پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
افزایش نگرانی‌ها از ترکیب مقامات ارشد دولت «ترامپ»
با گذشت زمان و مشخص‌تر شدن تدریجی ترکیب دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، اکنون محور اصلی بحث‌های مربوط به آمریکا، معطوف به رویکرد و جهت‌گیری‌های آتی این کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی است. در این میان، موضع‌گیری‌های تند برخی از چهره‌هایی که ترامپ برای تصدی سمت‌های ارشد در دولت خود انتخاب کرده، نگرانی‌ها و همچنین انتقاداتی را علیه وی برانگیخته است. این در حالی است که هنوز دوره اوباما به پایان نرسیده و پیش از آنکه ترامپ رسماً سکان هدایت کاخ سفید را در دست بگیرد، بحران‌های خارجی ناشی از موضع‌گیری‌ها و رفتارهای وی آغاز شده و در نخستین مورد، سبب شده پکن بر سر موضوع تایوان، در تقابل با واشنگتن قرار بگیرد. مجموعه این موارد، چشم‌انداز آتی سیاسی در آمریکا را بیش از پیش تیره و مبهم می‌سازد.

در همین راستا، درحالی که ترامپ جیمز ماتیس، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی این کشور را به عنوان وزیر دفاع دولت خود انتخاب کرده است، پایگاه خبری تحلیلی «پولیتیکو» در مطلبی به بررسی برخی از اظهار نظرات فراموش نشدنی ماتیس پرداخته است. از جمله اظهارنظرهای این ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی با سابقه کاری ۴۴ ساله در ارتش، ملقب به «راهب جنگجو» و «سگ دیوانه»، این است که «مودب و حرفه‌ای باشید اما در عین حال این هدف را داشته باشید که هر کس را ملاقات می‌کنید، بکشید». این اظهار نظر ماتیس حتی به یک بازی معروف ویدئویی تبدیل شده است. پولیتیکو نوشت که ماتیس معتقد است جنگیدن و شلیک کردن به سمت افراد احمق، تفریح و امری خوشایند است و درگیری‌های پر جنجال را دوست دارد. ماتیس در سخنرانی خود خطاب به ۲۰۰ نفر از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا گفته است که اولین بار که کسی را می‌کشید، اتفاق بی‌اهمیتی نیست و افراد احمقی در جهان هستند که فقط باید به آن‌ها شلیک کرد و این کار خیلی لذت دارد. 

وزیر دفاع آتی آمریکا در جایی دیگر خطاب به رهبران عراقی و بعد از حمله به این کشور گفته است که اگر کسی سر به سرش بگذارد، او را می‌کشد. این ژنرال آمریکایی در اظهار نظر فراموش نشدنی دیگری گفته است نیازی نیست که از کسی متنفر بود تا او را کشت. در مجموع، وزیر دفاع ۶۰ ساله آتی آمریکا یک نژادپرست معروف به خشونت است که بسیاری از گردان‌های رزمی در جریان جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ را فرماندهی کرده است. او در سال ۲۰۰۱ فرمانده نیروهای ویژه در جنوب افغانستان بود و در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ نیز حضور داشت. همین امر، نگرانی‌ها را درباره اینکه در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، آمریکا وارد نبردها و درگیری‌های نظامی تازه‌ای در جهان شود، افزایش داده است.

با نگاهی به ترکیب دیگر افراد انتخاب شده از سوی ترامپ، نشانه‌های آشکاری از رویکرد خصمانه نسبت به ایران نیز در میان آن‌ها مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، مشاور امنیت ملی ترامپ فردی است که در زمان حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی، سعی داشت مسئولیت این اتفاق را به گردن ایران بیاندازد. بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، چندین روز پس از حمله شبه‌نظامیان به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سال ۲۰۱۲ ژنرال مایکل فلین به نتیجه‌ای رسید که برخی از افراد حاضر در سازمان اطلاعات وزارت دفاع را شوکه کرد. او به آن‌ها گفت ایران در حمله نقش داشته است. فلین به آن‌ها گفت که وظیفه‌شان اثبات اشتباه کاخ سفید درمورد عامل اصلی این حمله بود. 

به گفته مقامات سابق و فعلی آشنا به این اتفاق، فلین که دونالد ترامپ اخیراً وی را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا انتخاب کرده، سریعاً تحلیلگران را به اثبات نقش مخفیانه ایران در این حمله مجبور کرد. اما همانند بسیاری از تحقیقات دیگری که در ارتباط با این موضوع انجام شد، هیچ مدرکی در خصوص نقش ایران در این حملات یافت نشد و پافشاری این ژنرال بسیاری از مقامات را به یاد تلاش دولت بوش برای ارتباط صدام حسین و عراق و حملات یازده سپتامبر انداخت. چندین سال پیش از ملاقات فلین و ترامپ، فلین در دوره تصدی ریاست سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا خصوصیاتی داشت که اخیراً و بعد از تبدیل شدن به یکی از مشاوران اصلی کمپین ترامپ از خود بروز داده بود. به اعتقاد افرادی که سابقه فعالیت با فلین را داشته‌اند وی شخصیتی است تند مزاج که مخالفت با عقاید خود را بر نمی‌تابد و به گفته منتقدانش، به جهان‌بینی توطئه اعتقاد دارد.

گفتنی است نشانه‌های تحول و تند شدن سیاست خارجی آمریکا در دوره جدید، نه تنها در نوع گزینش مشاوران و وزرا، بلکه در موضع‌گیری‌ها و رفتارهای خود ترامپ نیز به روشنی بروز پیدا کرده است. در همین راستا، وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با تسای اینگون، رئیس‌ اجرایی (رئیس جمهور) تایوان ، رسماً از آمریکا شکایت کرده است. در بیانیه وزارت خارجۀ چین آمده است: «ما شکایت رسمی خود دربارۀ این موضوع را به طرف آمریکایی ابلاغ کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخش غیرقابل‌انکاری از خاک چین است». این بیانیه می‌افزاید: «ما از طرف‌های مرتبط با موضوع در ایالات متحده می‌خواهیم که به تعهد خود مبنی بر سیاست چین واحد، پایبند بمانند».

تماس ترامپ با رهبر تایوان نقض سیاست ۳۷ ساله واشنگتن مبنی بر عدم تماس مستقیم رؤسای‌جمهور آمریکا با تایوان بعد از تیرگی روابط با این جزیره در سال ۱۹۷۹ بود. گفته می‌شود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از این تماس تلفنی باخبر نبوده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای که جمعه عصر منتشر کرد، بر سیاست «چین واحد» تأکید کرد. اما برخی تحلیلگران معتقدند این حرکت نشان‌دهندۀ تغییری عمده در سیاست خارجی آمریکا است و در حالی صورت گرفته است که پکن در آغاز دورۀ ریاست اجرایی تسای در ماه می‌۲۰۱۶، از وی خواست تایوان را به‌عنوان بخشی از «چین واحد» به رسمیت بشناسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: