يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
ادامه افشاگری‌ها علیه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، انتشار اسناد جدیدی درباره بیل کلینتون، همسر هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات، معادلات انتخاباتی را بیش از پیش پیچیده ساخته است. این در حالی است که روند تحقیقات اف بی آی درباره خود هیلاری نیز طی روزهای اخیر، به موضوعی جنجالی تبدیل و سبب شده وضعیت وی در نظرسنجی‌ها افت محسوسی داشته باشد. به هر ترتیب، صبح امروز خبر رسید پلیس فدرال آمریکا (اف ‌بی آی) اسنادی را درباره بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین منتشر کرده که ممکن است بر مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون، همسر وی و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی، تأثیری منفی بگذارد. اسناد ۱۲۹ صفحه‌ای اف‌بی‌آی درباره یک دلال فراری به نام مارک ریچ است که بیل کلینتون حدود ۱۶ سال پیش در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود به‌طور بحث‌برانگیزی وی را مورد عفو قرار داد و پرونده‌اش را بست.

پلیس فدرال امریکا پیش‌تر تحقیقاتی را درباره عفو مشکوک ریچ انجام داد و درنهایت، پروندۀ وی در سال ۲۰۰۵ بدون هیچ اتهامی مختومه اعلام شد. مارک ریچ که در سال ۲۰۱۳ درگذشت، به دلیل اتهامات متعددی از جمله فرار از پرداخت مالیات، کلاهبرداری و اخاذی تحت تعقیب بود و درنهایت به سوئیس گریخت. انگیزه بیل کلینتون برای عفو این دلال سرمایه‌گذار، همواره زیر سؤال بوده است. نکتۀ بحث‌برانگیز این است که دنیس ریچ، همسر وی نه تنها ۴۵۰ هزار دلار به کتابخانۀ بنیاد ریاست‌جمهوری کلینتون اهدا کرده، بلکه بیش از ۱۰۰ هزار دلار نیز به هیلاری در مبارزات انتخاباتی مجلس سنا کمک کرده بود. برایان فالون، سخنگوی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، ضمن انتقاد شدید از این اقدام اف‌بی‌آی گفته‌است چرا پلیس فدرال امریکا اسناد مربوط به تخلفات دونالد ترامپ، نامزد جمهوی‌خواهان، درباره ساختمان‌سازی‌های وی که مربوط به دهۀ ۱۹۷۰ میلادی است را افشا نمی‌کند.

این در حالی است که در تحولی دیگر، اف‌بی‌آی به‌تازگی اعلام کرد دربارۀ پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون تحقیقات جدیدی را انجام می‌دهد. هیلاری متهم شده‌است در دوران مسئولیتش در وزارت خارجه آمریکا مقررات را نادیده گرفته و از ایمیل شخصی خود برای ارتباط با اعضای کمیته‌های مجلس نمایندگان استفاده کرده‌است. این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد ترامپ برای نخستین بار از ماه مه امسال (حدود ۶ ماه پیش) از هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود، پیشی گرفته است. نظرسنجی جدید ای‌بی‌سی نیوز و واشنگتن‌پست حاکی از آن است که ۴۶ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی از ترامپ و ۴۵ درصد نیز از کلینتون حمایت می‌کنند.

همزمان با انتشار اسناد مربوط به کلینتون، یکی از دستیاران ارشد هیلاری کلینتون، پلیس فدرال این کشور را ترغیب کرد تا هر چیزی که در مورد روابط میان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات و روسیه می‌داند را افشا نماید. دستیار کلینتون علاوه بر این درخواست، اف بی آی را متهم کرد که به صورت ناعادلانه پرونده ایمیل‌های محرمانه کلینتون را در جامعه آمریکا پخش کرده و در قبال اشتباهات ترامپِ جمهوری‌خواه نیز سکوت کرده است. البته پلیس فدرال آمریکا تحقیقاتی هم طی چند ماه گذشته در ارتباط با رابطه پنهانی میان ترامپ و روسیه انجام داد اما نتوانست شواهدی دال بر این رابطه پیدا کند. از سوی دیگر،  پس از نامه رئیس اف بی آی به گنگره در مورد ایمیل‌های کلینتون، ترامپ از فرصت استفاده کرد و انتقادات زیادی را به هیلاری وارد نمود.

به همین سبب است که رابی موک، مدیر کمیپین انتخاباتی کلینتون، از این که چرا اف بی آی اطلاعاتی در مورد روابط ترامپ و روسیه افشا نکرده، گله کرده است. وی گفت: «اگر وظیفه شما (اف بی آی) افشای اطلاعات بررسی شده در مورد نامزدهای انتخاباتی آمریکا است، پس تمام اطلاعاتی را که در مورد ترامپ دارید را هم افشا کنید. اطلاعاتی هم که حاکی از ارتباط ترامپ با روسیه است باید افشا شود». دولت آمریکا روسیه را متهم می‌کند که مرتب به گروه های مرتبط با حزب دموکرات آمریکا حمله سایبری انجام می‌دهد و دموکرات‌ها نیز ترامپ را به حمایت از روسیه و سیاست خارجی این کشور متهم می‌کنند. کمپین انتخاباتی کلینتون همچنین از اف بی آی خواسته نتایج تحقیقات و بررسی‌های خود در مورد پرونده ایمیل‌های کلینتون را به زودی و قبل از انتخابات روز سه شنبه ۱۸ آبان ارائه دهد.

گفتنی است اتهام‌زنی‌های مکرر و متقابل نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به یکدیگر، کار را به جایی رسانده که حتی انتقاد مقامات دولت اوباما را نیز برانگیخته است. در همین راستا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جریان مراسمی در لندن با حضور صادق خان، شهردار این شهر گفت: برخی لحظات هستند که این (انتخابات) کاملاً خجالت‌آور بوده است. برخی اوقات انتخابات از هر عرف و هنجاری که با آن آشنا هستم خارج شده است و (این درحالی است که) خود من در سال ۲۰۰۴ در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بودم.  به هیچ عنوان نمی‌توانم مباحثی را متصور شوم که به موضوعات مهم و واقعی ارتباطی نداشته باشد. پس این یک تغییر واقعی است.

اظهارات کری در این مراسم شباهت بسیاری به گفت‌و‌گوی ماه آوریل در شبکه MSNBC دارد. وی در آن برنامه گفت: «هرکجا که در جلسه‌ای شرکت می‌کنم، مردم از من می‌پرسند که چه اتفاقی برای آمریکا افتاده است... شما با خود چه می‌کنید»؟ کری ادامه داد: «چیزی که باعث مشکل شدن این موضوع برای من شده، این است که وقتی با وزرای خارجه دیگر کشورها و یا رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر کشور دیگری در جلسه‌ای شرکت می‌کنید و از آنها می‌خواهید که با اقتدار بیشتری به سمت دموکراسی حرکت کنند آن‌ها نگاهی به شما می‌اندازند؛ آن‌ها ادب را رعایت می‌کنند اما می‌توانید این سوال را در ذهن و چشم آن‌ها ببینید». وی در عین حال گفت: «اجازه ندارم به یک حزب وابسته باشم. بنابراین نمی‌توانم از یک نامزد حمایت کنم و یا تفاوت‌ها میان آن‌ها را مشخص کنم. اما مسلماً می‌توانم درمورد شغل خود به عنوان وزیر خارجه اظهار نظر کنم و واضح به شما بگویم که این انتخابات برای درک کشورهای دیگر از آمریکا مسئله‌ساز بوده است». 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: