يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
گمانه‌زنی درباره ترکیب احتمالی دولت آینده آمریکا
با گذشت سه روز از زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، بخش عمده تحلیل‌ها معطوف به مسیری است که آمریکا از این پس در هر دو عرصه سیاست داخلی و خارجی در پیش خواهد گرفت. موضوع مهمی که هم‌راستا با این بحث قابل طرح است، گزینه‌هایی است که ترامپ برای وارد کردن به دولت خود و مبنا قرار دادن آن‌ها برای ادامه دولت در نظر دارد؛ زیرا ترکیب این افراد، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در متعادل‌تر شدن و یا افراطی‌تر شدن مواضع وی داشته باشد. سایت شبکه خبری «دویچه وله» از جمله رسانه‌هایی است که به این موضوع پرداخته و ترکیب احتمالی دولت ترامپ را مورد بررسی قرار داده است. در این مطلب اشاره شده که گروهی از تندروترین سیاستمداران محافظه‌کار در آمریکایی به دونالد ترامپ برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری کمک کردند و اکنون منتظرند تا پاداش خدمتشان را بگیرند.

به هر حال، هرچه مبازره انتخاباتی آمریکا طولانی و نفس‌گیر بود، از این جای کار به بعد سریع پیش می‌رود. دونالد ترامپ و باراک اوباما روز پنج‌شبنه با یکدیگر ملاقات کردند تا درباره پروسه انتقال قدرت گفت‌وگو کنند. اکنون ترامپ باید اعضای هیات دولت خود را به صحنه بیاورد و در پست‌های مهم دیگر دولتی نیز افرادی را برگزیند که با تکیه بر ‌آن‌ها بتواند خط خود را پیش برد. تیمی که برای ۴ سال ‌آینده بر بسیاری مسائل دنیا تاثیرگذار خواهد بود. نشانه‌ها حاکی از آن است که او به احتمال قوی افرادی را در کابینه و کرسی‌های دولتی جای خواهد داد که در مبارزه انتخاباتی درکنارش ایستادند و از او حمایت کردند. برخی از این افراد حتی در میان خود جمهوری‌خواهان نیز موقعیت چندان بالایی ندارند و به قول معروف بیرون از گود به شمار می‌روند؛ برخی اما از نفوذ و قدرت بالایی برخوردارند.

نخستین گروه از این افراد، گروه موسوم به دسته «بازها» (افراطی‌های جنگ‌طلب) هستند. در مبارزه انتخاباتی ترامپ، هسته بسیار محافظه‌کار و سختی وجود داشت که به قول کارشناسان ورود آن‌ها به کابینه مو بر بدن دموکرات‌ها راست می‌کند؛ از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده که در دور پیشین مبارزات انتخاباتی گفته بود: «اگر باراک اوباما با این همه فضاحت دوباره انتخاب شود، بازهم چپ‌گراتر خواهد شد». مایکل فلین، رئیس سابق هیئت اطلاعات نظامی آمریکا و دیوید کلارک، رئیس پلیس میلواکی نیز دو نفر دیگر از این گروه هستند. یکی از شعارهای اصلی ترامپ در انتخابات «ایجاد نظم و امنیت» بود. امکان دارد که او جولیانی را به عنوان وزیر دادگستری و گینگریچ را به عنوان وزیر خارجه برگزیند. فلین و کلارک هم ممکن است به عنوان مشاوران امنیتی و یا وزارت امنیت داخلی منصوب شوند.

گروه دوم، گروه موسوم به «اسپین دکتر» یا چرخش خبری است. این گروه در فضای رسانه‌ای نقش بسیار مهمی بازی می‌کند و جایگاه مهمی در لابی‌گری و فضاسازی برای دولت‌ها، موسسات مالی و اقتصادی و یا حزب‌ها دارد و به شکلی کاملًا عمدی اخبار نیمه‌درست یا کاملاً دروغ را برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی منتشر می‌کند. این گروه در تولید رأی برای ترامپ و اساساً طرح او در رسانه‌ها نقشی اساسی بازی کرد. استیو بانون، مدیر وب‌سایت دست‌راستی «بریتبارت نیوز» از نزدیک‌ترین یاران ترامپ در مبارزه انتخاباتی بوده است. هنوز روشن نیست که آیا او پستی در کابینه می‌گیرد یا نه. مشاوران ترامپ به او توصیه کرده‌اند که فردی مانند استیو بانون احتمالاً در خارج از کابینه موثرتر است تا درون آن. با این حال، ممکن است او رئیس ستاد کاخ سفید شود. کوری لواندوسکی، اولین رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ و جارد کوشنر، داماد ترامپ هم دو نفر دیگر از گروه رسانه‌ای ترامپ هستند که می‌توانند در قابل قبول جلوه دادن طرح‌های ترامپ نقشی مهم ایفا کنند.

اما افزون بر این دو گروه، برخی از چهره‌های نه چندان موفق حزب جمهوری‌خواه هم که در این مبارزه در کنار ترامپ بودند، حالا امیدوارند که او پاداش‌‌شان را بدهد. یکی از آن‌ها بن کارسون، جراح مغز و اعصاب است که خود نیز کاندیدا شده بود. او بلافاصله پس از حذف شدن به اردوی ترامپ پیوست و ممکن است شانس به دست ‌آوردن پست وزیر بهداشت را داشته باشد. ریک پری، فرماندار سابق تگزاس نیز امیدواری زیادی دارد که در کابینه ترامپ قرار گیرد. او که به شدت محافظه‌کار است، مدتی با ترامپ مقابله کرد؛ اما بعد به ارودی او پیوست. روشن نیست او به چه مقامی برسد، ولی پری کمی بعد از پیروزی ترامپ پستی در توئیتر از خود گذاشت که او را در حال تماس تلفنی با ترامپ یا تیمش نشان می‌داد. برخی رسانه‌ها از امکان ورود افرادی مانند سارا پیلین، سیاستمدار محافظه‌کار و از چهره‌های مشهور «تی پارتی» نیز سخن گفته‌اند.

علاوه بر این موارد، یکی از چهره‌های مهم کمپین مبارزاتی ترامپ، کلین کانوی بوده است؛ زنی که دیرتر به کمپین ترامپ پیوست، اما نقشی تأثیرگذار در انتخاب شدن او داشت. کلین کانوی، مدیر کمپین، استراتژیست و فردی باتجربه در نظرسنجی است که در آخرین هفته‌های مبارزه انتخاباتی به ترامپ مشاوره داده است. این فرد بود که به ترامپ توصیه کرد از نوشتن توئیت‌های تحریک‌آمیز خودداری کند و چهره‌ای نسبتاً متعادل از خود ارائه دهد؛ چیزی که به گفته کارشناسان در جلو افتادن ترامپ در اذهان عمومی تاثیر بسیار داشته است. او در شوهای تلویزیونی و در تمام مصاحبه‌ها تلاش کرد از ترامپ چهره‌ای مثبت ارائه دهد. ممکن است کانوی به عنوان رئیس مطبوعاتی کاخ سفید انتخاب شود. به جز کانوی، نام کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی نیز مطرح است که رهبری ستاد انتخاباتی ترامپ در این ایالت را بر عهده داشت. کریستی مشهور است که به عنوان یک سیاستمدار، از همه ترفندها ‌آگاه است و شبکه ارتباطی خوبی هم در واشنگتن دارد. هنوز روشن نیست که به او کدام وزارتخانه داده خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها روی وزارتخانه‌های بازرگانی، دادگستری و یا دفاع هم دور می‌زند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: