری تهران بود، قرار بگیرند. این نامه از طرفی برای دلسوزان ایجاد نگرانی کرد و از طرفی هم باعث سوء استفاده دشمنان و بدخواهان، مخصوصا دشمنان شناخته شده و کمربسته علیه انقلاب و نظام در خارج از کشور شد.

سعی کردم شهرداری را شیشه‌ای و شفاف کنم

شهردار پایتخت گفت: امروز همه مزایده های قرادادها، واگذاری ها، سیستم های نقل و انتقالات و دریافتی ها و هزینه ها در این سیستم ثبت و ضبط می‌شود. بنده در ورودم در شهرداری تهران گفتم خودم را مکلف می‌دانم شهرداری را مجموعه شفاف و شیشه ای و قابل دیدن کنم. اکنون در سایت شهرداری تهران در حوزه های مالی و گزارش ها ببینید کدام سازمانی مثل شهرداری وجود دارد که در دسترسی اطلاعات و در اختیار گذاشتن اطلاعات همانند ما عمل کند.
وی افزود: بعضا شنیده ام که نظارت و رسیدگی و بازرسی در شهرداری ها و یا بر شهرداری تهران نیست و هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. فکر می‌کردم به عنوان شهردار تهران در این حوزه چه وضعی دارم؟ آیا بقیه مدیران هم اینطوری هستند؟
شهردار تهران با اشاره به فرایند بازرسی کل کشور اظهارکرد: بازرسی کل کشور به تنهایی به طور متوسط سالانه ۴۰ تیم بازرسی دوره ای، نوبه ای و موردی به شهرداری تهران ارسال می‌کند که این آمار تنها مربوط به سازمان بازرسی است و به بقیه دستگاه ها ارتباطی ندارد. این تیم ها از دو نفر تا پنج نفر حکم می‌گیرند که حکم آنها نیز خطاب به من است. در این ۱۱ سال یک مورد سراغ ندارید که حتی سوال کرده باشم که علت این بازرسی چه است؟ عین آن را ابلاغ کردم و همه سازمان ها و معاونان را مکلف کردم که کمال همکاری را داشته باشند. تا کنون صد ها مورد بوده است که پایان این رسیدگی‌ها، به ما ابلاغ اصلاح سیستم، برخورد با افراد، تشویق و تنبیه کرده اند. روال بازرسی هم اینگونه است که وقتی تیم بازرسی می‌آید، در سازمان و اداره مربوطه مستقر می‌شود. ما مکلف هستیم پشتوانه لازم و محل استقرار را تأمین کنیم و هر سندی که مطالبه می‌کنند را در اختیارشان قرار دهیم . همچنین بازرسان می‌توانند هر جایی که مورد نیاز است را بازدید کنند و ما نیز این همکاری را می‌کنیم.

واگذاری ها براساس قانون های مصوب انجام شد

شهردار تهران عنوان داشت: ماده ۴۴ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال ۸۴ تصریح دارد که شهرداری تهران را ملزم کرده به منظور سامان دهی بی نظمی هایی که از قبل وجود داشت، مجموعه ای را ایجاد کند و دستورالعملی تنظیم کند تا بتواند هم قانون استخدامی را به جهت رفاهی اجرا کند و هم نظمی دهد تا مشخص شود چه کسانی مسکن گرفته‌اند و چه کسانی نگرفته‌اند. از این رو ستاد ساماندهی مسکن براساس این مصوبه شکل گرفته و با استفاده از همین ظرفیت هایی که در قانون مجلس و این قانون وجود داشت، کار خود را انجام داد. در قانون مجلس و در زمینه ساماندهی تولید مسکن اجازه تخفیف، تقسیط، حق بهره برداری و حتی صلح هم داده شده است.
قالیباف با تاکید بر اینکه مستندات قانونی برای کمک به مسکن تعاونی کارکنان وجود داشت، بیان کرد: بر اساس این مصوبات قانونی، کارمان را انجام دادیم. بر همین اساس در ستاد ساماندهی مسکن شهرداری تهران ۱۱۴ تعاونی در بخش‌های مختلف شکل گرفته است و ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر از کارگران و کارمندان و مدیران اعم از کارکنان و مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری طبق قانون در تعاونی‌ها عضو شدند و واگذاری‌ها بر اساس قانون انجام شده است.

تخلف ها ۲ هزار میلیارد نبوده بلکه ۵ میلیارد بوده است

قالیباف افزود: نامه‌ای که منتشر شد، البته به اینکه چگونه منتشر شد کاری نداریم، من صلاحیت ورود ندارم مراجع قضایی در حال رسیدگی هستند، اما در آن نامه نوشته شده بود اقدامات سوء براساس ماده ۵ قانون تشدید مجازات و قانون مجازات اسلامی به اختلاس، ارتشا و حیف و میل اموال. بعد هم ضرب و تقسیم ساده شده بود که یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع ضرب در متری ۲ میلیون تومان و نتیجه گرفته بودند تو مجرم به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخلف هستی! باز هم تاکید می‌کنم که این نامه گزارش سازمان بازرسی نبود. نامه یکی از کارکنان بازرسی برای جمع آوری اطلاعات بوده است. از این رو نباید به سازمان بازرسی هم تعرض شود.
شهردار تهران ادامه داد: مردم وقتی شنیدند، گفتند این چه مدیریت جهادی، شورا، اصولگرایی و چه دینداری است و نگران شدند. دادستان کل بعد از بررسی به صورت روشن و شفاف گفت که در واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران در تعاونی‌ها به هیچ عنوان تخلف و جرمی صورت نگرفته است. این با صراحت گفته شده است.حال سوال این است، چرا یک مرتبه جامعه را ملتهب می‌کنیم و به نظام آسیب می‌زنیم؟ در لیست هایی که داده شد، از ۲۷۰ نفر تا ۱۸۰ نفر عدد داده شد. این عددها غلط و اشتباه است و اینگونه نبوده است. اینها در مسیر رسیدگی است. دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اصلا وجود خارجی ندارد. این در حالی است که این همه حرف ناصحیح گفته شد و واقعا به حق شورای شهر و مدیریت شهری ظلم شد.
 شهردار تهران با اشاره به اظهارات دادستان تهران بیان کرد: دادستان تهران گفتند در واگذاری های انفرادی، مجموعا ۴۵ مورد تخلف محسوب می‌شود و فرمودند تخلف هم تخلف شکلی است. یعنی تخلف از آئین نامه است. به عنوان مثال اگر شهرداری تهران حق داشته است که این را به مزایده نگذارد، قانون گفته است موافقت شهردار را می‌خواهد ممکن است به مزایده گذاشته‌اند اما کتبی مزایده شهردار را نگذاشتند. به عبارت دیگر در مجموعه ۲۷ هزار و ۶۰۰ واگذاری، ۴۵ مورد تخلف محسوب می‌شود و نه جرم. همان روز که این را به من گفتند ۳۶ مورد از این‌ها را همان روز اقدام کردم و همه را متوقف و لغو کردم. هیچ کدام از املاک را به کسی واگذار نکردند و این را همان روز خدمت دادستان نوشتم و نامه آن را هم به دادستان ارائه کردم. بنابراین قبل از اینکه در رسانه بیاید همان روز برخورد کردم و اینها را لغو کردم.

از قوه قضاییه تشکر می کنم که قاطعانه رسیدگی کرد

قالیباف با بیان اینکه از مردم عزیز تقدیر و تشکر می‌کنم و پوزش می‌طلبم که تاکنون این بحث باعث آزردگی آنها شده، گفت: خداوند را شاکریم معلوم شد فساد و جرم در این واگذاری‌ها نبوده است و نه جرم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی و نه ۱۵۰ میلیارد تومانی هیچ کدام اصلا وجود نداشته است. مردم عزیزم مطمئن باشند تا جایی که در توان داریم، موضوع را دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم اموال مردم را حفظ کنیم.
وی افزود: از قوه قضائیه که قاطعانه و سریع به این موضوع رسیدگی کردند هم تشکر می‌کنم. گاهی یک پرونده آنقدر طولانی می‌شود که مردم نگران می‌شوند، بنابراین از این باب از قوه قضائیه تشکر می‌کنیم و تصمیم آن‌ها ملاک عمل خواهد بود.
شهردار تهران همچنین از رسانه‌ها تشکر و بیان کرد: از رسانه‌ها ممنونم که در اطلاع رسانی و رعایت اخلاق حرفه ای تلاش کردند. بخش عمده آنهایی که جوسازی کردند رسانه های معاند خارج از کشور بودند. هرگز این حرف را با رسانه های خودمان نداریم چون معتقدیم حتما دوستان در شهر این انصاف، جوانمردی، مروت و اخلاق حرفه ای را دارند.
وی با تشکر از اعضای شورای شهر تهران اظهارکرد: از همه اعضای شورای شهر تشکر می‌کنم که دوماه است صبورانه ایستادند و صبر کردند خصوصا دوستانی که مورد اتهام واقع شدند. از بخشی از کارکنان و کارگران شهرداری تهران تشکر می‌کنم که با وجود آنکه اسم آنها در این لیست‌ها منتشر شد درحالی که نه چیزی دریافت کرده بودند و نه در لیست بودند؛ در این مدت صبوری کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: