دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
ترامپ، اربعین و افزایش تقاضا؛ علل افزایش نرخ دلار
نرخ دلار بازار آزاد امروز تا ۳۹۰۰ تومان نیز ثبت شده و فاصله خود با نرخ رسمی را تاحدود ۷۰۰ تومان افزایش داده است. دلار بانکی طی ۹ ماهه ابتدایی امسال تا ۲۰۰ تومان رشد داشته، اما دلار آزار در حدود یک ماه همین افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

رد ادعای افزایش نرخ دلاربرای رفع کسری بودجه دولت

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ادعاها مبنی بر افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی را برای رفع کسری بودجه دولت رد کرد و گفت: سقف درآمد ارزی دولت در بودجه امسال مشخص است.
«ایرج ندیمی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در قانون بودجه امسال حدود ۶۶۰ هزار میلیارد ریال (۶۶ هزار میلیارد تومان) درآمد حاصل از فروش نفت پیش بینی شده که نشان می دهد دولت عدد ریالی برای این درآمد تعیین کرده است.
وی افزود: در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه نیز پیش بینی شده است دولت می تواند حداکثر سالی ۸۰۰ هزار میلیارد ریال (۸۰ هزار میلیارد تومان) درآمد از محل فروش نفت و دلار داشته باشد.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: با این تفاسیر دولت به جای پیش بینی قیمت فروش هر بشکه نفت و یا ارزش هر دلار، سقف مجموع درآمدهای ارزی خود را تعیین کرده است و از این رو نمی توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را به دولت نسبت داد.
ندیمی در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اگر پیش بینی درآمد ارزی دولت محقق نشود، چگونه کسری ها جبران می شود، گفت: مصارف دولت تنها در صورتی انجام می شود که منابع تامین شده باشد و اینگونه نیست بدون تحقق درآمدها هزینه ای انجام شود.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: با این اوصاف اگر درآمدی محقق نشود، هزینه ای نیز انجام نخواهد شد که دولت در پایان سال با کسری مواجه شود.
ندیمی یادآور شد مجلس نهم در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ ، پیش بینی درآمدی دولت را بیش از ۵۴۰ هزارمیلیارد ریال(۵۴ هزار میلیارد تومان) افزایش داد در حالی که امکان تحقق آن وجود ندارد.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: قیمت ارز در بازار آزاد بیش از آنکه به دولت بازگردد، تابع عرضه و تقاضا در بازار است زیرا بانک مرکزی ارز مورد نیاز بخش های مختلف را تامین می کند و این گونه نیست که دلار در بازار پمپاژ کند.
وی با یادآوری اینکه برای نخستین بار نیست که بازار آزاد نوسان های مقطعی ارز را تجربه می کند، گفت: این نوسان ها بیش از هر چیز به تعاملات بین المللی بویژه تغییرات نرخ ارزهای مرجع در بازارهای جهانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز در پیش بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران مرتبط است.
ندیمی رکود در دیگر بازارهای سرمایه از جمله بورس و مسکن و همچنین کاهش نرخ سود در شبکه بانکی را از عوامل سرازیری بخشی از نقدینگی به سمت بازار ارز عنوان کرد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که در این نوسان ها برخی هم به دنبال مطامع خود هستند و سعی می کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند، بخشی از این نوسان ها تصنعی است.
ندیمی یادآور شد: در بحران ارزی سال ۱۳۹۱ بخشی از فعالان بازار ارز، سرمایه های خود را در این بخش حبس کردند و در تلاش هستند با دامن زدن به نوسان های ارزی و افزایش نرخ دلار، سودهایی را نصیب خود کنند.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: نوسان در بازار ارز پدیده ای چند وجهی است که در کنار مناسبات سیاسی و بین المللی، باید موضوعاتی چون کاهش نرخ سود و واردات و صادرات را نیز در آن لحاظ کرد.

افزایش قیمت دلار ادامه دار نخواهد بود

مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، نیز در گفت‌وگو با نامه نیوز با اشاره به روند صعودی قیمت دلار، گفت: پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در حدود یک ماه گذشته دلار از ۳هزار ۶۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۹۰۰ در نوسان بوده است و با انتخاب ترامپ روال منطقی که بر بازار ارز وجود داشت از بین رفت.  
 وی با بیان این که نمی‌دانیم تکلیف ما با ترامپ چگونه است، تصریح کرد: وضعیت برجام، تعهدات دولت اوباما در قبال ایران و وضعیت نفت مسائلی هستند که بر بازار ارز موثر هستند و تا زمانی که ترامپ سیاست خود را مشخص نکند، این موضوع در ابهام قرار خواهد گرفت. 
 دانشمند با بیان اینکه آینده قیمت نفت در هاله ای از ابهام قرار دارد، افزود: برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد و برخی دیگر معتقدند قیمت نفت مجددا کاهش می یابد. حتی اجلاسی که در وین برای قیمت نفت برگزار شده است نیز قیمت نهایی نفت و وضعیت بازار را مشخص نخواهد کرد. 
 وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ارز، مسافرت زائران اربعین بود که طبیعتا بر قیمت فشار آورد. البته با توجه به اینکه دولت بزرگترین عرضه کننده ارز است و تاکنون تکلیفش در بازار ارز مشخص نیست، از عرضه ارز خودداری کرده است.
 دانشمند با بیان اینکه معمولا در شش ماهه دوم سال تقاضا برای ارز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از برجام و تقاضا برای خرید مواد اولیه برای کارخانه‌جات باعث شده تا تقاضا برای گرفتن ارز بیشتر شود. دولت نیز برای مدیریت، از ارائه ارز خودداری می‌کند. این عوامل همگی سبب شده تا قیمت دلار روندی صعودی داشته باشد. 
 این کارشناس با اشاره به اینکه حتی در زمان احمدی‌نژاد دلار با قیمت ۳هزار و ۹۰۰ تومان را تجربه نکرده بودیم، گفت: بیشترین قیمت ارز در دوره احمد‌ی‌نژاد ۳هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. اکنون ۱۰۰ تومان از دوره قبل بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود اگر این روند ادامه پیدا کند دلار ۴هزار تومانی را شاهد باشیم؛ اما طبیعتا این قیمت ثابت نخواهد ماند و دولت آن را حتما کاهش خواهد داد.  
 مسعود دانشمند با بیان اینکه روند صعودی قیمت دلار ادامه دار نخواهد بود، افزود: عواملی که در این موضوع دخیل بودند مانند سفرهای اربعین از بین رفته است . شفاف سازی سیاست دولت ترامپ، ارائه ارز از سوی دولت و نتیجه اجلاس اوپک قطعا بر بازار ارز موثر خواهند بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: