دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
پس از اعلام موجودیت فراکسیون ترک‌زبان در مجلس، نمایندگان کرد‌زبان هم از تشکیل فراکسیون کرد‌زبان خبر دادند
با گذشت دو هفته از خبر تشکیل فراکسیون ترک زبان ها در مجلس و در حالی که واکنش ها به این موضوع همچنان ادامه دارد، امروز یکی نمایندگان کرد مجلس از تشکیل فراکسیون کرد زبان ها خبر داد. همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر گفت: نمایندگان کُردزبان در مجلس خواستار تشکیل این فراکسیون شده‌اند تا حقوقی که متعلق به دیگر زبان‌هاست برای کُردها هم لحاظ شود.

دو هفته پیش بود که زهرا ساعی نماینده ترک زبان مجلس از تشکیل «فراکسیون مناطق ترک نشین» با ۱۰۰ نماینده عضو و به ریاست مسعود پزشکیان خبر داد. فراکسیونی که هدف از تشکیل آن حل مشکلات مناطق ترک نشین با توجه به گستردگی این مناطق  در عین  توسعه و تقویت وحدت ملی و توسعه متوازن در کشور عنوان شده است. اما این خبر به سرعت با واکنش های بسیاری از درون و بیرون مجلس مواجه شد. 

چنان که دو روز بعد از اعلام خبر تشکیل این کمیسیون مرادي نماينده مجلس دهم در اخطار قانون اساسي خطاب به پزشكيان كه رياست مجلس را برعهده داشت گفت: اخطار بنده در مورد ۱۹،۲۰ و ۸۴ قانون اساسي است. با توجه به اينكه تشكيل فراكسيون مناطق ترك نشين از سوي ۱۰۰ نفر از نمايندگان خلاف اصول قانون اساسي ذكر شده است. چون در اين اصول آمده است، ‌ملت ايران از هر قوم و قبيله اي باشند از حقوق مساوي برخوردارند و در اصل ۸۴ آمده است كه هر نماينده در برابر همه ملت مسئول است.

وي افزود: مجلس صداي ملت است، ‌اگر اين روند ادامه يابد دير يا زود بايد منتظر تقسيم بندي هاي ديگر در مورد ساير اقوام هم باشيم. ‌بعد از تشكيل اين فراكسيون متاسفانه تعداي از سايت هاي تروريستي و تجزيه طلب از تشكيل اين فراكسيون حمايت كردند،‌مراقب باشيد و به جاي قبيله گرايي به دنبال رفع محروميت و بيكاري براي كل اقوام موجود در كشور باشيم.

جمعی از پژوهشگران تاریخ و تاریخدانان ایرانی نیز به طرح تاسیس فراکسیون ترک زبانان در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان دادن. آن ها  در نامه ای خطاب به رئیس مجلس نوشتند: ایجاد فراکسیون یا فراکسیون‌های قومی منطقه‌ای، عملا میدانی نابرابر برای رقابت گروه‌های زبانی و نژادی نابرابر در جهت گرفتن امتیاز هرچه بیشتر به نفع واحدهای خود خواهد بود و عملا به مفهوم واگرایی سیاسی و ملی ره سپر خواهد گردید و در این میان برنامه‌های ملی از اولویت و ضرورت خواهد افتاد و گروههای کوچک‌تر جمعیتی، همواره احساس غبن و نارضایتی خواهند داشت.

چهار سوال از موسسان فراکسیون ترک نشین

منصور حقیقت پور مشاور "علی لاریجانی" و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم شورای اسلامی معتقد است که  نمایندگان در تشکیل فراکسیون ترک‌نشین اشتباه کرده‌اند و بسیار شتابزده در این راستا وارد عمل شدند و  در فهم تشکیل فراکسیون ترک‌نشین‌ها خوب عمل نکردند و این فراکسیون دوام نخواهد آورد. وی به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفت: بنده از دوستانم در این فراکسیون سوال می‌کنم که واژه ترک‌نشین به چه معنا است؟ آیا منظور آنها از به کار بردن واژه ترک‌نشین در فراکسیونشان ترک زبانی یا ترک نژادی است؟ باید این موضوع را مشخص کنند، دوستانمان باید صراحتا بیان کنند که اگر اقلیت ترکی در بوشهر حضور داشته باشند این فراکسیون قصد دارد از منافع ترکها در بوشهر که یک استان فارس زبان است حمایت کنند؟ آیا آقایان قصد دارند با تشکیل فراکسیون ترک‌نشینان مجلس از حقوق ترک‌تبارها در سراسر دنیا حمایت کنند؟

نماینده مردم اردبیل در دوره نهم مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: به نظر بنده دوستانمان در مجلس در مفاهیم و ادبیات دچار شتابزدگی و اشتباه شده‌اند.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مفاهیم به خوبی روشن شده است که زبان یک امر اعتباری است و ما می‌توانیم در یک مقطعی به زبان ترکی صحبت کنیم و در مقطعی دیگر زبان عربی، انگلیسی و یا فارسی را برای خود انتخاب کنیم از این رو چه ضرورتی دارد که ما برای امر اعتباری در مجلس فراکسیون تشکیل دهیم.

حقیقت‌پور با بیان اینکه بنده نمی‌فهمم که قصد آقایان از تشکیل این فراکسیون چه بوده است؟ تصریح کرد: چطور ممکن است یک نماینده منطقه فارس زبان تنها به دلیل قومیت خود و زبان ترکی در این فراکسیون عضو شود. آیا این روش باعث مقاومت سایر اقوام در حوزه انتخابیه این نماینده نخواهد شد؟!، لذا انتظار است نمایندگان با تدبیر و درایت بیشتری در این زمینه وارد عمل می‌شدند و اقدام سنجیده‌ای را انجام می‌دادند.

حقیقت‌پور که با خبرگزاری میزان گفت و گو می کرد همچنین درباره اظهار نظر رسانه های بیگانه درباره تشکیل این فراکسیون اظهار کرد: مواردی که از سوی رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون در باب موضوعات مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود امری تکراری است. آنها در طی ۳۷ سال گذشته مدام در حال تکرار این موضوع هستند که هر اقدامی که در ایران صورت می‌گیرد سبب شکست جمهوری اسلامی ایران خواهد شد درحالیکه کشورمان قوی و محکم در برابر دشمنان ایستادگی کرده است.

مشاور رئیس مجلس کشورمان تاکیدکرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار معتبر و گرانقدری برای چیدمان قومی است به گونه‌ای که همه ادیان در کشور ما ازحقوق مساوی و منزلت مادی برخوردار هستند.

دفاع تمام قد آقای نایب رئیس از فراکسیون مناطق ترک نشین

با این حال مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس از تشکیل این کمیسیون دفاع تمام قد کرده است. نایب رییس مجلس شورای اسلامی با دفاع از تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین در مجلس گفت که برخی به دنبال حذف یک قومیت هستند.

مسعود پزشکیان با حضور در غرفه ایسنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره واکنش‌ها به تشکیل فراکسیون  مناطق ترک‌نشین در مجلس گفت: هنوز این فراکسیون فعالیت خاصی انجام نداده و متاسفانه برخی تلاش می‌کنند ذهنیت‌هایی را در جامعه ایجاد کنند. هدف ما این بوده که نمایندگان ترک زبان دور هم جمع شوند تا بتوانیم در چارچوب قانون وظایف خود را از حاکمیت پیگیری کنیم.

وی افزود: هر اجتماعی اگر در چارچوب قانون شکل بگیرد و در جهت نظارت قانونی حرکت کند می‌تواند فرصتی قلمداد شود اما اگر بخواهد به چارچوب‌های قانونی عمل نکند هر اجتماعی با هر اسمی که باشد به عنوان یک تهدید به آن نگاه خواهد شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به اینکه آیا تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین به ایجاد تفرقه بین قومیت‌ها می‌انجامد یا خیر؟ گفت: قاعدتا نباید این اتفاق بیفتد. تشکیل این فراکسیون قدم اول بوده و ما باید نشست‌هایی را برگزار کنیم و تعاملاتی با یکدیگر داشته باشیم. هدف اصلی ما این است که کشور را به قدرت و عزت برسانیم. کشور ما از قومیت‌های مختلفی تشکیل شده که همه باید دست به دست هم برای رسیدن به توسعه پایدار تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: خداوند در قرآن می‌گوید که من شما را در قبایل مختلف خلق کرده‌ام. این قبایل و قومیت‌ها برای شناخت یکدیگر است و البته کرامت انسان‌ها به تقواست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مشکلی که از قدیم هم وجود داشته این است که متاسفانه گاهی قومیت‌ها مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و این باعث تفرقه و عقده قومیتی شده است و گاهی حتی برخی در جهت انکار یک قومیت حرکت می‌کنند.

پزشکیان در پایان تصریح کرد: ما از قانون دفاع می‌کنیم و حاکمیت هم باید در چارچوب قانون اجازه فعالیت را به همه بدهد. هیچ کس حق ندارد کاری خلاف قانون انجام دهد اما نباید برای افراد هم ذهنیت‌سازی کنیم و بهانه به دست برخی افراد بدهیم تا فرصت‌های قانونی را به تهدید تبدیل کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: