چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز در رابطه با برجام خاطرنشان کرد: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه توافق بین‌المللی با حضور کشورهای مهم است و نیز مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. برجام پشتوانه بین‌المللی خیلی قوی دارد و نقض آن به سادگی اتفاق نمی‌افتد. حاکمان آمریکا نیز نمی توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند.
وی خاطر نشان کرد: من نسبت به این که برجام در مسیر واقعی خود قرار بگیرد و آمریکا از مسیر کنونی تمدید تحریم خارج شود خوش بین هستم. آمریکا این قدرت را ندارد که نقض برجام را به تنهایی انجام دهد. امیدواریم وضعیت در بحث برجام در مسیری قرار گیرد که به نفع جامعه جهانی و همگان باشد.
او تاکید کرد: ما پیش قدم برای نقض برجام نخواهیم شد. اما اگر دیگران بخواهند در هر لحظه و شرایطی نقض برجام کنند ما دستمان باز است و همانطور که با تدبیر ودقت از ابتدا وارد مذاکره شدیم با همان میزان حساسیت و دقت پیش‌بینی‌های لازم برای هر گونه خلف وعده در نظر گرفته شده است و برای همه شرایط و به اندازه هر اقدامی واکنشی را در نظر گرفته‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: درباره وضعیت فعلی به وجود آمده مربوط به تمدید قانون ایسا که از نظر ما کاری خلاف و غیرعقلانی است. منتظریم ببینیم که چنان چه امضا شود دوباره غیراجرایی می‌شود یا خیر. ما هشدارهای لازم را به طرف مقابل داده‌ایم و معتقدیم برجام نباید قربانی دوران انتقال قدرت در آمریکا شود.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سوال دیگر در رابطه با واکنش کشورهای دیگر عضو ۱+۵ به تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریکا گفت: اروپا اجازه نمی‌دهد دیگران در تخریب برجام پیش روند. ما انتظار داریم همگان به تفاهم به طور متقابل احترام بگذارند. در عین حال چنان چه روند به سمت دیگری رود ما ابزارهایی موجود در چارچوب برجام و خارج از برجام را در اختیار داریم. با این حال معتقدیم این خلف وعده از طرف آمریکایی‌ها موجب بدبینی و بی‌اعتمادی بیش‌تر خواهد شد.
او درباره لایحه‌ای که نمایندگان مجلس در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های ایران ارائه شده مبنی بر این که واردات آمریکا کنار گذاشته شود گفت: مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی در این زمینه دارند و این حق طبیعی آن‌هاست و براساس قانون اساسی هرگونه سوال و اقدامی که صلاح می‌دانند انجام دهند و وزارت خارجه نیز اگر سوالاتی وجود داشته باشد پاسخ می‌دهد. چنان چه این لایحه تصویب شود مسیر اجرایی خود را طی خواهد کرد. درباره تجارت با آمریکا در یک حد مشخص اما محدود این تجارت از گذشته تاکنون ادامه دارد و ما اقلامی را به آمریکا صادر می‌کنیم اما رقم آن قابل اعتنا نیست.
وی ادامه داد: لایحه مجلس می‌تواند به دلایل مختلف سمبلیک، سیاسی، روانی و اقتصادی مهم باشد و به عنوان یک سیگنال به آمریکا. در عین حال ما صبر می‌کنیم تا ببینیم روند به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: