جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
شخصیت‌های سیاسی به مناسبت روز دانشجو گه گفتند؟
امروز نیز همچون روزهای گذشته به مناسب ۱۶ آذر روز دانشجو، شخصیت های سیاسی مهمان تشکل های دانشجویی دانشگاه های مختلف بودند. مهمانان میزگرد «جنبش دانشجویی و گره کور مبارزه با مفاسد اقتصادی» در دانشگاه امیرکبیر قرار بود محمود صادقی نماینده مجلس، احمد توکلی رئیس سازمان مردم بنیاد دیدبان شفافیت و یاشار سلطانی سردبیر سایت معماری نیوز باشند. اما ابتدا در روزهای گذشته احمد توکلی از شرکت در این نشست انصراف داد و امروز و ساعاتی مانده به شروع برنامه یاشار سلطانی اعلام کرد که شرکت نمی کند. این گونه بود که اعلام شد رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران به جای دو میهمان غایب در برنامه حضور می یابد. احمد مازنی نماینده تهران در مجلس در دانشگاه آزاد واحد تهران غرب و حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان نیز در دانشگاه صدا و سیما سخنرانی داشتند. فساد اقتصادی، آزادی های سیاسی و برجام از موضوعات اصلی این سه سخنرانی بود.

هر کار می‌کنیم می‌گویند تشویش اذهان عمومی است!

محمود صادقی نماینده مردم تهران در دانشگاه امیرکبیر گفت: من در خصوص مسائل اخیر نامه‌ای به روسای دو قوه و دو برادر عزیز نوشتم. صادقی تاکید کرد: قوا باید مستقل باشند. به نماینده حق سوال و حق تحقیق و تفحص در همه امور داده شده است. اما برخی تفسیرهای شورای نگهبان محدودیت‌هایی دارد که به نظر من برخلاف نص قانون است. آقایی که بنده صرفا یک پرسش از او کرده‌ام گفته می‌پرسند وجه شرعی و قانونی این حساب‌ها چیست؟ خب بگویید چیست؟ آیا این خیلی عجیب است؟  
صادقی همچنین با بیان اینکه الان ستادهایی برای مبارزه با فساد شکل گرفته که خودشان با هم مشکل دارند، گفت: الان آنقدر سازمان‌های عریض و طویل شکل گرفته اما هرچه می‌دویم عمق این فساد کمتر نمی‌شود. عمق این فساد در نهادهای نظارتی است. هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که سازمان بازرسی بگندد یا به فرض مثال آن ماموری که قرار است به بورسیه‌ها رسیدگی کند معلوم شود خودش بورسیه است.
او با تاکید بر اینکه همین قوانین خودمان کافی  است گفت: ما برای اجرای دغدغه‌های رهبری انقلاب کار می‌کنیم. من عمیقا برای ایشان احترام قائلم. این برای ریا نیست دیروز هم گفتم من تا آخرین قطره خونم برای مبارزه با فساد می‌جنگم و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسم. اما می‌دانم رهبری هم دغدغه جدی برای مبارزه با فساد دارند اما من می‌دانم که باید قوانین به درستی اجرا شود.
صادقی گفت: ما هرکار می‌کنیم می‌گویند تشویش افکار عمومی است من می‌گویم تنویر افکار عمومی است مردم اگر بدانند در نهان خانه‌ها اسرار  نهانی وجودی ندارد خیالشان راحت می‌شود.
صادقی در واکنش به این سوال که چرا رای مردم در نهادهای غیر انتخابی مهم نیست، گفت : مگر در نهادهایی که انتخابی است مهم است؟  الان نماینده مجلسی که از هفت خوان رستم رد شده و نماینده شده یک سوال کرده این جور دارند با او رفتار می‌کنند.مشکل ما این نیست که نهاد انتخابی هست یا نیست.مشکل اینجاست که همین نهادهایی که پیش بینی شده به طرقی دور زده شدند و عقیم شدند.وقتی یک نماینده ای که می‌خواهد صحبت کند نگران این است که چهار سال بعد تایید می‌شود یا نه نمی‌تواند صحبت کند.
صادقی در پاسخ به این سوال که آیا رییس قوه قضاییه از قانون مستثنی است، گفت: هیچ کس مستثنی نیست. پیامبر اکرم در اواخر حیاتشان  در جمع مردم پرسید  آیا کسی حقی بر گردن من دارد؟ یکی از بین جمع بلند شد و گفت بله. اما پیامبر نگفت تو ضد نظامی. وی در ادامه از شکایت خود از بازپرس در دادسرای کارکنان خبر داد و گفت: این شکایت روز شنبه انجام شد.

وقتی سخنرانی مجوزدار لغو می‌شود یعنی صدای پای استبداد می‌آید

حجت‌الاسلام احمد مازنی نیز که به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد تهران غرب حضور پیدا کرده بود، آزادی در راه اندیشه و حرکت در مسیر قانون را بسیار مهم دانست و افزود: اگر کسی کلمه حرفی دارد و برای حرف و سخنرانی خود مجوز می‌گیرد باید اجازه سخن گفتن داشته باشد اما وقتی سخنرانی مجوزدار لغو می‌شود متوجه می‌شویم که صدای پای استبداد می‌آید.
وی ادامه داد: وقتی گروهی با استفاده از زور و تریبون می‌خواهند به جای برخورد با قانون‌شکنان با قانون‌گذاران و قانون‌مداران برخورد کنند؛ یعنی فضا امنیتی شده است.
عضو فراکسیون امید، عدم کنشگری سیاسی در دانشگاه‌ها در سال های اخیر را مضر دانست و افزود: عدم کنشگری باعث خمودگی و رشد فساد می‌شود. من به همه دستگاه‌ها می‌گویم که اگر به دنبال منشا املاک نامتعارف؛ حقوق نامتعارف و اختلاس‌ها هستند؛ بدانند که منشا آن بازداشتن دانشجویان از آزادی بیان و کنشگری است.
وی با اشاره به وضعیت کشور گفت: در دوران احمدی‌نژاد هشت سال کشور ما مورد تهاجم قرار گرفت اما ما توانستیم با یک تدبیر درست وارد انتخاباتی شویم که نتیجه آن برد- برد بود و موفقیت خوبی به دست آوردیم هرچند گروهی می‌خواستند که این امید و لیست امید در نطفه خفه شود و امروز نیز سعی دارند ذهن جامعه را به سمتی ببرند که بگویند رای مردم تزئینی است و اثری در سرنوشت آنها ندارد.
مازنی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد گفت: منشاء همه فسادها اعم از اقتصادی و اجتماعی به فساد سیاسی بازمی‌گردد. در جامعه‌ای که دانشجویان و روزنامه‌نگاران آزاد باشند و فضای نقد فراهم باشد، فساد کم می‌شود و گردش قدرت اتفاق می‌افتد. وی با اشاره به جمله‌ای از شهید مطهری ادامه داد: شهید مطهری معتقد بود که استبداد دینی بدترین استبداد است.

برجام به عنوان یک فاجعه در مدارس تدریس شود

حسین شریعتمداری در دانشگاه صدا و سیما گفت: برخی سعی می کنند تمام جنایات آمریکا علیه ایران را به ۲۸ مرداد محدود کنند در حالی که ۲۸ مرداد تنها یک نمونه از جنایات آمریکاست.
وی با بیان اینکه تمدید تحریم ها نقض برجام است گفت: آمریکایی ها نیز می دانند تمدید تحریم ها نقض برجام است اما می خواهند دهن کجی کنند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: گری سیک که پنهانی به ایران آمده بود پس از بازگشت به آمریکا گفت ما با اسلام مخالف نیستیم مردم ایران آنقدر تسبیح بیندازند و سجده کنند که پیشانی هایشان ضخیم شود، خواست ما این است که دیدگاه اسلام وارد سیاست نشود.
شریعتمداری تصریح کرد: سازش با آمریکا به این معناست که از همه چیزمان دست بکشیم. بعضی ها می گویند ما می توانیم با آمریکایی ها سازش کنیم تا مشکلات مان حل شود، اصلا از این خبرها نیست.
شریعتمداری خطاب به کسانی که نسخه سازش با آمریکا را می پیچند گفت: این افراد باید بگویند در زمان شاه چه پیشرفتی برای کشور حاصل شد که الان نسخه سازش می پیچید؟ این افراد روی دو نکته تاکید می کنند اول اینکه ما برای حل مشکلات مان باید با آمریکا کنار بیاییم. کشورهای همسایه ما که با آمریکا رابطه خوبی دارند چه پیشرفتی کرده اند؟
وی تصریح کرد: کسانی که نسخه سازش می پیچنند اگر بدانند چه می کنند خیانت کرده اند شما از کدام امامزاده انتظار معجزه دارید؟
مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: گروه دوم نیز می گویند ما باید به آمریکایی ها نزدیک شویم تا سایه جنگ از سر ما برداشته شود این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۰۹ رسما اعلام کرد ما باید با ایران وارد جنگ نیابتی شویم که هم اکنون در منطقه چنین وضعیتی وجود دارد.
وی تصریح کرد: خوشحالیم که آقای رئیس جمهور در مجلس اعلام کرد تمدید تحریم ها نقض برجام است امیدواریم پاسخ درست و درمانی به نقض تحریم ها توسط آمریکا داده شود.
مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: ما هم موافق تدریس برجام در مدارس هستیم، برجام باید به عنوان یک فاجعه در مدارس تدریس شود تا دیگران عبرت بگیرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: