يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به بررسی جدیدترین تحولات حوزه شرق آسیا و تأثیرات آن بر آمریکا پرداخته و اشاره می‌کند، در پی موضع گیری‌های اخیر رودریگو دوئرته، رئیس جمهور فیلیپین مبنی بر فاصله گرفتن از آمریکا و نزدیک شدن به چین، نگرانی آمریکا و متحدانش در منطقه جنوب شرق آسیا، رو به افزایش است. جدیت این جریان زمانی بیشتر روشن شد که نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی نیز در آستانه سفر خود به چین، نشانه‌هایی از تمایل به حرکت به سوی چین را از خود بروز داد. رزاق با اطمینان از حرکت به سوی قله‌های جدید در روابط با چین سخن گفته است.
 
تمایل مالزی به توسعه روابط اقتصادی خود با چین در شرایطی ابراز می‌شود که انتظار می‌رود در جریان سفر رزاق به چین، بحث‌های مربوط به «جاده ابریشم دریایی» که از سوی چین مطرح شده، حتی بیش از پیش بر حجم تبادلات میان دو کشور بیفزاید. همین اواخر، یک شرکت چینی موفق شد قراردادی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار را برای احداث یک خط آهن جدید از سنگاپور به کوالالامپور به امضا برساند.
 
اما مهمترین موضوع مربوط به روابط پکن و کوالالامپور، به تصمیم مالزی برای سفارش دست کم ۴ و حداکثر ۱۰ کشتی جنگی از چین مربوط می‌شود. هرچند امضای توافقات نظامی به خودی خود نشانه شکل گیری روابط استراتژیک میان دو کشور نیست، این اقدام که نخستین خرید نظامی عمده مالزی از چین به شمار می‌رود، به ویژه در حوزه دریای جنوبی چین، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این دریا، چین مدعی مالکیت برخی قلمروهایی است که اکنون در اختیار مالزی است و در این زمینه تنش‌هایی میان طرفین وجود داشته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: