جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
جنجال بر سر درخواست بازشماری آرای انتخابات آمریکا
روز گذشته، درخواست جیل آستین، یکی از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا برای بازشماری آرای این انتخابات، با حمایت هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات مذکور مواجه و سبب شد جنجال جدیدی در این موضوع برانگیخته شود. در پی درخواست جیل آستین، نامزد «حزب سبز» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین، ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون نیز حمایت خود را از این موضوع اعلام کرد. افزون بر این، یکی از وکلای این ستاد در گفت‌و‌گو با «واشنگتن پست» فاش کرده که کلینتون و همراهانش خواستار مشخص شدن نقش احتمالی «نفوذ خارجی» در این انتخابات نیز هستند. مارک الیاس، وکیل ستاد انتخاباتی کلینتون اعلام کرد که این ستاد، صد‌ها پیام، ایمیل و تماس تلفنی دریافت کرده که خواستار انجام اقدامی شده‌اند؛ هرگونه اقدامی که ممکن است به نحوی سبب تغییر در شمارش آرا به ضرر کلینتون، به ویژه در ایالت‌های می‌شیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا شده باشد. در مجموع این سه ایالت، ترامپ تنها ۱۰۷ هزار رأی از کلینتون جلو‌تر اعلام شده است. 

به گفته الیاس، ستاد کلینتون هیچ گونه مدرک مشخصی درباره احتمال هک شدن سیستم‌های شمارش آرا اعلام نکرده، اما به خاطر اختلاف بسیار اندک آرا و همچنین به دلیل آنچه وی میزان «مداخله آشکار خارجی در طول مبارزات انتخاباتی» خوانده، اعضای ارشد این ستاد طی دو هفته اخیر اقداماتی را انجام داده‌اند تا درباره وجود یا عدم مداخله خارجی در آرا اطمینان حاصل کنند. بنابراین، به گفته الیاس، ستاد انتخاباتی کلینتون نیز در ابتکار مطرح از سوی آستین برای بازشماری آرا در ویسکانسین مشارکت کرده و این کار را هم از طریق ارسال نماینده‌ای برای نظارت بر شمارش دوباره آرا و هم – در صورت لزوم – معرفی وکیلی برای پیگیری موضوع در دادگاه انجام خواهد داد. به گفته وی، در صورتی که آستین در پنسیلوانیا و می‌شیگان هم خواستار بازشماری آرا شود، کلینتون با وی همراه خواهد بود. 

به گفته ریچارد هاسن، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا، این تلاش برای بازشماری آرا از یک منظر غیرمعمول است، زیرا مدت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که کلینتون نتایج انتخابات و پیروزی ترامپ را پذیرفت و از سوی دیگر، به درخواست نامزد حزب ثالثی صورت می‌گیرد که خود هیچ گونه شانسی برای پیروز شدن و تغییر آرا به نفع خویش ندارد. خود کلینتون نیز عملاً شانسی ندارد، زیرا برای پیروز شدن، می‌بایست به جز ویسکانسین، آرای می‌شیگان و پنسیلوانیا را نیز داشته باشد. البته اینکه نتایج آرا در آمریکا به سبب بازشماری آرا تغییر کند، امر بی‌سابقه‌ای نیست؛ برای نمونه، سناتور آل فرانکن از می‌نه سوتا، توانست پس از چند ماه فرایند بازشماری و سپس دعوای حقوقی، نتیجه آرا را به ضرر نرم کلمن که ابتدا پیروز اعلام شده بود، تغییر دهد، ولی در این گونه موارد، اختلاف آرا چند صد رأی است، نه چند هزار رأی و نامزد مخالف نیز نتیجه را از قبل نپذیرفته است. هاسن بر همین اساس می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که هیچ گونه شانس واقع بینانه‌ای وجود داشته باشد که حتی در صورت انجام بازشماری در می‌شیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین، نتیجه آرا در این ایالت‌ها و یا به طور کلی در انتخابات ریاست جمهوری تغییر کند». 

دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات آمریکا، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست بازشماری آرا، «صرفاً روشی است که با استفاده از آن، جیل آستین که کمتر از یک درصد مجموع آرا را به دست آورد و در بسیاری از ایالت‌ها حتی نامش در فهرست نبود، صندوق‌های خود را با پول پر کند». در ادامه این بیانیه آمده است: «مردم حرف‌هایشان را زده‌اند و انتخابات تمام شده است... و همانطور که هیلاری کلینتون خودش پس از پذیرش پیروزی من در انتخابات گفت، ما می‌بایست این نتیجه را بپذیریم و سپس آینده را مدنظر قرار دهیم». پس از آن و در اواخر شب گذشته، ترامپ در توئی‌تر نوشت که طرح ارائه شده از سوی حزب سبز – که وی آن را «شیادی» توصیف کرده – اکنون همراهی دموکرت‌ها را که به شدت شکست خورده و خود را باخته بودند نیز به دست آورده است. 

در بحث «صندوق‌های پول»، اشاره ترامپ به کمپینی است که جیل استاین برای جمع آوری کمک‌های مردمی جهت تأمین هزینه‌های وکلا و بازشمارش آرا به راه انداخته و تا عصر روز جمعه جمع مبالغ اهدایی آن را بیش از ۵ میلیون دلار اعلام کرده بود. آقای ترامپ همچنین گفته بهتر است به جای به چالش کشیدن نتیجه این انتخابات، به آنچه روی داده احترام گذاشته شود. در واکنش به سخنان ترامپ، جیل استاین روز گذشته به شبکه خبری سی. ان. ان. آمریکا گفت او تنها هدایت کننده کمپینی است که تا کنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر با اهدای پول در آن شرکت کرده‌اند و هدفش اطمینان پیدا کردن از صحت نتایج انتخابات در این سه ایالت است. وی تأکید کرد که درخواست بازشمارش آرا حق قانونی همه نامزد‌ها است و اینکه همه مبالغ اهدایی به شماره حسابی مجزا واریز شده‌اند و تنها در امور بازشماری آرا هزینه خواهند شد.

اما جالب اینجاست خود آستین نیز با انتشار توئیتی، اقدام کلینتون را مورد انتقاد قرار داد. وی اظهار داشت: «چرا هیلاری کلینتون که شکست در مقابل دونالد ترامپ را پذیرفته، خواستار بازشماری شده است؟ شما نیم توانید در موضوع دموکراسی، باری به هر جهت عمل کنید». به هر ترتیب، با توجه به دیدگاه‌های کار‌شناسان و همچنین روند موجود، نمی‌توان انتظار داشت که طرح موجود آستین برای بازشماری آرا بتواند به تغییر و تحولی منجر شود که تغییر در نتیجه انتخابات را به همراه داشته باشد. در این میان، به نظر می‌رسد اعلام همراهی کلینتون نیز بیش از آنکه یک اقدام از پیش سنجیده باشد، صرفاً تلاشی در راستای فرونشاندن احساسات هواداران و القای این نکته است که وی تا آخرین لحظه برای آرای آن‌ها تلاش کرده است؛ زیرا همان‌گونه که اشاره شد، تنها در صورت تغییر آرای هر سه ایالت مذکور است که نتیجه انتخابات تغییر خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: