يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
ادامه اعتراضات گسترده مردمی به ریاست‌جمهوری ترامپ
با وجود گذشت چهار روز از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و قطعی شدن پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات، اعتراضات مردمی به انتخاب ترامپ در برخی از شهرها و مناطق ایالات متحده ادامه دارد و آمریکا را در وضعیت بی‌سابقه‌ای از این منظر قرار داده است. در همین راستا، دیشب و امروز صدها نفر با حضور در خیابانهای اطراف کاخ سفید در واشنگتن ضد انتخاب دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری آمریکا تظاهرات کردند. «رویترز» گزارش داد تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار، اعتراض خود را به انتخاب ترامپ اعلام کردند. در جریان تظاهرات ضد دونالد ترامپ در شهر ایندیانا پولیس در ایالت ایندیانا دو افسر پلیس زخمی شدند. پایگاه اینترنتی پلیس ایندیانا نوشت این دو افسر پلیس به دنبال پرتاب سنگ از طرف تظاهرکنندگان زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین در این تظاهرات، پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز و فلفل استفاده و سه تن را بازداشت کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی هالی زیز، تظاهرات ضد ترامپ در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا آمریکا نیز برگزار شد. این تظاهرات در خیابانهای مرکزی این شهر برگزار شد. تظاهرات مشابهی هم در شهر لس آنجلس برگزار شد. همچنین پایگاه اینترنتی ساند یو اس پی ار نوشت تظاهرات علیه ترامپ در شهر فرسنو در ایالت کالیفرنیا در آمریکا برگزار شد. تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با ریاست جمهوری ترامپ اعلام کردند. پایگاه اینترنتی ای بی سی فور یونا نیز نوشت تظاهرات ضد ترامپ در شهر سالت لیک سیتی در ایالت یوتا در آمریکا برگزار شد. به گزارش سی ان ان، آمریکایی‌های معترض به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری در این کشور اعلام کردند به ادامه تظاهرات مردمی تا روز ادای سوگند و آغاز به کار رئیس‌جمهور منتخب ادامه خواهند داد.

در مجموع، تظاهرات گسترده مردمی در آمریکا در اعتراض به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب این کشور، انتقال مسالمت آمیز قدرت را در هاله ای از ابهام فرو برده است. در شرایطی که ترامپ و حزب جمهوری‌خواه به شدت در تلاشند سکان ریاست‌جمهوری را به شکلی مسالمت‌آمیز به دست بگیرند، دامنه اعتراض‌های مردمی در شهرهای نیویورک، میامی،آتلانتا، پورتلند و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک این کشور برای چهارمین روز پی در پی گسترده تر شده و پیش‌بینی می‌شود تا روز ادای سوگند و آغاز به کار رئیس‌جمهور منتخب ادامه پیدا کند. در این میان، در حالی که معترضان در نیویورک مشغول تظاهرات بوده‌اند، گفته می‌شود دونالد ترامپ در برج خود مشغول رایزنی با مشاوران خود برای نحوه انتقال قدرت و استقرار در کاخ سفید بوده است.

گفتنی است این اعتراضات تنها به صحنه خیابان‌های شهرهای ایالات متحده محدود نشده و در اقدامی کم سابقه، بیش از سه میلیون آمریکایی، با امضای طوماری از مجمع «الکترال کالج» خواسته‌اند با نادیده گرفتن آرای الکترال، هیلاری کلینتون نامزد دمکرات‌ها در انتخابات آمریکا را به عنوان رئیس‌جمهور معرفی کنند. در این طومار آمده است: «از آن جایی که کلینتون بیشتر آرای عمومی را کسب کرده است، وی باید رئیس جمهور آمریکا شود». الیجا بِرگ، تهیه‌کننده این تومار گفت: «ترامپ به دلیل دروغگویی، رفتارهای نسنجیده و تهاجمی و سابقه وی در تعرض جنسی و نیز فقدان تجربه فعالیت سیاسی، مناسب تصدی پست ریاست‌جمهوری آمریکا نیست». برخی نیز با تهیه طوماری، احضار ترامپ به دادگاه به دلایل سوء رفتار را خواستار شدند. معترضان خواهان رسیدگی به پرونده شکایت از نامزد جمهوری‌خواهان در تأسیس یک دانشگاه و فریب دانشجویان هستند. برخی آمریکایی‌ها هم در اقدامی نمادین، با زدن سنجاق قفلی کوچکی روی پیراهن و لباس خود، اعتراضشان را به مواضع دونالد ترامپ ابراز کردند. این گروه از آمریکایی‌ها با این سنجاق قفلی‌ها می‌خواهند حمایت خود را از اقلیت‌ها، زنان، مهاجران و گروه‌های دیگری از جامعه آمریکا ابراز کنند که از لفاظی‌های این میلیاردر جمهوری‌خواه در دوره کارزار انتخابات ریاست جمهوری آسیب دیده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی که تظاهرات اعتراض آمیز خشن در شهرهای مختلف آمریکا علیه همچنان ادامه دارد، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای به شهروندانش نسبت به سفر به ایالات متحده هشدار داده است. در این بیانیه آمده است: «با توجه به خطرات ناشی از اتفاقات و تنش اجتماعی، شهروندان ترکیه که در آمریکا زندگی می کنند یا قصد سفر به این کشور را دارند، باید محتاط باشند».

اما همزمان با این روند، گزارش‌های متعدد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از شدت گرفتن حملات نژادپرستانه به اقلیت‌های نژادی و مذهبی در آمریکا پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی این کشور حکایت دارند. روزنامه گاردین، خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه خبری الجزیره، شبکه خبری سی ان ان، پایگاه یو اس نیوز و تعداد زیادی از دیگر رسانه‌های بین‌المللی ظرف روزهای گذشته گزارش‌های متعددی درباره شدت گرفتن حملات نژادپرستانه در آمریکا، به ویژه علیه مسلمانان منتشر کرده‌اند. این گزارش‌ها حاکی از آن است که انتخاب دونالد ترامپ که وعده حذف مهاجران غیرقانونی و جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آمریکا را یکی از محورهای کارزار انتخاباتی‌اش قرار داده بود، هواداران وی را برای حمله به گروه‌های اقلیت جسورتر کرده است.

روز شنبه دیلی میل گزارش داد یک زن شهروند آمریکا که اصالت ایرانی دارد، هنگام صحبت با پدرش به زبان فارسی در قطار با پرخاش کلامی زنی دیگر رو به رو شد که وی را «تروریست خاورمیانه‌ای» خطاب کرد و گفت که ترامپ او را به کشورش باز خواهد گرداند. ایوت لولهام که متولد ایران است و به چهار زبان تسلط دارد، از این زن فیلم گرفته و آن را در فیسبوک قرار داده است. در این فیلم، زن خطاب به وی می گوید: «ترامپ احتمالاً تو را (به کشورت) برمی‌گرداند. همین الان داری با کاری که می‌کنی قانون را زیر پا می‌گذاری». وی می افزاید: «این زن یک آدم خطرناک از خاورمیانه است. تروریست خاورمیانه‌ای است. او علیه شهروندانی مانند من اقدامات تروریستی انجام می‌دهد و احتمالاً به کشورش بازگردانده می‌شود».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: