پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
لاریجانی چرا در مقابل هتک حرمت مجلس سکوت کرد؟
بحث حساب های قوه قضاییه بار دیگر امروز به صحن علنی مجلس کشیده شد و این بار با دفاع رئیس مجلس از رئیس قوه قضاییه همراه بود. محمود صادقی نماینده ای که هفته قبل تا یک قدمی بازداشت رفت، امروز از علی لاریجانی انتقاد کرد که چرا به عنوان رئیس مجلس از شان مجلس دفاع نکرده و هیچ اعتراضی در این خصوص نداشته است. لاریجانی اما در مقابل با تاکید بر اینکه حساب ها شخصی نیست و به نام قوه قضاییه است، از صادقی انتقاد کرد که چرا وقتی به او گفته است که حساب ها شخصی نیست، همچنان بر موضع خود پافشاری کرده است.
تا کی می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید؟
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کی می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید؟
محمود صادقی طی تذکری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) اظهار کرد: اظهار نظری که یکی از همکاران در خصوص تذکر بنده داشتند و تلویحاً هم آقای لاریجانی بر آن صحه گذاشتند، بنده تذکر می‌دهم که جلب غیرقانونی اینجانب در روز یکشنبه گذشته برخلاف نص صریح اصل ۸۶ قانون اساسی و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بوده است و صرفاً به جهت تذکر اینجانب به وزیر اقتصاد در مورد افتتاح سپرده بانکی قوه قضائیه بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: قوه قضائیه مدعی است که بنده در نطقم به رئیس قوه تهمت زده‌ام، خواهش می‌کنم دقیقاً اظهارات اینجانب را در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه سال جاری ملاحظه کنید. کجای اظهارات بنده تهمت است؟ بنده از وزیر اقتصاد سوال کردم شما در مصاحبه خود گفته‌اید این حساب‌های مطابق موازین شرعی و قانونی بوده است. سوال کردم که توضیح دهید مبانی شرعی و قانونی افتتاح این حساب‌ها چیست؟
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آیا اصل ۵۳ قانون اساسی همه دستگاه‌ها را ملزم نمی‌کند که تمام حساب‌ها و درآمدهای خود را به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند، توضیح دهید که با کدام موازین قانونی مغایرت دارد؟ آیا این تهمت است یا سوال یا درخواست؟
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آیا یک نماینده مجلس حق ندارد در مجلس سوال کند؟ به فرض هم که تهمت باشد، مگر آیین‌نامه اجازه نمی‌دهد به فردی که مورد تهمت قرار گرفته توضیحات خود را به مجلس ارائه کند؟
وی خطاب به لاریجانی، گفت: شما امروز درباره روز مجلس و مرحوم شهید مدرس صحبت کردید، از شهامت‌ها و مجاهدت‌های ایشان گفتید اما چرا هیچ اشاره‌ای نکردید به تعرضی که به حریم مجلس صورت گرفت؟ شبانه در جوار منزل بنده مأموران دادستانی کمین کرده بودند و می‌خواستند مرا به زور به دادستانی ببرند، کجا نشسته‌ایم ما؟ أین تذهبون! چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کی می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید. ما اجازه نمی‌دهیم به شأن و اقتدار مجلس اهانت شود.
صادقی افزود: بنده از شخص خودم هیچ نمی‌گویم فقط به خاطر دفاع از حریم مجلس که میراث مشروطیت و میراث خون پدر شهیدم است دفاع می‌کنم. این موضوع هیچ مغایرتی با آرامش در جامعه ندارد. آرامش را کسانی به هم می زنند که نیمه شب به حکم یک بازپرس نابخرد یک نماینده مجلس را می‌خواهند اینگونه جلب کنند.
وی تصریح کرد: اگر دنبال ناآرامی بودم ادامه می‌دادم. در حالی که بنده این احضار را خلاف تمام موازین قانونی و حقوقی اعم از آیین دادرسی کیفری، قانون اساسی،‌ آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان می‌دانستم در روز سه‌شنبه در دادسرا حضور پیدا کردم برای اینکه به ساختار نظام احترام بگذارم.
صادقی همچنین اظهار کرد: متأسفانه دستگاه قضا رفتارش ساختارشکنانه بوده و به مجلس بی‌حرمتی کرده است. از  شما می‌خواهم که از شأن مجلس دفاع کنید.

حساب‌ها شخصی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صادقی درباره مسائل پیش آمده برای وی، گفت: کار شما برای حضور در دادسرا و پاسخ سنجیده و درست بود و حتماً هم از هیأت نظارت خواستیم تا جلسه تشکیل داده و حرف‌های شما را گوش دهند.
علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر صادقی نماینده تهران، اظهار کرد: مطالبی که فرمودید  متناسبب با روابط بین قوا نیست و آن مطلبی هم گفتید و تذکری که در مجلس داده‌اید و احساس می‌کنید حقتان پایمال شده بنده گفتم آن را آوردند و من دیدم. بخشی را گفتید و بخشی را هم نگفتید.
وی تصریح کرد: شما گفتید خطابتان به وزیر اقتصاد بوده که بر اساس کدام ماده قانونی این دخل و خرج‌ها را قانونی اعلام کرده‌اند؟ اما یک چیزی را هم اضافه کردید و گفتید که بر اساس کدام قانون به حساب شخصی این مبالغ داده می‌شود؟ اینجا نکته اتهامی است.
لاریجانی تصریح کرد: وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته و این پول‌هایی که در قوه قضائیه است به نام قوه قضائیه می‌باشد از شما که فرزند شهید صادقی هستید انتظار نبود که آن را تأیید کنید زمانی که وزیر اقتصاد می‌گوید رسیدگی شده است.
لاریجانی افزود: ضمناً ‌به خاطر دارید شما به همراه حجت الاسلام والمسلمین مازنی و علیرضا رحیمی نماینده تهران آمدید و بنده خدمت شما این را هم گفتم که حرف نادرستی است، این پول‌ها به حساب قوه قضائیه است به نام شخص نیست، چرا اصلاح نکردید؟ مشاهده می‌کنید اتهام زدن به افراد را که آزادی بیان نمی‌گویند.
رئیس مجلس افزود: ما مفتخریم که در مجلس مدرس هستیم که از حق باید دفاع کنیم نه از حرف ناحق. وقتی شما آبروی یک مسلمانی را می‌ریزید، در حالی که شما خود یک روحانی بوده‌اید و می‌دانید که در روایات آمده است حرمت یک مومن مثل حرمت کعبه است، آیا اینگونه باید حرمت را رعایت کنیم؟
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: انتظارم از شما که فرد فرهیخته‌ای هستید این بود که بعد از اینکه به شما گفتم حرف وزیر اقتصاد درست است شما آن را اصلاح می‌کردید در حالی که اصلاح نکردید.
لاریجانی افزود: بنده شما را برادر خوبی می‌دانم، واژه‌هایی که به کار بردید مانند بازپرس بی‌خرد واقعاً درست نیست. ما نباید فضای مجلس و قوه قضائیه را تخریب کنیم. حتماً قضات ما شریف هستند و در جای خود استقلال دارند.
وی افزود: معتقدیم اگر در شئونات نمایندگی کسی مطلبی گفته شود حتماً هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی کرده و نظر خود را اعلام می‌کنند، لذا آن روزی هم که این مطالب مطرح شد شما گفتید به خاطر همین مسأله‌ای است که در مجلس گفته‌اید؛ در حالی که این هم واقعی نیست. امروز آقای ساداتی‌نژاد پیش من آمد و گفت هرچه که از او گفته‌اند دروغ است و شکایت دارد.

در شرایط حساس کنونی، تشنج آفرینی نکنیم

وی تصریح کرد: از طرف دیگر زمان مطرح شدن این موضوعات در آن هفته آقای وکیلی با من تماس گرفت و گفت در مورد آقای صادقی چنین مطلبی وجود دارد و بنده گفتم اگر قوه قضائیه صبر کند تا هیأت نظارت تصمیم بگیرد بهتر است و اگر هم اصرار دارد آقای صادقی برود. در این سال‌ها هم اینگونه بوده اگر در مواردی خارج از حیطه نمایندگی برای نمایندگان مسأله‌ای پیش آمده توصیه کرده‌ایم که به دادسرا مراجعه کنند. حتی یک زمانی بحثی راجع به آقای مطهری بود بنده گفتم بروید و در دادگاه حضور پیدا کنید.
لاریجانی با بیان اینکه تلاش کردیم این مسأله به این صورتی که مطرح شده ادامه پیدا نکند، گفت: اینکه شما در دادسرا حضور پیدا کردید و پاسخ دادید کار سنجیده و درستی بوده است و حتماً هیأت نظارت جلسه داشته و حرف‌های شما را گوش می‌دهد.
وی در ادامه اظهار کرد: شرایط کشور ما حساس است و ملاحظه می‌کنید که آمریکایی‌ها چه خباثت‌هایی را انجام می‌دهند و ما باید وقت داشته باشیم و فکر کنیم و مسئولین هم وقت بگذارند تا راه‌حل منطقی پیدا کنند. از طرف دیگر اوضاع منطقه را هم شاهد هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: بنابراین اقتضا می‌کند که مسائل تشنج‌آمیز را دامن نزنیم و نمایندگان حق دارند سوال کنند. نکاتی هم که شما می‌گویید باید با یک مبانی گفته شود که درست باشد نه اینکه به دیگران اتهام بزنید، این نادرست است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: