دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹
برای چندمین سال پیاپی ساکنان تهران و سایر کلان‌شهرها با فرارسیدن پائیز شاهد تشدید آلودگی هوا هستند
تهرانی‌ها پائیز امسال برای چندمین سال پیاپی شاهد آلودگی شدید هوا هستند و چند سالی است که این شدت از آلودگی پا را از تهران فراتر نهاده و سایر کلان‌شهرهای ایران را هم در برگرفته است. داستانی که گویا ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد و در ایران گویا سیاست دقیق و زیرساخت‌های مناسبی برای مقابله با این حجم از آلودگی وجود ندارد. چه اینکه شاید بحث پدیده وارونگی هوا و تشدید آلودگی هوا در نیمه دوم سال در ده سال گذشته بحث رایج رسانه‌ها بوده است. امروز هم برای چندمین روز پیاپی هوا در پایتخت و بسیاری از کلان‌شهرها در مرز هشدار بود. مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران شاخص آلودگی هوای پایتخت تا ۸ صبح امروز را ۱۵۶ و در شرایط «ناسالم» اعلام کرد. معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح مورخ ۰۵/۰۸/۲۴ در وضعیت «ناسالم» بوده است. محمد رستگاری افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسیدکربن سالم (۵۴)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۲۱ میکرون سالم (۹۹) و ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون ناسالم (۱۵۶) بوده است.

آثار تغییر اقلیم در ایران مشهود است

 مهر مهدی موذن رئیس سازمان نظام کاردانی کل کشور در کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیست که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد با اشاره به تعطیلی امروز مدارس شهر تهران به علت آلودگی هوا، گفت: تعطیلی مدارس در دهه های ۳۰ و ۴۰ به دلیل شدت بارندگی بود نه آلودگی هوا  و همین موضوع به خوبی بیانگر شدت تغییر اقلیم و آثار آن در ایران است. وی با طرح این پرسش که آیا ما نقشی برای خودمان در این موضوع متصور هستیم یا نه، اظهار کرد: شکلی که طبیعت در ساختار جغرافیایی کشور ما قرار داده به گونه ای است که ایران ۹۰ درصد در معرض وقوع حوادث طبیعی قرار گرفته و این هنر ما است که چگونه با این حوادث کنار بیاییم. موذن افزود: ما از ۴۰ سال پیش به رغم پیشینه بسیار خوب در حفظ منابع آبی، حمله به منابع آبی را آغاز کردیم و طی ۴ دهه کاری کردیم که تمام سابقه حفاظتی خود از منابع آبی را از بین بردیم و تنها در عرض ۱۰ سال اخیر ۷۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف کردیم. رئیس سازمان نظام کاردانی کل کشور با بیان اینکه آیا این آب ها به آسانی ذخیره شده که انقدر راحت آن را مصرف می کنیم؟ چرا این شرایط به وجود آمده است؟ اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی، ۶ درصد در صنعت و باقی آن در مسکن صرف می شود اما دستاورد ما در حوزه کشاورزی به ازای این میزان مصرف آب، چه بوده است؟ وی ادامه داد: اقلیم کشور بر هم خورده، دریاچه ها خشک و تبدیل به دشت ها و بیابان ها شده و امروز باید نگران ریزگرد باشیم. اما چه کسی در مقابل این بحران ها باید پاسخگو باشد؟ موذن افزود: دغدغه امروز ما باید نابودی دریاچه ها به دلیل سدسازی غیراصولی و ناپایدار، خشک شدن کارون و زاینده رود، دعوای آب در بلداجی چهارمحال و بختیاری باشد. رئیس سازمان نظام کاردانی کل کشور ضمن تاکید بر ضرورت تجدید نظر در الگوهای مدیریتی منابع و مصارف آب کشور، تصریح کرد: مهم ترین بحران کنونی کشور، بحران آب است.

شاخص آلودگی تهران درحد «هشدار شیمیایی» نیست

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با رد ادعای خطرناک بودن شاخص آلودگی ۱۸۰ که در شبکه‌های مجازی مطرح شده است، گفت: شاخص آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر از ۱۵۸ بالاتر نرفته است. محمد رستگاری با اشاره به اینکه اخیرا، خبری در شبکه های مجازی به نقل از «بی بی سی» منتشر شد، افزود: شخصی به عنوان استاد آلودگی های زیست محیطی دانشگاه سوربن درجه کیفیت هوا ۱۵۰ را به معنی هشدار دانسته و درجه ۱۶۰ را در حکم تعطیلی مدارس خوانده و اظهار کرده بود که در درجه ۱۷۰ شهرها باید تخلیه شوند و رسیدن شاخص ها به عدد ۱۸۰ به معنای درجه هشدار شیمیایی است. محمد رستگاری با تکذیب این سخنان گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی(EPA)  میزان غلظت آلاینده‌ها طبقه‌بندی را ترتیب داده که تعیین می‌کند هر میزان آلایندگی چه تاثیری بر روی سلامتی افراد دارد. اگر میزان آلاینده‌ها هیچ اثر سویی بر روی فرد نداشته باشد آن محدوده را هوای پاک می‌نامند که شاخص‌ آن صفر تا ۵۰ تعریف شده است. معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ادامه داد: بازه ۵۱ تا ۱۰۰ را هوای سالم می‌نامند که بعضا افرادی را که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته برای اکثریت جامعه هیچ اثر سویی ندارد. اگر غلطت آلاینده‌ها به گونه‌ای باشد که برای سالمندان، کودکان و کسانی که دارای بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، اثر منفی داشته باشد به این شاخص که بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار دارد شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گفته می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: