دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
جعفری دولت‌آبادی: اظهارات «آشنا» توهین به رئیس قوه قضاییه است
یک هفته پس از اظهارات صریح رئیس دستگاه قضا در واکنش به رئیس‌جمهور، و «توهین» قلمداد کردن اظهارات حسن روحانی در نمایشگاه مطبوعات این‌بار جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در واکنش به اظهارات حسام‌الدین آشنا، مشاور نزدیک به رئیس جمهور سخنان وی را هم «توهین» تلقی کرد تا هفت روز گذشته یکی از از تنش‌ترین روزها میان قوه قضائیه و مجریه قلمداد شود.
ماجرا از اولین روزهای هفته گذشته شروع شد. جایی که آقای رئیس‌جمهور در آئین افتتاحیه بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات سخنان صریحی در حمایت از آزادی بیان در کشور گفت و گفت: « از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد، امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته و یا حفظ می‌شود که تفنگ هم به جای خود لازم است. اما قلم چه؟ اما بیان؟ و اما فرهنگ؟»
این سخنان رئیس‌جمهور اگرچه در ابتدا با استقبال رسانه‌های حامی دولت همراه شد اما خیلی زود با واکنش آیت‌الله آملی لاریجانی همراه ش‍د‍‍‍‍‍‍‍.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ واکنشی که شاید کمتر ک‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍سی فکرش را می‌کرد تا این حد صریح و البته مستقیم خطاب به شخص رئیس‌جمهور باشد. آیت‌الله آملی لاریجانی تنها دو روز بعد از سخنان رئیس‌جمهور در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: «برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهانها را نبندید! البته ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می رویم.»‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ایششان همچنین در بخش دیگری از سخنان‌شان گفتند: « برخی می گویند قلم ها را به بهانه های واهی نشکنیم یا دهان ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است. این نوعی افترا به قوه قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت هایی را به قوه قضاییه روا می دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می زنند. اینگونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! اینگونه افتراها به قوه قضاییه و تضعیف دستگاه قضایی به سود چه کسی است؟»
اما سخنان صریح رئیس دستگاه قضا هم بی‌پاسخ نماند و سه روز بعد این حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و یکی از مردان پر قدرت و نفوذ کابینه حسن روحانی بود که وارد عمل شد و به اظهارات رئیس دستگاه قضا واکنش نشان داد. حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی، بعد از ظهر امروز در آیین رونمایی از جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات زنده یاد دکتر معتمد نژاد گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان اعم از آسیایی و آفریقایی و اروپایی و اعم از اسلامی و غیر اسلامی، نهادهای حرفه ای مطبوعات وجود دارد که با صلاحیت های کم و بیش مشابه، امور صنفی و حرفه ای مطبوعات و روزنامه نگاران را تعقیب و بر عملکرد حرفه ای و مسئولانه آنها نظارت می کنند. رسیدگی تخصصی، بدون هزینه و سریع به تخلفات حرفه ای، آن هم از سوی خود اصحاب رسانه، هزینه های سنگین برخورد  با رسانه ها و مطبوعات را از دوش دولت و قوه قضائیه به دوش خود آنها منتقل کرده است. حسام الدین اشنا در پایان این نشست، از معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خواست که چند نسخه از کتاب »حقوق مطبوعات» پروفسور معتمدنژاد را برای دستگاه قضا ارسال کنند. این کنایه آشکار حسام‌الدین آشنا اما امروز خیلی صریح‌تر از قبل و از سوی دادستان تهران پاسخ داده شد و برای دومین بار در ده روز گذشته یک مقام قضایی دولت را به «توهین به قوه قضائیه» محکوم کرد. آقای جعفری دولت‌آبادی امروز با منع رسانه‌ها از درج مطالب خلاف واقع و کذب، اظهارنظر یکی از مشاوران دولت را علیه قوه قضاییه و توهین‌آمیز دانست و اظهار کرد: اخیرا آقایی با نام آشنا که برخلاف نامش که ادعا دارد با امور حقوقی و قضایی کاملا آشناست، برای حمایت از رییس جمهور حرف‌هایی زده است که محل تامل است. وی با بیان این‌که «هیچ کس حق ندارد به قوای کشور و مسوولان به ویژه رئیس قوه قضاییه توهین کند»، افزود: در مورد قوه قضاییه که ضامن سلامت همه دستگاه‌هاست، اگر کسی قوه قضاییه را تخریب و یا به آن توهین کند راه برای دیگران هموار خواهد شد. وی ادامه داد: آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم اظهاراتی را در نمایشگاه مطبوعات بیان کرد، بعد فردی برای حمایت از وی به قوه قضائیه اهانت کرده و عنوان نمود که چند جلد کتاب حقوق مطبوعات به قوه قضائیه ارسال شود. این اظهارات از زبان فردی که مدعی آشنایی با مسائل حقوقی است، توهین محسوب می شود.
بعد از اختلافات شدید دولت محمود احمدی‌نژاد با قوه مقننه شاید این شدیدترین سطح از اختلاف میان سران دو قوه در کشورمان باشد که این روزها با اظهارات پینگ‌پونگی مقامات دو طرف روز به روز بر آتش آن دمیده می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: